Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

SIN och BKK vore ju säkert rätt smart för SAS, även om jag inte är särskilt intresserad. Hade onekligen varit häftigt med en direktlinje till Rio de Janeiro eller Buenos Aires, även om det säkert ur affärssynvinkel för SAS är mycket riskabel... Tror dock att om de kan hålla lika billiga priser, eller iaf i närheten av de priserna, att en resa till Sydamerika varannat år hade varit given. Blir ju tre privata USA-resor i år enbart pga SAS priser, kabin och direktförbindelse...
 
Bangkok är det nog väldigt tufft att ta marknadsandelar på, jag kollade åt en kompis som eventuellt skulle ansluta en vecka när jag befinner mig där i maj och trots att det är ganska nära inpå nu finns resor för drygt 4000 från Stockholm. Att det sen hade varit trevligt för oss resenärer är en annan femma =}



Jag tror möjligen Singapore eller mer troligt Seoul och personligen vill jag se en direktlinje till Kanada, men det får jag nog fortsätta ha som önskemål ett bra tag framåt =}
 
igelkotten skrev:SIN och BKK vore ju säkert rätt smart för SAS, även om jag inte är särskilt intresserad. Hade onekligen varit häftigt med en direktlinje till Rio de Janeiro eller Buenos Aires, även om det säkert ur affärssynvinkel för SAS är mycket riskabel... Tror dock att om de kan hålla lika billiga priser, eller iaf i närheten av de priserna, att en resa till Sydamerika varannat år hade varit given. Blir ju tre privata USA-resor i år enbart pga SAS priser, kabin och direktförbindelse...Klicka för att utvidga...


chazzie skrev:Bangkok är det nog väldigt tufft att ta marknadsandelar på, jag kollade åt en kompis som eventuellt skulle ansluta en vecka när jag befinner mig där i maj och trots att det är ganska nära inpå nu finns resor för drygt 4000 från Stockholm. Att det sen hade varit trevligt för oss resenärer är en annan femma =}Jag tror möjligen Singapore eller mer troligt Seoul och personligen vill jag se en direktlinje till Kanada, men det får jag nog fortsätta ha som önskemål ett bra tag framåt =}Klicka för att utvidga...
Jag är tveksamt om Bangkok ska kunna bära ekonomiskt. I så fall lite udda rutt som t ex Stavanger/Bergen/Trondheim - Bangkok då kan man räkna med lite frakt, i alla fall ena riktning.



Singapore är också svårt. Om det hade varit lönsamt hade Singapore Airlines flugit till Köpenhamn dagligen. Men de gör inte.

Det är också svårt schemamässigt pga avståndet.

Andra europeiska flygbolagen har lite längre tid på plattan i Singapore eller flyga till en tredje destination under tiden. I så fall Norden-Singapore-Manila kanske?
 
Samma här, jag tror inte heller på varken Bangkok eller Singapore, av egentligen samma anledningar som ovan. Bangkok är fruktansvärt hårt konkurrensutsatt och det är en relativt renodlad turist-destination och det fanns nog en anledning att SAS droppade linjen. Det är möjligt att det finns bättre yield / underlag till Singapore men avståndet gör att flygplanen inte kan användas optimalt, måste nog till en slinga av liknande typ där SAS typiskt använder 4 plan till SFO/NRT/PVG, och frågan är om det är möjligt kapacitetsmässigt exempelvis från Arlanda.



Ska jag gissa lägger jag mina pengar på Seoul, eventuellt från Oslo. Affärsdestination, hyfsat avstånd och inte minst vad som verkar vara en närmast obegränsad fraktmarknad av främst norsk seafood österut. Sen har väl SAS vd nämnt vid nåt tillfälle att de kikar på Sydkorea.



Oavsett måste de väl hitta ytterligare kapacitet oavsett destination, men det är en annan femma
 
Nu är det väl mycket politik, men en Asienlinje bör utgå från Arlanda, precis som en ny destination i Nordamerika bäst trafikeras från Köpenhamn eller Oslo.
 
chazzie skrev:Nu är det väl mycket politik, men en Asienlinje bör utgå från Arlanda, precis som en ny destination i Nordamerika bäst trafikeras från Köpenhamn eller Oslo.Klicka för att utvidga...


