Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Det lär nog inte hända om SAS ledning har ekonomisk sinne.
Andra flygbolag har avskaffat First class till Bangkok så det är inte en linje där man tjänar stora pengar med premium passagerare.
(Från Europa är endast SWISS som har First class dit, tror jag)

THAI flyger dagligen till alla tre SAS hubbar och även Norwegian flyger till Bankok från alla tre SAS hubbar även om de inte flyger dagligen.
Utöver det flyger THAI triangel via Phuket både från Köpenhamn och Stockholm.
De två flygbolagen har helt annan kostnadsnivå än SAS har.

Det som du och jag vill ha och om det är ekonomiskt för SAS är två olika saker.
Någon skrev Stockholm-Honolulu som önskemål i tidigare trådar, men jag är ganska säker på att det inte kommer att hända inom närmaste åren.

Jag håller med. Jag har själv länge önskat att SAS skulle flyga till Bangkok då det skulle passa mitt resemönster ganska bra, men jag tror att det skulle bli problem med lönsamheten. Senaste gångerna jag flugit från Köpenhamn så har flyget bara varit halvfullt. När jag flög från Arlanda för drygt en vecka sedan var planet fullt, men hem flög jag direkt Köpenhamn och då var det återigen bara halvfullt. Så tyvärr, jag tror inte att Bangkok ligger i några av SAS planer.

Kan dock göra en lista på flera andra, för mig, intressanta önskemål:

Seoul
Taipei
Delhi
Manilla
Singapore
Tehran alt. någon annanstans i Mellanöstern.
Toronto

Gemensamt för alla dessa är att de ligger på norra halvklotet vilket SAS tidigare sagt är vad de satsar på.
 

fcx

Medlem
Jag tror fortfarande på Seoul.

Flygtid från ARN/CPH är c:a 9 timmar, vilket gör att man kan använda en maskin för en daglig avgång utan att behöva slinga med annan destination. Alternativt varannan dag ARN, varannan CPH med samma maskin.

Det finns ingen linje från Skandinavien till Seoul idag.

Från CPH var det 35000 passagerare till Seoul förra året, vilket är den fjärde största destinationen utan direktlinje från CPH. Topp-tre är Phuket (inte intressant för SAS), Beirut och Hong Kong (finns redan från ARN).
 

varva77

Medlem
Skall bli mycket intressant att se hur de resonerar och de alternativ som diskuteras. Har något minne av att Richard G i en intervju sa något att en långlinje skall bära sig självt med den marknad som finns point to point. Förstod inte exakt vad han menade men jag uppfattade det som att transferpax inte skall tas med i beräkningen. Lyckas de ta alla 35000 ger det ca 100 pax per dag, en CRJ mao... Nu går det givetvis inte att räkna så rakt av och oavsett vad de säger så kommer givetvis transfer i Europa och Seoul (Asiana och vidare) spela en väldigt stor roll. Sedan driver trafik, trafik i sig...
 
Jag tror på Haneda som framtida Tokyodestination istället för Narita. Bättre hub att sammanfläta med ANAs linjer från. Närmare stan också.
Problemet är väl slots och ev dyrare landings/handlingspriser.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror på Haneda som framtida Tokyodestination istället för Narita. Bättre hub att sammanfläta med ANAs linjer från. Närmare stan också.
Problemet är väl slots och ev dyrare landings/handlingspriser.
Det handlar inte om pris. Slotplatser på Tokyo Haneda är inte till salu, inte ens mellan flygbolagen.
(Japanska infrastrukturministeriet tillåter inte det)

Slotplatser på Tokyo Haneda tilldelas endast genom bilateralt avtal mellan länderna.
 
Jag tror på Haneda som framtida Tokyodestination istället för Narita. Bättre hub att sammanfläta med ANAs linjer från. Närmare stan också.
Problemet är väl slots och ev dyrare landings/handlingspriser.
Om jag minns rätt så måste du ha en slot på Narita för att kunna få en på Haneda. Jag tror inte SAS kommer ha två flighter till Tokyo.
 
Med tanke på att LH, AA, AF, AC är listade på Haneda så borde det ju inte vara en omöjlighet om SAS verkligen vill det?

