Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Så som användandet av maskinerna ser ut idag så har man en i reserv när Miami har kommit igång. Dessutom har man idag 3 st maskiner stillaståendes på tisdagar och en på onsdagen. Detta kanske behövs för underhåll och annat, men om inte, då kan man troligen leka runt lite med omloppen och hur man slingar maskinerna för att möjligen kunna frigöra ytterligare kapacitet. Dessutom så flygs väl SK901/902 med A340 enbart under sommarsäsong, vilket också skapar vissa möjligheter.
 
Nu blev jag nyfiken så googlade iranier och svenskar med iranska rötter. Enligt Wiki 92 428 personer i Sverige med denna profil (2011). I Norge 17 912 (2012) och i Danmark 8 977 (1991...). Det är en hygglig grund att stå på.

Swedish Iranians - Wikipedia, the free encyclopedia

Iranian diaspora - Wikipedia, the free encyclopedia

Här är en fantastisk bubblare som jag tror på både pga passagerarunderlag och frakt. Det räcker med 2-3 flighter per vecka och slinga övriga med nedanstående förslag och funderingar till Indien och Colombo resten av vecodagarna...

Ska man ta hänsyn till frakten tror jag att Delhi eller Seoul skulle vara vägen att gå då det är mycket som skeppas dit. Mumbai kan man också kasta med i leken men där vet jag inte hur potentiellt passagerarunderlag ser ut!

Där är en till fifth freedom möjlig med samarbete med Air India och svenska och indiska staten och flyga mellan New Delhi och Mumbai vice versa varannan dag.
Alternativet är att köra varannan tur till New Delhi/Mumbai och fortsätta till Colombo och tillbaka Mumbai/New Delhi.

Jag tror att kineserna inte vill att andra länders flygbolag trafikerar "inom Kina".
Vad jag vet finns det ingen fifth freedom right flight rutter mellan Hong Kong och Kina mainland.

Efter att Swedavia och Bejings flygplatsägare nyligen har skrivit under avtal om att Arlanda och Bejing ska bli systerflygplatser så tror jag att ett större samarbete mellan SAS, Air China, ARN, PEK, Svenska staten och Kinesiska staten kan göra det möjligt att låta SAS flyga fifth freedom mellan Hong Kong och någon annan stad som SAS i dagsläget ej flyger till.
Det kan lätt se ut som hur Turkish Airlines har löst det mellan Hanoi och Saigon men att passagerare som bokar flygbiljetter hos Air China kan välja att flyga inrikes med SAS och vice versa för att dela på kostnaderna.
På så sätt vinner alla parter på detta.

Troligtvis. Men man kan ju alltid försöka åberopa eighth freedom.

Någon som är sugen på att uppdatera mina bristande kunskaper om vad eighth freedom kan tänkas vara?

I övrigt hoppas jag på Seoul som ett lämpligt alternativ.
 
Eighth freedom kallas det när man flyger inrikes i ett annat land för att sedan fortsätta till flygbolagets hemland.

Exempel:
LAX-EWR-LHR med BA är eight freedom.

Fifth freedom brukar användas i folkmun men en äkta fifth freedom går mellan olika länder.
Exempel:
SIN-BKK-ARN med SK.
 
Efter att Swedavia och Bejings flygplatsägare nyligen har skrivit under avtal om att Arlanda och Bejing ska bli systerflygplatser så tror jag att ett större samarbete mellan SAS, Air China, ARN, PEK, Svenska staten och Kinesiska staten kan göra det möjligt att låta SAS flyga fifth freedom mellan Hong Kong och någon annan stad som SAS i dagsläget ej flyger till.
Som sagt, kinesiska staten inte har tillåtit något utländska flygbolag att trafikera mellan Hong Kong/Macau - fastland Kina.
Kineserna kommer ihåg varför Hong Kong blev engelsk koloni och det är ett mycket känsligt ämne.
Sedan är det så att norska staten är delägare av SAS och kinesiska staten har synpunkter mot Norge.