Min generella inställning är att en linje ska utgå från den hub där den största kommersiella potentialen finns och om det finns exempelvis stor fraktvolym specifikt från Oslo så ser jag inget konstigt med att man lägger den där, egentligen inte konstigare än att man valde att lägga Los Angeles från Arlanda. Sen vore det definitivt positivt med Asien-linjer från Arlanda överlag.
 
Per Andreasson skrev:Min generella inställning är att en linje ska utgå från den hub där den största kommersiella potentialen finns och om det finns exempelvis stor fraktvolym specifikt från Oslo så ser jag inget konstigt med att man lägger den där, egentligen inte konstigare än att man valde att lägga Los Angeles från Arlanda.Klicka för att utvidga...


Är det så pass stor skillnad att det väger över håller jag med, men det känns som att så inte alltid är fallet, LA kanske inte skulle ha varit direkt från Arlanda? (Klagar absolut inte på linjen, men som exempel) Eller fanns det något speciellt underlag att utgå från Arlanda?
 
Du har nog en poäng där, Los Angeles kan nog ha hamnat på Arlanda delvis av andra skäl. Jag har ingen insider-info alls men gissar att ARN-SFO egentligen passat ännu bättre, men att SAS inte ville störa den framgångsrika CPH-SFO-rutten utan då fick det bli en annan västkustrutt från ARN. Men jag spekulerar bara..
 
chazzie skrev:Nu är det väl mycket politik, men en Asienlinje bör utgå från Arlanda, precis som en ny destination i Nordamerika bäst trafikeras från Köpenhamn eller Oslo.Klicka för att utvidga...
Varför skulle man trafikera Nordamerika från Köpenhamn, det är ju närmre från Stockholm till västkusten.

map



http://www.gcmap.com/mapui?P=ARN-LAX,CPH-LAX&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

CPH - LAX 5,624 mi

ARN - LAX 5,521 mi



map



http://www.gcmap.com/mapui?P=ARN-SFO, CPH-SFO&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

CPH - SFO 5,487 mi

ARN - SFO 5,359 mi



Tittar man på östkusten är det marginellt närmre från Köpenhamn än från Stockholm
 
Rickard Gustafson svarade i intervjun av japansk flygnyhetssajt, AviationWire i förra veckan när SAS firade 65 årsjubileum på linjen mellan Skandinavien-Japan.



I intervjun sa han att det finns bra efterfråga på destinationer i Nordamerika men SAS planerar också att utöka destination(er) i Norra Asien utöver expansion i Nordamerika.

Däremot har de inte bestämt vilken destination/vilka destinationer i Norra Asien de kommer att flyga till.




AviationWire skrev:北米需要大、北東アジア拡充4月現在、長距離路線は北米6都市に9路線、成田を含む北東アジア4都市に4路線を運航している。2015年9月にはストックホルム-香港線を週5往復、今年3月にはストックホルム-ロサンゼルス線とコペンハーゲン-ボストン線を、それぞれ1日1往復ずつで開設した。このほか、2015年10月にはコペンハーゲン発着の上海、サンフランシスコの各線を増便。ストックホルム発着のシカゴ、ニューヨーク線、オスロ-ニューヨーク線も増便した。今秋にはマイアミ便を2路線開設。オスロから週4往復、コペンハーゲンから週3往復を運航する。路線計画について、同社のリカード・グスタフソンCEO(最高経営責任者)は北米の需要が多いと説明。今後は具体的な都市名は決定していないものの、北東アジアを拡充していく意向を明らかにした。Klicka för att utvidga...
スカンジナビア航空、日本就航65周年 9地点経由で丸2日以上
 
Osaka? Seoul? Någon mer kinesisk storstad? Stockholm-Tokyo?
 
Dr. Miles skrev:Rickard Gustafson svarade i intervjun av japansk flygnyhetssajt, AviationWire i förra veckan när SAS firade 65 årsjubileum på linjen mellan Skandinavien-Japan.スカンジナビア航空、日本就航65周年 9地点経由で丸2日以上Klicka för att utvidga...
Om jag har uppfattat rätt, SAS flög via 9 städer mellan Stockholm och Tokyo i 1951 och resan tog 55 timmar.



