Senaste nytt

Snabba säkerhetskontroller i världen?

Ping

Medlem
Vart har ni upplevt säkerhetskontroller i världen som är snabba/effektivt uppbyggda? Alltså att det logistik är genomtänkt eller med smarta funktioner?

Var i Edinburgh i veckan och upplevde flygplatsens säkerhetskontroll som det absolut mest effektiva jag varit med om. Hela 7st individuella banor ledde till en säkerhetsbåge. Dvs en enskild långsam resenär kommer inte blockera hela kön. Samma sak i Bryssel där de hade 3 individuella spår till varje säkerhetsbåge. Men den i Edinburgh kändes extremt snabb och effektiv. Dvs flaskhalsen röntgen hade alltid saker att göra. Var igenom den ordinarie säkerhetskontroller efter 1-2min. Läste också att de beställt maskiner där man inte behöver ta ut vätska eller elektronik från väskan.
 

IsleOfMan

Medlem
Oslo är alltid extremt effektiv. Styr alltid flödena mellan olika stationer och uppdimnensionerar/neddimentionerar fast-track efter kö, vilket också gagnar dem i slow-track.
Kan bara instämma. Har nog aldrig köat mer än 5 min i vare sig vanliga kön, eller för den delen fast track i de +50 flygningarna jag haft från OSL.
 

Ge We

Medlem
Melbourne har ett bra och snabbt system. Jag la upp väskan på bandet och skulle till att plocka upp plattan och mobilen. Fick info om att allt skulle vara kvar i väskan. Gick genom bågen och då rullade väskan fram. Kollade vart jag skulle gå sedan och såg att dom hade automatisk passkontroll. Lade upp passet i automaten och fick lägga fingrarna på plattan. Grönt ljus och igenom allt som allt på cirka 3 minuter.
 

Tomas E

Medlem
Jersey (JER) har två moderna röntgenutrustningar, dvs inget behöver tas upp ur väskan. Ingen fast track dock.
 

toer00

Medlem
Undrar lite om ”skor av” resp. säkerhetskontroller likt den ny på Arlanda där man kan ha vätskor samt elektronik kvar i handbagaget?
Hur är det på Heathrow T2, Singapore T2 resp. T3 resp. Phuket International. Var några år sedan jag var där och bra att veta om man skall ladda med några extra sockor i
 
Fasttrack på Landvetter är nog snabbast i Norden. Väldigt sällan mer än max 1-2 pers före.
Samma erfarenhet i Malmös fasttrack.

Det är väl egentligen nästan hela flygplatsens USP jämte Kastrup. I och med att BRA stänger gate tio minuter innan avgång och fasttrack alltid är tom så kan man vara bekväm i att hinna med flyget om taxin stannar utanför tjugo minuter innan avgång.
 

igelkotten

Medlem
Undrar lite om ”skor av” resp. säkerhetskontroller likt den ny på Arlanda där man kan ha vätskor samt elektronik kvar i handbagaget?
Hur är det på Heathrow T2, Singapore T2 resp. T3 resp. Phuket International. Var några år sedan jag var där och bra att veta om man skall ladda med några extra sockor i
Inga krav på att ta av skor på Heathrow T2 eller Singapore (i Singapore är security vid varje enskild gate). Phuket minns jag inte - men jag tror det är okej. Sen så brukar det ibland ändå behövas ta av skor om man har skor med hög plattform.
 
Toppen