Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

A321LR kan ju inte lösa allt. SAS har bara 3 stycken och vad vi vet så används den på New York, Toronto och Boston. Visserligen varierar frekvenser mm beroende på säsong, men jag tror att vi lurar oss själva om vi tror att en ny linje måste använda sig av just denna flygplanstyp. Chapter 11 processen innebär ju inte heller per automatik att fler A330/350 än vad som redan försvunnit ska försvinna. Allt beror ju på vilka avtal man kan få till. Det viktiga är ju att de maskiner man behåller också tjänar pengar. En stor maskin, med bra fraktkapacitet, till Seattle är väl kanske inte en omöjlighet.
 
A321LR kan ju inte lösa allt. SAS har bara 3 stycken och vad vi vet så används den på New York, Toronto och Boston. Visserligen varierar frekvenser mm beroende på säsong, men jag tror att vi lurar oss själva om vi tror att en ny linje måste använda sig av just denna flygplanstyp. Chapter 11 processen innebär ju inte heller per automatik att fler A330/350 än vad som redan försvunnit ska försvinna. Allt beror ju på vilka avtal man kan få till. Det viktiga är ju att de maskiner man behåller också tjänar pengar. En stor maskin, med bra fraktkapacitet, till Seattle är väl kanske inte en omöjlighet.

Helt enig med dig.

Vill även tillägga att A321LR används på Washington, fram tills Toronto är tillbaka i slutet av mars.
 

mha321

Medlem
Självklart inte bara det, men ostkusten har också fördelen att A330/350 kan ta en destination på ett flygplan utan komplexa slingor, vilket ökar flexibiliteten och minskar riskerna. (även Miami är ju för lång där, men allt från Chicago till Washington går väl att ta på en vända utan problem) Seattle tex hamnar utanför den räckvidden, med ganska precis samma avstånd som Miami.
 

mha321

Medlem
Alltid kul att spekulera i sånt här!

Seattle är den största nordamerikanska destinationen från CPH utan direktlinje.

Den var populär sist SAS flög dit och om jag minns rätt dessutom väldigt mycket frakt.

SEA - CPH

Unserved Routes CPH
Kikar man där så säger de bland annat:

For Seattle, which is home to the likes of Boeing, Amazon and Microsoft, Copenhagen Airport expects a 71/28 split in favour of outbound business travellers over leisure.

Det kan nog vara något som talar *emot* Seattle åtminstone på kort sikt. Det är ju leisure som står för tillväxten just nu...
 

Plus

Medlem
Jag håller med, men DEN eller IAH kräver räckviddsmässigt en A330/A350 snarare än A321LR, och funkar väl flygtidsmässigt inte att köra t.o.r. på 24 h. D.v.s. samma upplägg som LAX och SFO behövs, och då krävs större underlag av pax och frakt för att det ska gå ihop.


Helt riktigt, precis som jag skrev. Hur eller hur så behövs fler 321 om man ska nyttja dessa och som sagt inte många städer kvar i nordöstra USA att flyga till, som inte redan är betjänade.
 
Helt riktigt, precis som jag skrev. Hur eller hur så behövs fler 321 om man ska nyttja dessa och som sagt inte många städer kvar i nordöstra USA att flyga till, som inte redan är betjänade.
Har svårt att se att A321 kan användas på fler destinationer än de nuvarande. Den enda jag kommer på (som dock kanske inte fungerar med räckvidden, någon får gärna korrigera) är MSP. Samtidigt är det en hubb för Delta och vet inte om det finns så många andra utpräglade kopplingar mellan Skandinavien och Minnesota annat än de historiska.
 

011430121

Medlem
Om det inte specifikt är USA utan Nordamerika så kanske Montreal. En del direkt men också en hub för air canada. Inte lika stor som Toronto, men betydligt mindre konkurrens också.
Air Canada skulle öppna Montreal till våren från CPH, i mitt bakhuvud säger att det blev ändrade planer för den linjen, kan vara en dröm att det inte blir trafik mellan dessa städer.

 
Toppen