Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Osaka? Seoul? Någon mer kinesisk storstad? Stockholm-Tokyo?

Visst kan det vara så att det inte blir en ny destination utan en ny avreseort till befintlig destination, men personligen så skulle jag tycka att det var ett antiklimax. Jag ser hellre nya destinationer med en inrikes eller interskandinavien flight för att komma till rätt avreseort. Undrar dessutom om det skulle finnas tillräckligt med underlag för dubbla flighter från Skandinavien till Tokyo?

Dom har ju tittat på Seoul länge så det är mitt tips!

Jag tror också på Seoul. Dessutom så har det ju pratats så mycket om det att den nästa blir en självuppfyllande profetia. :)

Jag har för mig att de hade MNL på den slingan också.
Edit: På 70-talet skall SAS flugit till MNL med en väldigt lång slinga..

Men Manilla ligger väl knappast i norra Asien, eller?

Helt klart ligger nog Seoul bra till både med pax och cargo skulle jag tänka mig.
Frågan är om när...dvs hur mycket kapacitet över har SAS när de fått den sista A330 och startat MIA från CPH/OSL?

Det senaste jag såg så låg Seoul på 4e plats bland världens största flygplatser när det gäller flygfrakt. Så självklart så är det en het destination. Men SAS har inte tillräckligt med kapacitet när Miami drar igång. Eventuellt så skulle kapaciteten räcka till Mellanöstern och Indien. Å andra sidan så kanske man upphör med SK901 under vintern, då kan det kanske öppna upp en möjlighet?

Nu är det lite Off topic från trådens ämne men Finnair har varit ganska aggressiv i svenska marknaden.
Under det här året flyger de ifrån Stockholm (Bromma och Arlanda), Göteborg och Visby men de också flög från bl a Norrköping, Umeå, Luleå tidigare.

Utöver de svenska destinationerna flyger Finnair till Billund och Köpenhamn i Danmark och Bergen och Oslo i Norge.
Så jag delar inte din uppfattning om många skandinaver inte tänker på Finnair när de tar sig till Asien.

För min del så överväger jag Finnair om jag ska till icke-SAS destinationer. I de fall som det går direktflighter från skandinavien med SAS så kommer jag alltid att välja dessa. Om övriga skandinaver tänker så vet jag inte, men jag gissar att SAS skulle kunna ta andelar från Finnair på de linjer som man ev skulle sätta in direktflyg på.

En annan oprövad idé, vad säger ni om en direktflight med SAS från Skandinavien till Taiwan? Taipei är världens 10e största flygfraktsplats och med en bra deal med EVA air så skulle det kanske kunna bli en hub för att ta sig vidare till Australien, Sydostasien, Kina etc.

Jag tror också på Seoul. Dessutom så har det ju pratats så mycket om det att den nästa blir en självuppfyllande profetia. :)
---
Det senaste jag såg så låg Seoul på 4e plats bland världens största flygplatser när det gäller flygfrakt. Så självklart så är det en het destination. Men SAS har inte tillräckligt med kapacitet när Miami drar igång. Eventuellt så skulle kapaciteten räcka till Mellanöstern och Indien. Å andra sidan så kanske man upphör med SK901 under vintern, då kan det kanske öppna upp en möjlighet?

Jag håller också Seoul som en lågoddsare... Dock lär den inte öppna förrän tidigast Q2 eller Q3 2017 när de har fått ett bra passagerarunderlag från Miami och befintliga rutter. :) Då får de koll på om de kan köra fullt ut eller slinga Miami och Seoul 3 dagar i veckan per rutt.

Men Manilla ligger väl knappast i norra Asien, eller?

Nä... Men jag skulle bli överlycklig, inte för att jag har något emot Turkish Airlines som har bra priser men det kommer bli prispress och sänkta priser samt att jag får ett bra alternativ att välja mellan.
Kanske kan göra en milage run MNL-ARN-HKG, HKG-ARN-MNL mellan en torsdag och måndag. :D

En annan oprövad idé, vad säger ni om en direktflight med SAS från Skandinavien till Taiwan? Taipei är världens 10e största flygfraktsplats och med en bra deal med EVA air så skulle det kanske kunna bli en hub för att ta sig vidare till Australien, Sydostasien, Kina etc.

Lägger vi in denna som oprövad idé och Code Share med EVA Air mellan ARN/CPH och TPE som sedan matar vidare till Kina/Indonesien/Australien och Manila :rolleyes: så kan jag göra det galna att nå Diamond genom följande o_O:

MNL-ARN-HKG-ARN-TPE-ARN-MNL

Utöver mina önskemål och drömmar så är Seoul och Taipei två viktiga tungviktare för cargo samt hyggliga businessdestinationer ihop med kompletterande turister.
Manila är dessutom även det ett oprövat kort men som får fler och fler turister samt en hel del del/heltids-expats och affärsresenärer.

Så där är mina Top 3:
ICN
TPE
MNL

Hur stor är cargomarknaden Skandinavien-ICN? Korean air flyger väl fortfarande B744F flera (3?) dagar /vecka till ARN. Har ingen koll på om dom trafikerar CPH /OSL. Sedan måste det som flera redan sagt i tråden nämligen till en kapacitetsökning alt avveckla någon linje. Hoppas såklart på det förstnämnda.

Hur stor är cargomarknaden Skandinavien-ICN? Korean air flyger väl fortfarande B744F flera (3?) dagar /vecka till ARN. Har ingen koll på om dom trafikerar CPH /OSL. Sedan måste det som flera redan sagt i tråden nämligen till en kapacitetsökning alt avveckla någon linje. Hoppas såklart på det förstnämnda.
Korean Cargo finns även på Kastrup.

Jag fick idag höra ett rykte från en god vän och kollega som pratat med en av sina vänner som är minst lika flyg- och resenörd som de flesta av oss här på BC.
Enligt för mig okända källor har han fått reda på SAS sitter i planerna att starta upp Köpenhamn - Manila.
Hur trovärdiga denna uppgift är vet jag inte men jag tänkte försöka luska ut vilken källa informationen kommer ifrån.

Men för nyfikenhetens skull, har någon annan hört talas om detta och sitter på mer information?

Det var en bra fråga...
Dock så ser ju statisitiken som Emirates gick ut med att Cebu/Filippinerna har gått upp på sjunde plats från Stockholm sedan de startade sin direktlinje mellan Dubai och Cebu.
Så en hyggligt stor efterfrågan lär det vara för turister som vill testa någonting nytt istället för att flyga till Thailand.
Det vore kul att läsa statisktiken för CPH/ARN/OSL respektive och se vilket underlag det skulle kunna finnas.

Om nu SAS sitter i tankarna på att starta upp Manila så lär det bli en slingning med 2-3 turer i veckan och övriga går till allas våra satsade pengar i den här tråden, ICN. Möjligen att de fortsätter från ICN till MNL med fifth freedom.

Hur ser statistiken för CPH-Manilla ut?
Topp 5.

upload_2016-7-11_11-17-29.png

Toppen