Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Rickard Gustafson svarade i intervjun av japansk flygnyhetssajt, AviationWire i förra veckan när SAS firade 65 årsjubileum på linjen mellan Skandinavien-Japan.

I intervjun sa han att det finns bra efterfråga på destinationer i Nordamerika men SAS planerar också att utöka destination(er) i Norra Asien utöver expansion i Nordamerika.
Däremot har de inte bestämt vilken destination/vilka destinationer i Norra Asien de kommer att flyga till.

AviationWire skrev:
北米需要大、北東アジア拡充

4月現在、長距離路線は北米6都市に9路線、成田を含む北東アジア4都市に4路線を運航している。2015年9月にはストックホルム-香港線を週5往復、今年3月にはストックホルム-ロサンゼルス線とコペンハーゲン-ボストン線を、それぞれ1日1往復ずつで開設した。このほか、2015年10月にはコペンハーゲン発着の上海、サンフランシスコの各線を増便。ストックホルム発着のシカゴ、ニューヨーク線、オスロ-ニューヨーク線も増便した。

今秋にはマイアミ便を2路線開設。オスロから週4往復、コペンハーゲンから週3往復を運航する。

路線計画について、同社のリカード・グスタフソンCEO(最高経営責任者)は北米の需要が多いと説明。今後は具体的な都市名は決定していないものの、北東アジアを拡充していく意向を明らかにした。
スカンジナビア航空、日本就航65周年 9地点経由で丸2日以上

Rickard Gustafson svarade i intervjun av japansk flygnyhetssajt, AviationWire i förra veckan när SAS firade 65 årsjubileum på linjen mellan Skandinavien-Japan.

スカンジナビア航空、日本就航65周年 9地点経由で丸2日以上
Om jag har uppfattat rätt, SAS flög via 9 städer mellan Stockholm och Tokyo i 1951 och resan tog 55 timmar.

Stockholm-Köpenhamn-Zürich-Rom-Damaskus-Basra-Karachi-Calcutta-Bangkok-Hong Kong-Tokyo
(Jag vet ej om det var rätt eller fel)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

SAS skrev:
I april 2016 firas SAS att det är 65 år sedan de började flyga till Japan. SAS var det första flygbolaget som flög från Skandinavien till Japan.

När SAS öppnade sin nya flyglinje till Tokyo 1951 kunde man äta lunch i Tokyo och middag i Stockholm. Lunch på lördagen och middag på måndagen, förvisso, men det var ändå ett stort steg framåt.

Så fort SAS hade fått igång sin framgångsrika New York-rutt satte man planerna för att nå så långt österut som möjligt i verket. Det hade funnits en ”gräshoppsrutt” från Köpenhamn till Bangkok med mellanlandningar i Zürich, Rom, Damaskus, Basra (Irak) och Calcutta.
https://scandinaviantraveler.com/se/flyg/50-talet-flyg-osterut-du-unga-flygbolagn

Rätta mig om jag har fel, men Norwegian har väl inte tillstånd att flyga över ryskt luftrum? På så vis är det logiskt att SAS expanderar i nord/östra asien, där saknar de ju konkurrens..

Om jag har uppfattat rätt, SAS flög via 9 städer mellan Stockholm och Tokyo i 1951 och resan tog 55 timmar.

Stockholm-Köpenhamn-Zürich-Rom-Damaskus-Basra-Karachi-Calcutta-Bangkok-Hong Kong-Tokyo
(Jag vet ej om det var rätt eller fel)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

https://scandinaviantraveler.com/se/flyg/50-talet-flyg-osterut-du-unga-flygbolagn
Jag har för mig att de hade MNL på den slingan också.
Edit: På 70-talet skall SAS flugit till MNL med en väldigt lång slinga..

Dom har ju tittat på Seoul länge så det är mitt tips!
Helt klart ligger nog Seoul bra till både med pax och cargo skulle jag tänka mig.
Frågan är om när...dvs hur mycket kapacitet över har SAS när de fått den sista A330 och startat MIA från CPH/OSL?

Det är sant, glömmer helt bort grannen i öst. Sällan Finnair kommer på tanke och jag tror det gäller för många skandinaver.
Nu är det lite Off topic från trådens ämne men Finnair har varit ganska aggressiv i svenska marknaden.
Under det här året flyger de ifrån Stockholm (Bromma och Arlanda), Göteborg och Visby men de också flög från bl a Norrköping, Umeå, Luleå tidigare.

Utöver de svenska destinationerna flyger Finnair till Billund och Köpenhamn i Danmark och Bergen och Oslo i Norge.
Så jag delar inte din uppfattning om många skandinaver inte tänker på Finnair när de tar sig till Asien.

Toppen