Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

KLM, Air France och British Airways har väl linjer till deras forna kolonier. Jag har hållit lite utkik efter rea på dessa destinationer. Men verkar ske väldigt sällan. Så de linjerna går kanske bra för respektive bolag. Så SAS får gärna för min del hitta någon ö som de är ensamma om att flyga till från Europa och köra som säsongslinje :)

SAS har sagt att de inte kommer satsa på södra halvklotet.
Att öppna till Australien låter oerhört korkat enligt mig, det finns en anledning till att knappt några europeiska bolag flyger dit utan att man istället har sammarbeten med asiatiska bolag för detta. Att ge sig in och direkt konkurrera med Etihad, Qatar och Emirates är nog det största självmålet man kan göra.
Om det ska finnas bra vidare förbindelser med Star Alliance partners så finns det inte så mycket österut att välja på, Singapore, Taipei, Seoul och Bangkok. Bangkok är också ett självmål och Taipei tror jag inte riktigt på även om det skulle vara möjligt. Singapore och Seoul är dock mer troliga i så fall. Jag skulle gissa på att Singapore ligger nära om man vidareutvecklar samarbetet med Singapore Airlines och utöker Joint Venture som man har redan i dagsläget. Det skulle vara betydligt bättre än att flyga till Australien själva.
Västerut finns det en hel del städer som skulle fungera bra där United även har bra täckning, tyvärr så blev det ju inge vidare satsning på Houston.
Lite nyfiken, men tror du Singapore ligger närmre till hands än vad Seoul gör i dags läget? Personligen tror jag att båda dessa linjer skulle locka en hel del av både turist- och affärsresenärer med relativt god köpkraft. Har dessvärre ingen aning om vilken av destinationerna som är bäst ur fraktsynpunkt. Korean Air har ju ändå en fraktlinje till Stockholm vilket jag gissar inbringar lite konkurrens på den fronten? Något som jag däremot skulle vilja säga fördel Seoul är det geografiska läget i kombination av transfermöjligheter. Asiana i kombination med några av de övriga Star Alliance-bolagen, typ ANA, EVA Air, Singapore Airlines och Air China utbringar ett solit urval av destinationer i Östasien från Seoul. Det är väl egentligen bara om man vill till Australien/Nya Zeeland som Singapore kanske ligger bättre till i urval av destinationer.

Lite nyfiken, men tror du Singapore ligger närmre till hands än vad Seoul gör i dags läget? Personligen tror jag att båda dessa linjer skulle locka en hel del av både turist- och affärsresenärer med relativt god köpkraft. Har dessvärre ingen aning om vilken av destinationerna som är bäst ur fraktsynpunkt. Korean Air har ju ändå en fraktlinje till Stockholm vilket jag gissar inbringar lite konkurrens på den fronten? Något som jag däremot skulle vilja säga fördel Seoul är det geografiska läget i kombination av transfermöjligheter. Asiana i kombination med några av de övriga Star Alliance-bolagen, typ ANA, EVA Air, Singapore Airlines och Air China utbringar ett solit urval av destinationer i Östasien från Seoul. Det är väl egentligen bara om man vill till Australien/Nya Zeeland som Singapore kanske ligger bättre till i urval av destinationer.
Ingen aning, beror nog helt på hur man ser på joint venture med Singapore Airlines och hur det går där i dagsläget. Planet måste dessutom slingas med en annan kortare linje vilket skulle kunna vara Toronto eller Boston kanske.
Båda är fullt möjliga men för vidare transport ut i världen tror jag Singapore är bättre, fler svenskar som vill till det området än nordöstra Asien.

Södra halvklotet ställer till det ganska rejält med rotationerna på maskinerna, även Sydamerika där det inte går att ha en maskin som går. Att det skulle vara fräsigt med en linje till t.ex. Buenos Aires håller jag med om, men med tanke på vad man kommunicerat, föga troligt. Australien är lika så naturligtvis "fräsigt", men man når det faktiskt redan genom endast ett stopp från Arlanda via Bangkok eller Hong Kong (LA också om man ska vara petnoga) så varför gå in med en rutt som kommer att ta två dagar innan maskinen är åter?

Jag tror, med två helt vilda gissningar, att det kan bli Seoul eller Toronto, det sistnämnda är lite hjärtat som talar =}

Södra halvklotet ställer till det ganska rejält med rotationerna på maskinerna, även Sydamerika där det inte går att ha en maskin som går. Att det skulle vara fräsigt med en linje till t.ex. Buenos Aires håller jag med om, men med tanke på vad man kommunicerat, föga troligt. Australien är lika så naturligtvis "fräsigt", men man når det faktiskt redan genom endast ett stopp från Arlanda via Bangkok eller Hong Kong (LA också om man ska vara petnoga) så varför gå in med en rutt som kommer att ta två dagar innan maskinen är åter?

Jag tror, med två helt vilda gissningar, att det kan bli Seoul eller Toronto, det sistnämnda är lite hjärtat som talar =}
Du kan lägga till Doha, Dubai, Peking på listan av städer man kan göra connection i för ett stopp till Australien från Arlanda. :)

Toppen