Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Håller med, är imponerad av hur CPH jobbar med detta och har en tydlig vision för CPH (Expanding CPH) medan Swedavia verkar bara ligga på latsidan (av det vi ser publikt).

Är det bara jag som tycker att rubriken påminner mig om Aftonbladet/Expressen? Det slutar t o m med ett utropstecken.
Annars låter det som om SAS har presenterat nya linjer, vilket inte är fallet. :confused:

Helt sant, jag hoppade till när jag såg rubriken och tänkte äntligen! Men så var det tyvärr inte, men visar på intresset för SAS nya linjer... tror det är många som väntar med spänning på detta, själv har jag redan börjat lägga om mitt resande pga avsaknad av SAS destinationer i Sydöst Asien - vilket tyvärr nog kommer leda till att jag väljer andra bolag och allianser.

Her:

Top 25 uservicerede ruter
CPH 2013 - totaltrafik:
Nr.IATADestinationPAX
1AYTAntalya46.808
2BEYBeirut43.558
3FLRFirence40.239
4HKGHong Kong37.882
5SPUSplit37.567
6EINEindhoven (serviceret)37.212
7BOSBoston33.371
8MNLManila30.606
9ICNSeoul30.226
10IKATehran30.065
11MLAMalta29.786
12PSAPisa29.431
13DELDelhi28.652
14MCOOrlando (annonceret)28.277
15MRSMarseille25.269
16KBPKiev25.158
17ESBAnkara23.818
18JNBJohannesburg23.189
19LYSLyon22.755
20KYAKonya20.910
21CTACatania20.674
22SGNHo Chi Minh City20.108
23CHQChania19.571
24BOJBurgas19.112
25GLAGlasgow18.984
Alle ruter

Genrelt: Scandinavia's Hub

Edit: formatteringen kunne have været bedre...

Inga stora siffror för tex Hong Kong, trodde det var betydligt mer. Som jämförelse (enligt Copenhagen Airport - Wikipedia, the free encyclopedia ligger Bangkok på 370K och New York på 265K. Någon som har insikt vid vilken volym det börjar bli intressant att sätta in en A340 på tex HKG ?

Inga stora siffror för tex Hong Kong, trodde det var betydligt mer. Som jämförelse (enligt Copenhagen Airport - Wikipedia, the free encyclopedia ligger Bangkok på 370K och New York på 265K. Någon som har insikt vid vilken volym det börjar bli intressant att sätta in en A340 på tex HKG ?
Jag tror man behöver mer info för att kunna analysera det t ex hur många resor i C eller Y klass till Hong Kong från CPH (men också från norra Europa).
Men om vi bortser från C och Y klass och bara spekulerar med tanken.....
SAS 340 tar ca: 260 pax och vid 80% beläggning är det 210 pax och man behöver nog köra slingan 4gg/vecka (ca:840 pax/vecka) vilket gör ca:44.000 pax/år.

Läste en intervju för något år sedan med Swedavia. Har för mig att deras högsta önskemål gällande nya direktdestinationer från Arlanda var Los Angeles, Hong Kong & Delhi i följande ordning, skulle tippa att SAS siktar på åtminstone de två förstnämnda (om de inte kör safe och tar upp ytterligare en linje till Shanghai och San Francisco)

Jag tror man behöver mer info för att kunna analysera det t ex hur många resor i C eller Y klass till Hong Kong från CPH (men också från norra Europa).
Men om vi bortser från C och Y klass och bara spekulerar med tanken.....
SAS 340 tar ca: 260 pax och vid 80% beläggning är det 210 pax och man behöver nog köra slingan 4gg/vecka (ca:840 pax/vecka) vilket gör ca:44.000 pax/år.

4 slingor = 8 enkelresor. Alltså blir det 88 000 pax/per år eftersom man räknar passagerare i båda riktningarna.

Edit: Nu blev jag i och för sig lite osäker men jag antar att man räknar på det här sättet. Låter lite mycket att Arlanda skulle ha 315,598 passagerare till New York varje år om man bara räknade utresan (enligt samma siffror).

Last edited:
Intervju i Prispressad SAS-chef kan lägga ut jobb | SvD anger VD om "Planerna på att öppna nya långdistanslinjer från Stockholm och Oslo" att "Jag räknar med att ge besked i början av 2015 om vad det blir men jag kan inte säga när linjen drar igång."

Vidare står det att flygvärdinnejobbet gått från stiligt till slitigt. "det är ett krävande och slitigt jobb att vara flygvärdinna. Det glamorösa är borta och det är inget glidarjobb på något sätt."

Lite fler strukturella idéer yppas, såsom mer wet lease eller liknande.

Läste en intervju för något år sedan med Swedavia. Har för mig att deras högsta önskemål gällande nya direktdestinationer från Arlanda var Los Angeles, Hong Kong & Delhi i följande ordning, skulle tippa att SAS siktar på åtminstone de två förstnämnda (om de inte kör safe och tar upp ytterligare en linje till Shanghai och San Francisco)
Kan det ha varit på BusinessClass.se? ;)

BusinessClass.se träffar Swedavias koncernchef Torborg Chetkovich - BusinessClass.se

Intervju i Prispressad SAS-chef kan lägga ut jobb | SvD anger VD om "Planerna på att öppna nya långdistanslinjer från Stockholm och Oslo" att "Jag räknar med att ge besked i början av 2015 om vad det blir men jag kan inte säga när linjen drar igång."

Vidare står det att flygvärdinnejobbet gått från stiligt till slitigt. "det är ett krävande och slitigt jobb att vara flygvärdinna. Det glamorösa är borta och det är inget glidarjobb på något sätt."

Lite fler strukturella idéer yppas, såsom mer wet lease eller liknande.
I september och i början av 2015, det låter förvillande lika så jag förstår hur detta kan ha missuppfattats ;).

Han lägger ju upp bollen bra för framtida oursourcing. Skyller på Norweigan och att politikerna inte reglerar situationen. Då är det inte överhuvudtaget SAS fel sen när de gör samma sak.

• Gilla
Reactions: Alx
Hoppas de har haft en viss mån av internkommunikation INNAN denna intervjun... Kändes till viss del som om han planterade massa påståenden som senare kan hanteras som "sanningar"

Toppen