Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Tittade på SAS instagramstories där de har quiz om uteslutande aktiva destinationer de flyger till. Dock stack en fråga ut.. foliehatt på? :rolleyes:
Visa bifogad bild 126312

A321LR har 4 000nm räckvidd

CPH-SEA = 4,230 nm
ARN-SEA = 4,101 nm
OSL-SEA = 3,970 nm

Med lite marginaler i specarna inräknade, lite mer premiumtung kabin och riktigt jäkla fulltankad tank så kan det nog gå från alla SAS-hubbarna :)

Men det kan ju såklart vara frakt och widebody som är intressant med tanke på fraktpriserna idag :)

Då SAS är under CH-11, så är det kanske underligt att skriva i denna tråd.
Men en "fågel kvittrade" idag till mig och sa att SAS tittar på en ny destination i USA.
Då jag inte vet hur många A350/A330 som kommer vara kvar efter CH-11 och hur Asientrafiken kommer öppna upp är det svårt att spekulera i dessa maskiner.
Men om jag förstår det rätt skall alla A321LR vara kvar vilket gör det lite lättare att spekulera vilken destination det kan vara.
En storstad i nordöstra USA som inte SAS flyger till i dag är Philadephia och som kan flygas med en A321LR.
Som sagt ta detta inlägg med stor nypa salt då det är ett rykte och sedan är det min egen spekulation på det.

Men en "fågel kvittrade" idag till mig och sa att SAS tittar på en ny destination i USA.
Då jag inte vet hur många A350/A330 som kommer vara kvar efter CH-11 och hur Asientrafiken kommer öppna upp är det svårt att spekulera i dessa maskiner.
Men om jag förstår det rätt skall alla A321LR vara kvar vilket gör det lite lättare att spekulera vilken destination det kan vara.
En storstad i nordöstra USA som inte SAS flyger till i dag är Philadephia och som kan flygas med en A321LR.
Som sagt ta detta inlägg med stor nypa salt då det är ett rykte och sedan är det min egen spekulation på det.

Låter väldigt konstigt att slänga in en destination som ligger dryga timmen med tåg både från Washington och New York men inget förvånar en längre

Forum är väl till för att spekulera och diskutera… :)
Närmast till hands innan helt ny destination är väl detta med NY från någon regional flygplats. Annars bör det väl vara någon United-hub även fast de samarbetar (samarbetat?) med American. Denver? A321 når väl iof inte dit och större maskin kan knappast löna sig.

Känns det inte vettigt att utöka Toronto till en helårslinje innan man ska ha fler linjer? I min värld känns det som en destination som helt klart klarar året runt.

Om man bortser från nordöstra USA (som känns rätt mättat i SAS nätverk) så skulle väl Houston/Denver vara en god idé? Stora städer med för slutdestination men också för anslutningar.

Detta bygger givetvis på att en stor fågel flyger linjen. Det borde ju finnas lite över i och med neddragen Asientrafik. Sen fåf vi väl se hur många som blir kvar i flottan i framtiden.

Känns det inte vettigt att utöka Toronto till en helårslinje innan man ska ha fler linjer? I min värld känns det som en destination som helt klart klarar året runt.

Om man bortser från nordöstra USA (som känns rätt mättat i SAS nätverk) så skulle väl Houston/Denver vara en god idé? Stora städer med för slutdestination men också för connections.
Jag håller med, men DEN eller IAH kräver räckviddsmässigt en A330/A350 snarare än A321LR, och funkar väl flygtidsmässigt inte att köra t.o.r. på 24 h. D.v.s. samma upplägg som LAX och SFO behövs, och då krävs större underlag av pax och frakt för att det ska gå ihop.

Om det inte specifikt är USA utan Nordamerika så kanske Montreal. En del direkt men också en hub för air canada. Inte lika stor som Toronto, men betydligt mindre konkurrens också.

Om det inte specifikt är USA utan Nordamerika så kanske Montreal. En del direkt men också en hub för air canada. Inte lika stor som Toronto, men betydligt mindre konkurrens också.
Air Canada var inte jätteglada (de sa något om att de var "överraskade") på att SAS startade Toronto så hade varat vågat av SAS att starta Montreal när Air Canada nyligen lanserat från CPH med start juni 2023.

Air Canada var inte jätteglada (de sa något om att de var "överraskade") på att SAS startade Toronto så hade varat vågat av SAS att starta Montreal när Air Canada nyligen lanserat från CPH med start juni 2023.
Hade inte hört att de sagt det men det är onekligen en poäng att ac startar den. Skulle vara sas från osl eller arn isåfall och det är ju mindre troligt.

Toppen