Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Nej och jag tror att vi måste komma ihåg att det finns inga entydiga tecken att SAS lanserar nya linjer innan A350 fasas in 2019. Finns några spekulationer om byte av vissa A320neo till A321LR som skulle kunna flyga till USAs östkust eller Indien MEN det är ren spekulation.

OM nu SAS skulle byta några A320neo till A321LR, när skulle leverans då kunna ske? Före eller efter 2019?

OM nu SAS skulle byta några A320neo till A321LR, när skulle leverans då kunna ske? Före eller efter 2019?

Jag vill nästan inte svara eftersom jag vill inte sprida rykten eller att någon (som jag) får alldeles för höga förväntningar.

I den här artikeln (kanske inte den bästa) står lite grann om leveransplan. Om man antar att det tar ca 4 månade att bygger ett A320 plus tid för planering är det inte sannolikt att nånting händer innan 2018.

Norsken kommer ju att köra den med 787 från nästa år OJMR. Tror inte att underlaget räcker för två bolag.

Det visste jag inte, men det ska bli mycket intressant att se hur det går om det nu blir så. Tippar på fulla kabiner om linjen marknadsförs någorlunda väl.

Vancouver/Seattle med anslutingar till Honolulu borde väl å andra sidan inte vara så stor omväg? Men jag håller med om att nuvarande longhaul-linjer leder till ordentliga omvägar.

Fast det finns väl ingen linje direkt till Vancouver/Seattle från Skandinavien? Hur jag än räknar blir tidsvinsten riktigt stor - om vi ändå räknar med Seattle så är flyget till Seattle från Skandinavien bara ett par timmar kortare än ett direktflyg till Hawaii. Till det kommer byte med amerikansk immigration och uthämtning och återincheckning av bagage (minst 3 timmar?) plus 4-5 timmars anslutningsflyg till Hawaii, OM man nu får till effektiva bytestider.
Ett direktflyg till Hawaii däremot tar väl ca 12 timmar i ren flygtid, vilket med tidsskillnaden på -12 timmar gör att man landar när man åkte så att säga :)
Jag kan mycket väl tänka mig att man i praktiken sparar en hel dag både på utresan och hemresan, vilket torde vara den största tidsbesparingen med direktflyg man kan komma upp i från Skandinavien, av alla destinationer i hela världen.

Om jag skulle komma med en seriös tanke, fortfarande ett långskott och en högoddsare, men ändå värt en tanke, så säger jag Taipei. Jag har nämnt det tidigare i tråden. TPE är en mycket stor fraktdestination och Star Alliance partnern EVA Air håller till där med bra förbindelser både till Kina, Japan och Sydostasien.

Visst, de flesta kommer möjligtvis inte att ha Taipei som slutdestination, inledningsvis, men det kan troligtvis ändras när folk får upp ögonen för Taiwan som turistdestination. Businessresenärer tror jag att det redan idag är hyfsat gott om.

Jag tänker mig att SAS skulle flyga från Köpenhamn, främst för att man redan flyger till Hongkong från Arlanda.

Om jag skulle komma med en seriös tanke, fortfarande ett långskott och en högoddsare, men ändå värt en tanke, så säger jag Taipei. Jag har nämnt det tidigare i tråden. TPE är en mycket stor fraktdestination och Star Alliance partnern EVA Air håller till där med bra förbindelser både till Kina, Japan och Sydostasien.

Visst, de flesta kommer möjligtvis inte att ha Taipei som slutdestination, inledningsvis, men det kan troligtvis ändras när folk får upp ögonen för Taiwan som turistdestination. Businessresenärer tror jag att det redan idag är hyfsat gott om.

Jag tänker mig att SAS skulle flyga från Köpenhamn, främst för att man redan flyger till Hongkong från Arlanda.
Varför skulle man flyga från Köpenhamn bara för att Hong Kong är från Arlanda? Köpenhamn har ju redan Tokyo, Shanghai och Peking.
Om det öppnas fler linjer är det nog mer troligt att de hamnar i Stockholm som ligger bättre till geografiskt

Nu har ju SAS sagt att de inte har några planer på att flyga till södra halvklotet, men jag hoppas på en revidering av detta och en direktlinje mellan Stockholm - Sao Paulo med a350 :) Tyvärr går det väl inte att slinga en sån linje på ett vettigt sätt om man inte kan hitta en passande rutt för att få till 3 avgångar i veckan eller så, kanske Delhi?

Varför skulle man flyga från Köpenhamn bara för att Hong Kong är från Arlanda? Köpenhamn har ju redan Tokyo, Shanghai och Peking.
Om det öppnas fler linjer är det nog mer troligt att de hamnar i Stockholm som ligger bättre till geografiskt
Sen när ligger Stockholm bra till geografiskt?? :D

Hey everyone.

Jag skulle vilja se den nya linjen till en ny kontinent i SAS linjenät. Antingen Afrika eller Sydamerika. Eller så skapar man en linje till den Australiska kontinenten med mellanlandning i Syd-Östasien.

Viktigaste för mig är att SAS finner en destination som fyller flera funktioner. Frakt, vidareflyg med SA-partners och bred kundkrets inom turism och affärsflyget. Men huvudsakligen skal det fungera året runt. Jag vet att i både Afrika och Sydamerika så finns det ett flertal skandinaviska aktörer etablerade.

Eller så kör SAS en safecard och satsar på Kanada/Usa eller fler linjer till Asien.

Australien är både attraktivt för affärsflyg och turism. Men säkerligen dyr... då det omfattar en ny linje till Asien och sedan Asien till Australien. Och idag är konkurrensen hård på Europa-Asien och Asien-Australien.

Jag tycker att SAS borde se över Europa maskinerna för att matcha det med Intercont-maskinerna.

Toppen