Stockholm-Köpenhamn-Zürich-Rom-Damaskus-Basra-Karachi-Calcutta-Bangkok-Hong Kong-Tokyo

(Jag vet ej om det var rätt eller fel)

map



http://www.gcmap.com/mapui?P=STO-CP...-BKK-HKG-TYO&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper




SAS skrev:I april 2016 firas SAS att det är 65 år sedan de började flyga till Japan. SAS var det första flygbolaget som flög från Skandinavien till Japan.När SAS öppnade sin nya flyglinje till Tokyo 1951 kunde man äta lunch i Tokyo och middag i Stockholm. Lunch på lördagen och middag på måndagen, förvisso, men det var ändå ett stort steg framåt.Så fort SAS hade fått igång sin framgångsrika New York-rutt satte man planerna för att nå så långt österut som möjligt i verket. Det hade funnits en ”gräshoppsrutt” från Köpenhamn till Bangkok med mellanlandningar i Zürich, Rom, Damaskus, Basra (Irak) och Calcutta.Klicka för att utvidga...
https://scandinaviantraveler.com/se/flyg/50-talet-flyg-osterut-du-unga-flygbolagn
 
Rätta mig om jag har fel, men Norwegian har väl inte tillstånd att flyga över ryskt luftrum? På så vis är det logiskt att SAS expanderar i nord/östra asien, där saknar de ju konkurrens..
 
Dr. Miles skrev:Om jag har uppfattat rätt, SAS flög via 9 städer mellan Stockholm och Tokyo i 1951 och resan tog 55 timmar.Stockholm-Köpenhamn-Zürich-Rom-Damaskus-Basra-Karachi-Calcutta-Bangkok-Hong Kong-Tokyo(Jag vet ej om det var rätt eller fel)http://www.gcmap.com/mapui?P=STO-CP...-BKK-HKG-TYO&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapperhttps://scandinaviantraveler.com/se/flyg/50-talet-flyg-osterut-du-unga-flygbolagnKlicka för att utvidga...
Jag har för mig att de hade MNL på den slingan också.

Edit: På 70-talet skall SAS flugit till MNL med en väldigt lång slinga..
 
Abbs skrev:Rätta mig om jag har fel, men Norwegian har väl inte tillstånd att flyga över ryskt luftrum? På så vis är det logiskt att SAS expanderar i nord/östra asien, där saknar de ju konkurrens..Klicka för att utvidga...
Konkurrens från Norwegian, ja. Men det finns ännu värre granne, Finnair, när det gäller asiatiska marknaden.
 
NotRyan skrev:Dom har ju tittat på Seoul länge så det är mitt tips!Klicka för att utvidga...
Helt klart ligger nog Seoul bra till både med pax och cargo skulle jag tänka mig.

Frågan är om när...dvs hur mycket kapacitet över har SAS när de fått den sista A330 och startat MIA från CPH/OSL?
 
Dr. Miles skrev:Konkurrens från Norwegian, ja. Men det finns ännu värre granne, Finnair, när det gäller asiatiska marknaden.Klicka för att utvidga...
Det är sant, glömmer helt bort grannen i öst. Sällan Finnair kommer på tanke och jag tror det gäller för många skandinaver.
 
Abbs skrev:Det är sant, glömmer helt bort grannen i öst. Sällan Finnair kommer på tanke och jag tror det gäller för många skandinaver.Klicka för att utvidga...
Nu är det lite Off topic från trådens ämne men Finnair har varit ganska aggressiv i svenska marknaden.

Under det här året flyger de ifrån Stockholm (Bromma och Arlanda), Göteborg och Visby men de också flög från bl a Norrköping, Umeå, Luleå tidigare.



Utöver de svenska destinationerna flyger Finnair till Billund och Köpenhamn i Danmark och Bergen och Oslo i Norge.

Så jag delar inte din uppfattning om många skandinaver inte tänker på Finnair när de tar sig till Asien.
 
Back
Top