Senaste nytt

Snabba säkerhetskontroller i världen?

JacobGBG

Medlem
Fasttrack på Landvetter är nog snabbast i Norden. Väldigt sällan mer än max 1-2 pers före.
Senast jag åkte GOT-ARN-EWR för ca 4 veckor sedan så var det på morgonflighten faktiskt kö i Fasttrack med 2st dedikerade röntgen öppna just för det spåret. Första gången jag någonsin upplevt det. Dock så håller jag med om att GOT har en av de bättre hanteringarna, även om det inte är en rättvis jämförelse med större flygplatser/Hubbar.
 

maswan

Medlem
Oslo är alltid extremt effektiv. Styr alltid flödena mellan olika stationer och uppdimnensionerar/neddimentionerar fast-track efter kö, vilket också gagnar dem i slow-track.
Förutom när de inte är det och det är 20+ minuters väntetid i fast track med lång kö innan bordingkortscannern. Brukar oftast uppleva det i rusningen ca slutet av kontorstid.
 

toer00

Medlem
Undrar lite om ”skor av” resp. säkerhetskontroller likt den ny på Arlanda där man kan ha vätskor samt elektronik kvar i handbagaget?
Hur är det på Heathrow T2, Singapore T2 resp. T3 resp. Phuket International. Var några år sedan jag var där och bra att veta om man skall ladda med några extra sockor i

Tänkte bara uppdatera min egen fråga nu när jag har farit i hand, Phuket = skor av!
 

toer00

Medlem
Amsterdam, hem (ARN) från Singapore förra veckan , bara passkontroll ingen säkerhetskontroll trots att vi kom fr. Non-Schengen. Dvs det gick jättesnabbt…
P.S. Finns det flygplatser som EU litar på och där man slipper säkerhetskontroll (förutom Intra- Schengen)). Samma sak i våras, kom från JFK och ingen säkerhetskontroll på CPH.
 

Hachans

Medlem
Amsterdam, hem (ARN) från Singapore förra veckan , bara passkontroll ingen säkerhetskontroll trots att vi kom fr. Non-Schengen. Dvs det gick jättesnabbt…
P.S. Finns det flygplatser som EU litar på och där man slipper säkerhetskontroll (förutom Intra- Schengen)). Samma sak i våras, kom från JFK och ingen säkerhetskontroll på CPH.

Säkerhetskontroll vid ankomst beror på vilket land du kommer från, inte vilket land du flyger till.

USA, Storbritannien och Singapore är några av de länder som anses vara säkra.

Sen ibland åker man på transit security ändå därför att de inte har tillräckligt med gater eller så.
 

toer00

Medlem
Säkerhetskontroll vid ankomst beror på vilket land du kommer från, inte vilket land du flyger till.

USA, Storbritannien och Singapore är några av de länder som anses vara säkra.

Sen ibland åker man på transit security ändå därför att de inte har tillräckligt med gater eller så.
Är det gemensamma regler för hela EU eller är det upp till resp. land ?
 

Hachans

Medlem
Är det gemensamma regler för hela EU eller är det upp till resp. land ?

Som jag förstått det har EU en gemensam grundplåt, men sen upp till varje land att göra egna avtal om man vill.

Men länder som USA skulle garanterat surna till om man släpper in folk från osäkra länder att beblanda sig med andra utan kontroll. Så i praktiken är det väl vad EU bestämmer.
 

Anders5

Medlem
Som jag förstått det har EU en gemensam grundplåt, men sen upp till varje land att göra egna avtal om man vill.

Men länder som USA skulle garanterat surna till om man släpper in folk från osäkra länder att beblanda sig med andra utan kontroll. Så i praktiken är det väl vad EU bestämmer.
Även EU blir ju sura om ett EU-land släpper in passagerare från ett osäkert land utan ny säkerhetskontroll. Dessa passagerare kan ju nå i princip vilken EU-flygplats som helst med anslutningsflyg. EU sätter minimum, länder får givetvis göra kontroller utöver de som krävs av EU, såsom Arlanda gör av layoutskäl och Storbritannien gjorde av säkerhetsskäl på den tiden de var med.
Listan specas i "ATTACHMENT 4-B" här: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2019/413 (tror inte det fins någon senare)
  • Canada
  • Faroe Islands, in regard to Vagar airport
  • Greenland, in regard to Kangerlussuaq airport
  • Guernsey
  • Isle of Man
  • Jersey
  • Montenegro
  • Republic of Singapore, in regard to Singapore Changi Airport
  • United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
  • United States of America
 

Ping

Medlem
Testade nyss dom nya röntgenmaskinerna på Fra där man inte behöver plocka ut vätska eller elektronik. Herrejösses va snabbt det gick. Tillomed de långsammaste sniglarna bokstavligen flög förbi i kontrollen.

Dethär är framtiden. Hoppas fler flygplatser investerar i dessa maskiner.

Kön såg ut att vara typ 20-30min men tog nog knappt 5min.

Skickat från min XQ-DC54 via Tapatalk
 

Jannes

Medlem
Nu om folk bara fattade att lägga allting (nycklar, plånkan, klockan) färdigt in i väskan/jackan medan man går labyrinten så skulle vi uppnå Nirvana.
För mig är optimala antalet grejer 3: Väska, jacka och bältet. Snabbt att plocka ur i andra ändan också.
 
Toppen