Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

SIN och BKK vore ju säkert rätt smart för SAS, även om jag inte är särskilt intresserad. Hade onekligen varit häftigt med en direktlinje till Rio de Janeiro eller Buenos Aires, även om det säkert ur affärssynvinkel för SAS är mycket riskabel... Tror dock att om de kan hålla lika billiga priser, eller iaf i närheten av de priserna, att en resa till Sydamerika varannat år hade varit given. Blir ju tre privata USA-resor i år enbart pga SAS priser, kabin och direktförbindelse...

Bangkok är det nog väldigt tufft att ta marknadsandelar på, jag kollade åt en kompis som eventuellt skulle ansluta en vecka när jag befinner mig där i maj och trots att det är ganska nära inpå nu finns resor för drygt 4000 från Stockholm. Att det sen hade varit trevligt för oss resenärer är en annan femma =}

Jag tror möjligen Singapore eller mer troligt Seoul och personligen vill jag se en direktlinje till Kanada, men det får jag nog fortsätta ha som önskemål ett bra tag framåt =}

SIN och BKK vore ju säkert rätt smart för SAS, även om jag inte är särskilt intresserad. Hade onekligen varit häftigt med en direktlinje till Rio de Janeiro eller Buenos Aires, även om det säkert ur affärssynvinkel för SAS är mycket riskabel... Tror dock att om de kan hålla lika billiga priser, eller iaf i närheten av de priserna, att en resa till Sydamerika varannat år hade varit given. Blir ju tre privata USA-resor i år enbart pga SAS priser, kabin och direktförbindelse...
Bangkok är det nog väldigt tufft att ta marknadsandelar på, jag kollade åt en kompis som eventuellt skulle ansluta en vecka när jag befinner mig där i maj och trots att det är ganska nära inpå nu finns resor för drygt 4000 från Stockholm. Att det sen hade varit trevligt för oss resenärer är en annan femma =}

Jag tror möjligen Singapore eller mer troligt Seoul och personligen vill jag se en direktlinje till Kanada, men det får jag nog fortsätta ha som önskemål ett bra tag framåt =}
Jag är tveksamt om Bangkok ska kunna bära ekonomiskt. I så fall lite udda rutt som t ex Stavanger/Bergen/Trondheim - Bangkok då kan man räkna med lite frakt, i alla fall ena riktning.

Singapore är också svårt. Om det hade varit lönsamt hade Singapore Airlines flugit till Köpenhamn dagligen. Men de gör inte.
Det är också svårt schemamässigt pga avståndet.
Andra europeiska flygbolagen har lite längre tid på plattan i Singapore eller flyga till en tredje destination under tiden. I så fall Norden-Singapore-Manila kanske?

Samma här, jag tror inte heller på varken Bangkok eller Singapore, av egentligen samma anledningar som ovan. Bangkok är fruktansvärt hårt konkurrensutsatt och det är en relativt renodlad turist-destination och det fanns nog en anledning att SAS droppade linjen. Det är möjligt att det finns bättre yield / underlag till Singapore men avståndet gör att flygplanen inte kan användas optimalt, måste nog till en slinga av liknande typ där SAS typiskt använder 4 plan till SFO/NRT/PVG, och frågan är om det är möjligt kapacitetsmässigt exempelvis från Arlanda.

Ska jag gissa lägger jag mina pengar på Seoul, eventuellt från Oslo. Affärsdestination, hyfsat avstånd och inte minst vad som verkar vara en närmast obegränsad fraktmarknad av främst norsk seafood österut. Sen har väl SAS vd nämnt vid nåt tillfälle att de kikar på Sydkorea.

Oavsett måste de väl hitta ytterligare kapacitet oavsett destination, men det är en annan femma

Nu är det väl mycket politik, men en Asienlinje bör utgå från Arlanda, precis som en ny destination i Nordamerika bäst trafikeras från Köpenhamn eller Oslo.

Nu är det väl mycket politik, men en Asienlinje bör utgå från Arlanda, precis som en ny destination i Nordamerika bäst trafikeras från Köpenhamn eller Oslo.

Min generella inställning är att en linje ska utgå från den hub där den största kommersiella potentialen finns och om det finns exempelvis stor fraktvolym specifikt från Oslo så ser jag inget konstigt med att man lägger den där, egentligen inte konstigare än att man valde att lägga Los Angeles från Arlanda. Sen vore det definitivt positivt med Asien-linjer från Arlanda överlag.

Min generella inställning är att en linje ska utgå från den hub där den största kommersiella potentialen finns och om det finns exempelvis stor fraktvolym specifikt från Oslo så ser jag inget konstigt med att man lägger den där, egentligen inte konstigare än att man valde att lägga Los Angeles från Arlanda.

Är det så pass stor skillnad att det väger över håller jag med, men det känns som att så inte alltid är fallet, LA kanske inte skulle ha varit direkt från Arlanda? (Klagar absolut inte på linjen, men som exempel) Eller fanns det något speciellt underlag att utgå från Arlanda?

Du har nog en poäng där, Los Angeles kan nog ha hamnat på Arlanda delvis av andra skäl. Jag har ingen insider-info alls men gissar att ARN-SFO egentligen passat ännu bättre, men att SAS inte ville störa den framgångsrika CPH-SFO-rutten utan då fick det bli en annan västkustrutt från ARN. Men jag spekulerar bara..

Varför skulle man trafikera Nordamerika från Köpenhamn, det är ju närmre från Stockholm till västkusten.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
CPH - LAX 5,624 mi
ARN - LAX 5,521 mi

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
CPH - SFO 5,487 mi
ARN - SFO 5,359 mi

Tittar man på östkusten är det marginellt närmre från Köpenhamn än från Stockholm

Toppen