Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

För mig är Bangkok en bra hub för vidare resor i Asien. Och jag tror att många andra skandinaver ser det på samma sätt. Jag har haft otaliga byten i Bangkok och då träffat på många skandinaver som har transit där till/från andra asiatiska destinationer, både i och utanför Thailand, turister och business.
Visst är det väl så att Thai sköter uppdraget som partner på ett bra sätt, men jag undrar om det inte ändå hade varit en bra deal för SAS att starta upp flygningar till Bangkok i egen regi.
Om du ändå ska flyga vidare med annat flygbolag till/från Bangkok, har SAS inte mycket att hämta heller väl?
Och vänligen inte förglömma att trafiken till/från Asien har stark konkurrens från gulfbolagen, vilket inte gör när SAS öppnade flera linjer till USA.

Förstår inte varför inte någon Beirutlinje öppnas, Beirut har väl toppat eller nästan toppat den där listan i flera år och kräver i motsats till de flesta andra inget longhaulflyg, bara 4 timmars flygtid...liten flygplats så borde gå snabbt att vända om.

Om du ändå ska flyga vidare med annat flygbolag till/från Bangkok, har SAS inte mycket att hämta heller väl?
Och vänligen inte förglömma att trafiken till/från Asien har stark konkurrens från gulfbolagen, vilket inte gör när SAS öppnade flera linjer till USA.

I see your point, men det är också en utopi att SAS ska kunna flyga överallt. I vissa fall så får de kanske agera feeder åt en allianspartner. Jag tror att det skulle finnas plats för både Thai och SAS till BKK.

Gulfbolagen i all ära, de kan konkurrera med pris och service, men sällan i tid. Längre restid och väntetider mitt i natten på någon gulfflygplats. Väger man sedan in etiska aspekter så får man ytterligare en dimension.

Singapore skulle nog kunna vara ett alternativ från Skandinavien tror jag, då har man i alla fall en linje till SE Asia och Bangkok är väl i princip omöjligt att konkurrera vettigt på i dagsläget med det utbud som finns från Sverige. Beroende på tillväxt i landet så kanske någon stad i Vietnam kan vara ett bra alternativ i framtiden?

Får jag välja helt personligt så skulle jag vilja se en linje till Kanada, Toronto eller Vancouver, men där gissar jag att det är lite för skralt att öppna en linje, även om det ger vissa möjligheter att åka vidare med Air Canada och vissa Amerikanska partners direkt till lite mer obskyra destinationer tack vare pre-clearance, men å andra sidan får vi det på Arlanda ganska snart, så det ger möjlighet att öppna direktlinjer på ett annat sätt västerut.

Singapore skulle nog kunna vara ett alternativ från Skandinavien tror jag

Finns ju redan från CPH. Möjligtvis ett utökat samarbete med Singapore Airlines från Stockholm där SAS kör linjen. Det nämndes ju i pressmeddelandet och JV:t mellan SAS och Singapore Airlines att "beroende på framtida marknadsutveckling så kan joint-venture samarbetet komma att utökas med ytterligare frekvenser och destinationer i Skandinavien." Det var å andra sidan tre år sedan så möjligt att den framtida marknadsutvecklingen inte varit gynnsam.

SAS och Singapore Airlines startar upp joint-venture samarbete mellan Skandinavien och Singapore | SAS

Får jag välja helt personligt så skulle jag vilja se en linje till Kanada, Toronto

Tveksamt om det finns en marknad för detta som du skriver. Air Canada kör ju Toronto från CPH.

I see your point, men det är också en utopi att SAS ska kunna flyga överallt. I vissa fall så får de kanske agera feeder åt en allianspartner. Jag tror att det skulle finnas plats för både Thai och SAS till BKK.
Nja, med tanke på andra europeiska flygbolag tar bort First class kabin på Bangkok linjer tror jag att det inte är så lönsam linje.
THAI har en annan kostnadsbas än SAS och de har anslutning till/från Bangkok.

Nja, med tanke på andra europeiska flygbolag tar bort First class kabin på Bangkok linjer tror jag att det inte är så lönsam linje.
THAI har en annan kostnadsbas än SAS och de har anslutning till/från Bangkok.

Tjossan air och charterbolag flyger också mycket på sträckan. SAS kan säkert hitta passagerarunderlag, men knappast tillräckligt många passagerare som vill betala mycket pengar för biljetten.

Toppen