Det kan lätt se ut som hur Turkish Airlines har löst det mellan Hanoi och Saigon men att passagerare som bokar flygbiljetter hos Air China kan välja att flyga inrikes med SAS och vice versa för att dela på kostnaderna.
På så sätt vinner alla parter på detta.
Det är inte fifth freedom right utan eighth freedom right.
Skillnaden mellan fifth freedom right och eighth freedom right är,
Fifth freedom right är att flygbolag från land A har rätt att flyga mellan land A - land B - land C och trafikera mellan land B och land C.
Eighth freedom right är att flygbolag från land A har rätt att flyga mellan land A - land B och trafikera inom land B.

342px-Freedoms_of_the_Air_Diagram.png

(Foto: Wikipedia)
Freedoms of the air - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Last edited:
Eighth freedom kallas det när man flyger inrikes i ett annat land för att sedan fortsätta till flygbolagets hemland.

Exempel:
LAX-EWR-LHR med BA är eight freedom.

Fifth freedom brukar användas i folkmun men en äkta fifth freedom går mellan olika länder.
Exempel:
SIN-BKK-ARN med SK.

Som sagt, kinesiska staten inte har tillåtit något utländska flygbolag att trafikera mellan Hong Kong/Macau - fastland Kina.
Kinesern kommer ihåg varför Hong Kong engelsk koloni och det är mycket känsligt ämne.
Sedan är det så att norska staten är delägare av SAS och kinesiska staten har synpunkter mot Norge.


Det är inte fifth freedom right utan eighth freedom right.
Skillnaden mellan fifth freedom right och eighth freedom right är,
Fifth freedom right är att flygbolag från land A har rätt att flyga mellan land A - land B - land C och trafikera mellan land B och land C.
Eighth freedom right är att flygbolag från land A har rätt att flyga mellan land A - land B och trafikera inom land B.

342px-Freedoms_of_the_Air_Diagram.png

(Foto: Wikipedia)
Freedoms of the air - Wikipedia, the free encyclopedia

Nu ringde en klocka... :) Tack!

Jo, det är nog som du säger @Dr. Miles att pga norskt innehav i SAS så blir det problematiskt men det bör finnas en möjlighet för svenska staten att inleda ett samarbete tillsammans med Swedavia och Arlanda om man som redan nu har en linje till Hong Kong och kunna utveckla den till en EIGHTH freedom ( ;) ) och på så sätt övertyga kinesiska staten att de kommer att tjäna på det.
Ser de ekonomiska fördelar och får de att tro att det är deras idé och att de kommer att vinna mest på det så är möjligheterna större att ett sådant avtal går i lås.
Att det ej har varit möjligt innan har väl berott på att kineserna ej har sett att de går vinnande ur ett sådant avtal utan det är det utländska flygbolaget som har påvisat den största vinning utav en eighth freedom?
 
Ntt det ej har varit möjligt innan har väl berott på att kineserna ej har sett att de går vinnande ur ett sådant avtal utan det är det utländska flygbolaget som har påvisat den största vinning utav en eighth freedom?
Vissa saker i Kina handlar inte om pengar. Princip.
Om all förmodan kinesiska staten skulle godkänna utländska flygbolags eighth freedom right, då ska det vara bilateralt.
Alltså t ex Air China får också rätt att flyga Beijing-Stockholm-Göteborg eller dylikt.
 
Vissa saker i Kina handlar inte om pengar. Princip.
Om all förmodan kinesiska staten skulle godkänna utländska flygbolags eighth freedom right, då ska det vara bilateralt.
Alltså t ex Air China får också rätt att flyga Beijing-Stockholm-Göteborg eller dylikt.

Kanske kan vara en grej att köra Bejing-Stockholm-Kiruna-Bejing och tvärtom.
Men varför inte...
Men det lär inte vara någon större ekonomisk vinning i det från någon part. :)
 
Eighth freedom kallas det när man flyger inrikes i ett annat land för att sedan fortsätta till flygbolagets hemland.

Exempel:
LAX-EWR-LHR med BA är eight freedom.

Fast just det där är inget som skulle vara möjligt

§ 122.165Air cabotage.

(a) The air cabotage law (49 U.S.C. 41703) prohibits the transportation of persons, property, or mail for compensation or hire between points of the U.S. in a foreign civil aircraft. The term “foreign civil aircraft” includes all aircraft that are not of U.S. registration except those foreign-registered aircraft leased or chartered to a U.S. air carrier and operated under the authority of regulations issued by the Department of Transportation, as provided for in 14 CFR 121.153, and those aircraft used exclusively in the service of any government.
 
Toppen