Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Om man slingar Shanghai med Boston med två maskiner så blir schemat bättre men då får CPH två dagliga avgångar till PVG och det tror jag är en för mycket.
Kan SAS tänka sig flytta Boston till Arlanda?
Spännande tanke...

Finnair flyger Shanghailinjen på 8.50 österut och 10.00 västerut.
SAS från Köpenhamn går på 10.15 resp. 11.25.
Från Stockholm borde det bli ungefär 9.25 mot Shanghai och 10.35 från Shanghai. Det ger total flygtid på 20 timmar.
Så teoretiskt borde det gå att flyga ToR med en maskin - men det är förstås störningskänsligt.

Om man slingar Shanghai med Boston med två maskiner så blir schemat bättre men då får CPH två dagliga avgångar till PVG och det tror jag är en för mycket.
Kan SAS tänka sig flytta Boston till Arlanda?
Spännande tanke...

Jag vet inte riktigt hur mycket tid som behövs vid varje stopp (framförallt för att det ska finnas tillräckligt med luft i tidtabellen för att kunna hantera eventuella förseningar), men om man vill ha kvar Boston från CPH och vill starta Shanghai från Arlanda, skulle det då vara möjligt att ha två PrivatAir 737:eek:r som kör ARN-PVG-ARN-CPH-BOS-CPH-ARN?
Dvs, man slingar Shanghai och Boston, men flyger även planet mellan ARN och CPH mellan dessa flighter. Eftersom det är en 737:a så skulle det ju funkar rätt så bra att låta planet ta en av de vanliga avgångarna mellan dessa städer (vilket skulle göra att just den flighten helt plötsligt skulle bli extra intressant att boka Plus på, om man kan bli seatad i businesskabinen).

Jag vet inte riktigt hur mycket tid som behövs vid varje stopp (framförallt för att det ska finnas tillräckligt med luft i tidtabellen för att kunna hantera eventuella förseningar), men om man vill ha kvar Boston från CPH och vill starta Shanghai från Arlanda, skulle det då vara möjligt att ha två PrivatAir 737:eek:r som kör ARN-PVG-ARN-CPH-BOS-CPH-ARN?
Dvs, man slingar Shanghai och Boston, men flyger även planet mellan ARN och CPH mellan dessa flighter. Eftersom det är en 737:a så skulle det ju funkar rätt så bra att låta planet ta en av de vanliga avgångarna mellan dessa städer (vilket skulle göra att just den flighten helt plötsligt skulle bli extra intressant att boka Plus på, om man kan bli seatad i businesskabinen).

En sån slingning kan ju bli besvärlig ur tidtabellssynpunkt.
Om en ev. ny linje ARN-PVG ska avgå strax efter lunch, vilket tydligen skulle vara önskvärt, så blir det tidig landning i Shanghai - och återresa någon gång vid 9-snåret. Det innebär ankomst till Stockholm runt 13.30-14.

Vill man då ha kvar ungefärligen nuvarande avgångstid mot Boston så blir det lite knepigt.

Man kan också fantisera lite om att skifta 901/902 med 927/928, dvs Privatair-maskinen få ta sena New Yorkflyget och Boston uppgraderas till "heavy".
Men då uppstår problemet i andra änden - 902 ankommer Köpenhamn strax efter 13 - och hinner knappast upp till Arlanda.

OK. Gissade att det väl antagligen var mest önsketänkande från min sida. Lite kul hade det ju dock varit om vi haft ett par avgångar inom Europa med riktig businesskabin.

Och med genomgående flightnummer hade både Kastrup och Arlanda känt sig som vinnare, med varsin ny linje - även om det skulle innebära mellanlandning, men utan planbyte!

edit: För Arlandas del faktiskt två nya linjer.....

Finnair flyger Shanghailinjen på 8.50 österut och 10.00 västerut.
SAS från Köpenhamn går på 10.15 resp. 11.25.
Från Stockholm borde det bli ungefär 9.25 mot Shanghai och 10.35 från Shanghai. Det ger total flygtid på 20 timmar.
Så teoretiskt borde det gå att flyga ToR med en maskin - men det är förstås störningskänsligt.
Planen skall tömmas och fyllas på med pax och bagage samt tanka och lasta catering. Därtill kommer städning. Det är lite väl optimistiskt för att vara genomförbart tror jag

Planen skall tömmas och fyllas på med pax och bagage samt tanka och lasta catering. Därtill kommer städning. Det är lite väl optimistiskt för att vara genomförbart tror jag

Två timmar brukar väl vara nåt slags minimum på långdistans, och det klaras ju precis. Men det är på gränsen.
Det skulle möjligen fungera med 4-5 flighter/vecka och med återhämtningsdagar - eller slingning med en markant kortare linje.

Två timmars turn around på A330/340.
TAT blir betydligt kortare med en A321.
Intra-Europa så vänds de på 25-30 min, då är det exklusive städning och mindre soppa.
Men jag skulle tro att 1,5 h är fullt möjligt att göra det på.
Mindre baggage, mindre cargo, mindre soppa och mindre yta att städa, det är en fördel med En mindre kärra.

Skulle det kunna vara en idé att slinga ihop den med PVG från CPH? Så A321 skulle gå ARN-PVG-CPH-PVG-ARN..osv
Samtidigt som man har ordinarie SK997/998 på CPH-PVG-ARN-PVG-CPH?

Inte räknat på om det skulle gå ihop men en lös tanke bara.

Toppen