Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Australien är knappast aktuellt. Ytterst få europeiska flygbolag som flyger dit så att lilla SAS skulle ge sig på Sidney eller liknande är nog bara att glömma.
Seoul tror jag jag är mer realistiskt samt Nordamerika

Hey everyone.

Jag skulle vilja se den nya linjen till en ny kontinent i SAS linjenät. Antingen Afrika eller Sydamerika. Eller så skapar man en linje till den Australiska kontinenten med mellanlandning i Syd-Östasien.

Viktigaste för mig är att SAS finner en destination som fyller flera funktioner. Frakt, vidareflyg med SA-partners och bred kundkrets inom turism och affärsflyget. Men huvudsakligen skal det fungera året runt. Jag vet att i både Afrika och Sydamerika så finns det ett flertal skandinaviska aktörer etablerade.

Eller så kör SAS en safecard och satsar på Kanada/Usa eller fler linjer till Asien.

Australien är både attraktivt för affärsflyg och turism. Men säkerligen dyr... då det omfattar en ny linje till Asien och sedan Asien till Australien. Och idag är konkurrensen hård på Europa-Asien och Asien-Australien.

Jag tycker att SAS borde se över Europa maskinerna för att matcha det med Intercont-maskinerna.
SAS har sagt att de inte kommer satsa på södra halvklotet.
Att öppna till Australien låter oerhört korkat enligt mig, det finns en anledning till att knappt några europeiska bolag flyger dit utan att man istället har sammarbeten med asiatiska bolag för detta. Att ge sig in och direkt konkurrera med Etihad, Qatar och Emirates är nog det största självmålet man kan göra.
Om det ska finnas bra vidare förbindelser med Star Alliance partners så finns det inte så mycket österut att välja på, Singapore, Taipei, Seoul och Bangkok. Bangkok är också ett självmål och Taipei tror jag inte riktigt på även om det skulle vara möjligt. Singapore och Seoul är dock mer troliga i så fall. Jag skulle gissa på att Singapore ligger nära om man vidareutvecklar samarbetet med Singapore Airlines och utöker Joint Venture som man har redan i dagsläget. Det skulle vara betydligt bättre än att flyga till Australien själva.
Västerut finns det en hel del städer som skulle fungera bra där United även har bra täckning, tyvärr så blev det ju inge vidare satsning på Houston.

Att öppna till Australien låter oerhört korkat enligt mig, det finns en anledning till att knappt några europeiska bolag flyger dit utan att man istället har sammarbeten med asiatiska bolag för detta. Att ge sig in och direkt konkurrera med Etihad, Qatar och Emirates är nog det största självmålet man kan göra.
Om det ska finnas bra vidare förbindelser med Star Alliance partners så finns det inte så mycket österut att välja på, Singapore, Taipei, Seoul och Bangkok. Bangkok är också ett självmål och Taipei tror jag inte riktigt på även om det skulle vara möjligt. Singapore och Seoul är dock mer troliga i så fall. Jag skulle gissa på att Singapore ligger nära om man vidareutvecklar samarbetet med Singapore Airlines och utöker Joint Venture som man har redan i dagsläget. Det skulle vara betydligt bättre än att flyga till Australien själva.
Västerut finns det en hel del städer som skulle fungera bra där United även har bra täckning, tyvärr så blev det ju inge vidare satsning på Houston.

Jag håller med. SAS har ju själva sagt att man tittar på Seoul, och Singapore från Stockholm har ju nämnts bl.a när dom startade JV med Singapore Airlines. Sedan har Manila nämnts även om jag tror att både Seoul och Singapore skulle fungera bättre då de är stora *A-hubbar. Bangkok är för dålig yield på så där tror jag inte dom ger sig in igen.

Denver skulle jag vilja se i linjenätet. Där skulle dom kunna ha en hel del transfer-trafik också...

Houston var rätt från Stavanger vid uppstarten, men sedan gick luften ur oljemarknaden, vilket i sig var bra för SAS men mindre bra för den här linjen, kanske skulle den fungera från någon av hubbarna som traditionell hub to hub.

Någon destination i Canada vore inte dum, Vancouver, Toronto

Vad tror ni då om en linje till Sydamerika? Jag skulle vilja se en linje från CPH till GRU, jag har för mig att VARIG(Star alliance) flög denna linje under många år. Detta ger möjlighet att skapa goda vidareflyg med SA- partners. En av de den Brasilianska Avianca.

Nu har jag läst igenom tråden, en linje från CPH till BEY vore inte heller dumt. Problemet är väl att Libanon politiskt inte är helt stabilt. Även grannlandet Syrien kan ses som en anledning att inte starta en ny linje.

Är Sydamerika inkluderat?

Last edited by a moderator:
Vad tror ni då om en linje till Sydamerika? Jag skulle vilja se en linje från CPH till GRU, jag har för mig att VARIG(Star alliance) flög denna linje under många år. Detta ger möjlighet att skapa goda vidareflyg med SA- partners. En av de den Brasilianska Avianca.

Nu har jag läst igenom tråden, en linje från CPH till BEY vore inte heller dumt. Problemet är väl att Libanon politiskt inte är helt stabilt. Även grannlandet Syrien kan ses som en anledning att inte starta en ny linje.
Sydamerika finns inte i norra halvan av jordklotet så tror jag inte att SAS kommer att satsa på dit inom några år. Men kanske om 10-20 år?

Rikard Gustafsson har varit väldigt tydligt att endast norra halvklotet är aktuellt.
SAS är inte störst, inte billigast, har inte överlägset bäst service, har inte så många flygplan osv.
SAS usp är det geografiska läget.
Från stora delar av Europa är det en kortare resa till många destinationer i östra Asien och västra
Nordamerika, om man åker via ARN än om man åker via LHR/CDG/AMS/FRA exempelvis.

Last edited:
Skadar aldrig att vara optimistisk.
Man ska även vara realistisk.
Så länge det inte sker något drastiskt inom flygindustrin så kommer SAS inte att satsa på något risky utan så säkra kort som möjligt.
Allt på södra halvklotet får nog betraktas som risky i och med att alla som ska göra en connection måste ta en stor omväg förutom de i norra Sverige.

Toppen