ResenärenLars
Medlem
Osaka? Seoul? Någon mer kinesisk storstad? Stockholm-Tokyo?
Visst kan det vara så att det inte blir en ny destination utan en ny avreseort till befintlig destination, men personligen så skulle jag tycka att det var ett antiklimax. Jag ser hellre nya destinationer med en inrikes eller interskandinavien flight för att komma till rätt avreseort. Undrar dessutom om det skulle finnas tillräckligt med underlag för dubbla flighter från Skandinavien till Tokyo?
Dom har ju tittat på Seoul länge så det är mitt tips!
Jag tror också på Seoul. Dessutom så har det ju pratats så mycket om det att den nästa blir en självuppfyllande profetia.
Jag har för mig att de hade MNL på den slingan också.
Edit: På 70-talet skall SAS flugit till MNL med en väldigt lång slinga..
Men Manilla ligger väl knappast i norra Asien, eller?
Helt klart ligger nog Seoul bra till både med pax och cargo skulle jag tänka mig.
Frågan är om när...dvs hur mycket kapacitet över har SAS när de fått den sista A330 och startat MIA från CPH/OSL?
Det senaste jag såg så låg Seoul på 4e plats bland världens största flygplatser när det gäller flygfrakt. Så självklart så är det en het destination. Men SAS har inte tillräckligt med kapacitet när Miami drar igång. Eventuellt så skulle kapaciteten räcka till Mellanöstern och Indien. Å andra sidan så kanske man upphör med SK901 under vintern, då kan det kanske öppna upp en möjlighet?
Nu är det lite Off topic från trådens ämne men Finnair har varit ganska aggressiv i svenska marknaden.
Under det här året flyger de ifrån Stockholm (Bromma och Arlanda), Göteborg och Visby men de också flög från bl a Norrköping, Umeå, Luleå tidigare.
Utöver de svenska destinationerna flyger Finnair till Billund och Köpenhamn i Danmark och Bergen och Oslo i Norge.
Så jag delar inte din uppfattning om många skandinaver inte tänker på Finnair när de tar sig till Asien.
För min del så överväger jag Finnair om jag ska till icke-SAS destinationer. I de fall som det går direktflighter från skandinavien med SAS så kommer jag alltid att välja dessa. Om övriga skandinaver tänker så vet jag inte, men jag gissar att SAS skulle kunna ta andelar från Finnair på de linjer som man ev skulle sätta in direktflyg på.
En annan oprövad idé, vad säger ni om en direktflight med SAS från Skandinavien till Taiwan? Taipei är världens 10e största flygfraktsplats och med en bra deal med EVA air så skulle det kanske kunna bli en hub för att ta sig vidare till Australien, Sydostasien, Kina etc.