Ligger dock inte på norra halvklotet.Sydafrika ?
Ligger dock inte på norra halvklotet.Sydafrika ?
ANC (Anchorage) har ju sydafrikaanknytning men ligger på norra halvklotet och skulle ge en ganska polnära rutt. Den röstar jag på.Sydafrika ?
Men vad blir egentligen vitsen med fokus på norra halvklotet? Det är inte kortare flygtid/marginell skillnad till NRT från Norden än det är till JNB. Nu tror jag inte på ett passagerarunderlag dit ändå, och Gustavsson har ju sagt att man vill satsa på svennebanan-linjer som man kan fylla utan att behöva flyga in folk från Europa (vilket torde spela mindre roll).
Norra halvklotet betyder att totaltiden för resa blir mycket längre om man ansluter i centraleuropa, och motsatt att för resande från centraleuropa så blir en anslutning i skandinavien bättre än en anslutning i annan centraleuropeisk ort. Det blir ju helt enkelt mycket större skillnad i attraktivitet om man sparar 4 timmar jämfört med att om man sparar 2 timmar jämfört med bytet i Frankfurt.
Och sedan har man ju faktiskt en hel del potential på marginalen för passagerare från norra Europa (Hamburg, Berlin, etc) där ett anknytande flyg i Frankfurt/München/Zürich betyder att man flyger nån timme i fel riktning, där är ju en anslutning i Norden helt enkelt bättre.
För den delen så tror jag att flera här har läst in lite för mycket i Gustavssons uttalande, det handlade om att starta linjer där man inte var beroende av att flyga in anslutningar. Det är inte riktigt samma sak som att fylla planen med bara lokala passagerare. För att inte vara "beroende" räcker det ju med att man gör nollresultat med lokala passagerare, och kan anslutningar vara skillnaden mellan nollresultat och vinst.
Vet inte om jag missförstår dig nu, men jag tolkar det som att du pratar om anslutningar. Jag åsyftar att hela linjenätet ligger norr om ekvatorn, vilket jag tror var vad som menades med satsningen på norra halvklotet. JNB, GRU etc. ligger samtliga söder om ekvatorn. Tyskarna kommer inte att börja flyga SK bara för att ARN eller CPH ligger "rätt" till.
Vad jag uppfattar att han menade var att de kan fylla maskinerna till USA, Asien etc. med "lokala" nordiska passagerare, istället för att göra som t.ex. Finnair där europalinjerna i huvudsak är matarlinjer till den stora asientrafiken.
Diskussionen handlade om eight respektive fifth freedom och att förklara dessa. Det verkar ha framgått för alla andra.Fast just det där är inget som skulle vara möjligt
§ 122.165Air cabotage.
(a) The air cabotage law (49 U.S.C. 41703) prohibits the transportation of persons, property, or mail for compensation or hire between points of the U.S. in a foreign civil aircraft. The term “foreign civil aircraft” includes all aircraft that are not of U.S. registration except those foreign-registered aircraft leased or chartered to a U.S. air carrier and operated under the authority of regulations issued by the Department of Transportation, as provided for in 14 CFR 121.153, and those aircraft used exclusively in the service of any government.