Däremot är ju alternativet med två flighter besvärligare, om man inte tänkt sig att lägga in något från t.e.x Stockholm när A350 kommer. Eventuellt med saxning av något slag.
Med tanke på prisläget och beläggningen på Tokyo, så verkar det vara en av de mest inkomstbringande turerna.
 

Gearup

Medlem
Hej alla! Hjälp mig nu, jag som läser era inlägg men inte har kollen som ni. När lanserar SAS nya långlinjer? Är det samtidigt som de nya A350 kommer eller finns det andra spekulationer?

Verkar inte vara bestämt hur man ska nyttja de nya A350. Tänk även på att A340 som man nyttjar nu planerats att fasas ut. Det är 8 A350 på order och 8 A340 i flottan. Men har hört både att man tänkt byta 340 -> 350 rakt av men även att man kunde tänka sig behålla ett fåtal A340 för att kunna öppna någon/några nya linjer. Inget verkar vara helt beslutat än.
 

Dr. Miles

Expert
Med tanke på att LH, AA, AF, AC är listade på Haneda så borde det ju inte vara en omöjlighet om SAS verkligen vill det?

Däremot är ju alternativet med två flighter besvärligare, om man inte tänkt sig att lägga in något från t.e.x Stockholm när A350 kommer. Eventuellt med saxning av något slag.
Med tanke på prisläget och beläggningen på Tokyo, så verkar det vara en av de mest inkomstbringande turerna.
Richard Gustafsson svarade i japansk medias intervju i 2016-MAY-11 att SAS vill öppna en linje (de skrev inte varifrån) till Tokyo Haneda senast 2020.
Travelvision skrev:
スカンジナビア航空、羽田線就航に意欲、地方需要獲得に向け
2016年5月11日(水)

 日本線就航65周年を記念して来日したスカンジナビア航空(SK)グループ社長兼CEOのリカード・グスタフソン氏は、このほど都内で開催したパートナー企業向け昼食会で、2020年までに羽田線を開設したい考えを示した。SKは現在、日本路線として成田/コペンハーゲン線をデイリー運航中。同氏は「今後の65年も日本/スカンジナビア線を継続していくためには、羽田線を開設してさらなる需要を取り込むことが必要」と強調した。

 グスタフソン氏は「日本とスカンジナビアにはITや医薬品など、共通するビジネス分野が多くある」と説明。日本全国のビジネス需要を取り込むために羽田線の運航を開始し、同じスターアライアンスに属する全日空(NH)の国内線との乗り継ぎを促進したい考えを示した。

 また、スカンジナビア人の日本のスキー場への興味が高まっていることなど、レジャー需要についても増加が見込めるとの考えを示し、「羽田線を就航できれば、スカンジナビアから日本の地方へ、日本の地方からスカンジナビアの双方へと、年間何万人もの増加が期待できる」と予測。19年には発着枠を獲得し、20年の東京オリンピック開催に備えたいとした。発着枠の獲得には、日本とスカンジナビア政府による航空当局協議での合意が必要となる。

スカンジナビア航空、羽田線就航に意欲、地方需要獲得に向け | 旅行業界 最新情報 トラベルビジョン

I artikeln skriver de att SAS siktar på att få slot på Tokyo Handa under 2019 men få att få slotplatser behöver skandinaviska länderna och Japan måste komma överens.



Skandinaviskla länder (Danmark, Norge och Sverige) och Japan har tecknat Opensky-avtal i 2012.
Ministry of Land skrev:
2012-OCT-12

.主要合意事項
[1] 日本・スカンジナビア三国間の二国間輸送のオープンスカイ(航空自由化)の実現
 (ア)成田空港関連路線
    2013年夏期スケジュール(3月末~)に予定される成田空港の発着枠27万回化のタイミングでの実現

 (イ)関西空港、中部空港等の首都圏空港以外の路線
    合意時点で直ちに実現
Källa: 報道発表資料:日本・スカンジナビア三国航空当局間協議の結果について - 国土交通省

Opensky-avtal mellan Japan och skandinaviskla länderna:

Flygbolaget som har sitt fäste i något av de skandinaviska länderna har rätt till att öppna linje till valfri flygplats i Japan förutom Tokyo Narita och Tokyo Haneda sedan 2012.
Flygbolaget som har sitt fäste i något av de skandinaviska länderna har rätt till att öppna linje till Tokyo Narita sedan 2013.
 
Toppen