Senaste nytt

Snälltåget öppnar Stockholm - Berlin, start 29 Mars 2021

Palazzi

Medlem
Det är en bra signal, och med möjligheten att kunna boka en hel kupé (även som ensam, men det blir ju dyrt) känns det kanske lite tryggare än med vissa andra färdmedel där man oundvikligen sitter tätare.

Som flera har poängterat så är kanske inte vi på detta forum (nu generaliserar jag) är den tänkta målgruppen, för de där britsarna är rena tortyren för de allra flesta (vilket man säkert kan köpa i vissa åldrar, eller om man har väldigt lätt till sömn).
De har dock konstaterat att detta är enda sättet att bedriva given verksamhet utan statsstöd, och baserat på den beräkning av subventionsbehov som utfördes så måste man nog ge Snälltåget rätt.

Jag tar nog bilen tills dess att ett alternativ med sovvagnar har kommit, men annars är jag inte främmande för att resa längre sträckor med tåg. Tycker även att tiderna ser helt OK ut :)

Planen är bil + båt 2021, om det inte har skett en otroligt snabb förändring till det bättre. OM någon från BC.se testar, och det visar sig att Snälltåget ändå är ett gångbart alternativ, är jag dock den första att haka på trenden. Vill bara inte vara försökskaninen, för jag övertygades om en bussresa till Italien för snart ett år sedan (har ont än :p).
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är en bra signal, och med möjligheten att kunna boka en hel kupé (även som ensam, men det blir ju dyrt) känns det kanske lite tryggare än med vissa andra färdmedel där man oundvikligen sitter tätare.

Som flera har poängterat så är kanske inte vi på detta forum (nu generaliserar jag) är den tänkta målgruppen, för de där britsarna är rena tortyren för de allra flesta (vilket man säkert kan köpa i vissa åldrar, eller om man har väldigt lätt till sömn).
De har dock konstaterat att detta är enda sättet att bedriva given verksamhet utan statsstöd, och baserat på den beräkning av subventionsbehov som utfördes så måste man nog ge Snälltåget rätt.

Jag tar nog bilen tills dess att ett alternativ med sovvagnar har kommit, men annars är jag inte främmande för att resa längre sträckor med tåg. Tycker även att tiderna ser helt OK ut :)

Planen är bil + båt 2021, om det inte har skett en otroligt snabb förändring till det bättre. OM någon från BC.se testar, och det visar sig att Snälltåget ändå är ett gångbart alternativ, är jag dock den första att haka på trenden. Vill bara inte vara försökskaninen, för jag övertygades om en bussresa till Italien för snart ett år sedan (har ont än :p).

Nu hittar inte jag onlinebokningen av nån anledning, så kan inte se priserna, men de 4500 kr som nämndes här i tråden räcker som jämförelse för en hel familj + bil och hytt på någorlunda normala datum för att åka Göteborg-Kiel, med vansinnigt mycket högre komfort. Eller mer relevant, pengarna räcker för en person (eller 2) lätt till att åka snabbtåg ner till Malmö (från var som helst i Sverige), sedan regionaltåg till Trelleborgs hamn, sova bra på färjan till Travemünde eller Rostock i bekväm hytt och åka vidare därifrån till Berlin i 1 kl, plus eventuella taxiresor man behöver.

Det kan som sagt vara ett alternativ för de som åker från/till Malmöregionen, men problemet är att det finns en uppsjö av billigare och (i mitt tycke) bekvämare alternativ därifrån. Med detta sagt skulle jag lätt ta detta tåg om jag var ung och skulle tågluffa runt i Europa, då ger det i avsaknad av rimliga alternativ en mycket snabb och smidig start på Europa-resan.

Håller helt med om bil+färja 2021 och med tanke på att vi varken är pensionärer, riskgrupper eller jobbar i "systemrelevanta" yrken (och därmed hamnar långt bak i kön för vaccineringar som förmodligen kommer bli krav vid internationella flygresor) så ser jag det som orealistiskt att resa på annat sätt än med bil i Europa minst fram till nästa höst. Hittills har dessutom bilresor haft mildare krav på sig än andra ressätt (framför allt vid transit genom länder på vägen). Spanar ivrigt efter eventuella färjerutter som kanske återuppstår, t.ex. Göteborg-Harwich.
 

palmen

Moderator
Allra billigaste biljetterna, ja. Men det är nog inte jättekul i en vanlig stol i 19 timmar, och det går defintivt inte ihop med det där med att sova bra på tåget -- för mig åtminstone.

Vill man få faktiskt sovplats så är man uppe i ca 4500kr för en person.

Däremot kan det bli prisvärt om man är många -- är man 4 personer som delar kupé är man nere i ca 1250kr/person, vilket känns betydligt rimligare.
Ja, man sover nog inte jättebra i en sådan stol, men vissa kan ju sova var som helst :)
Jag tittade priser för 2 vuxna och 3 barn och då blev priset ungefär 6000 kronor tur och retur vilket inte känns helt orimiligt.

Frågan är väl hur bra man kan sova i deras som kostar 750 kronor per väg, är väl kanske att jämföra med en SAS Plus på longhaul?
 

mha321

Medlem
Ja, man sover nog inte jättebra i en sådan stol, men vissa kan ju sova var som helst :)
Jag tittade priser för 2 vuxna och 3 barn och då blev priset ungefär 6000 kronor tur och retur vilket inte känns helt orimiligt.
Ja, ju bättre man kan fylla upp en sådan där sovkupe desto billigare blir det per person. Jag kollade som sagt 4 vuxna och då tycker jag det är nere på helt rimliga priser för det. Men är man bara 1 eller 2 så blir det snabbt dyrt.

Frågan är väl hur bra man kan sova i deras som kostar 750 kronor per väg, är väl kanske att jämföra med en SAS Plus på longhaul?
Ja, det är den intressanta frågan. Även om stolen är lik SAS Plus, så är det ju tveksamt om resan är lika "lugn" som den normala flygresan (om man inte har otur och råkar ut för den värsta turbulensen så brukar det ju vara väldigt lugnt på långrestorna större delen av vägen). Och det är ju också en del in och ut på stationer som väl också stör en del, men det är ju till största delen utanför "sovtid".
 

Tonton

Medlem
Är det någon förbättring av standarden eller är det samma gamla sovvagnar som för något år sedan. Då gick det inte att öppna fönster och luftkonditionering saknades. Rena tortyrkammaren på sommaren.

Vad jag har läst så är det exakt samma vagnar, och inredning, som tidigare.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Canadien

Medlem
Alltså, 19h50m tycker jag är i överkant för att ta sig hem från Tokyo. Med dessa tider är det väl enbart nöjesresande de fokuserar på antar jag.
 
  • Gilla
Reactions: HMJ
Toppen