Senaste nytt

Smidigt ta sig till och från Victoriafallen Zambia?

ulagun

Medlem
Som nyblivna pensionärer har vi detta år rest runt i ca 10 månader. Oftast enligt mina förslag.
Dock har fru ulagun ett önskemål som är ständigt återkommande.
Uppleva Victoriafallen i Zambia. Hon har en fallenhet för vattenfall ( dålig ordvits) har sett och beundrat ett flertal utom just Victoria (samt Angel falls som inte är aktuellt pga politiska läget.)
Frågan är hur ta sig dit enkelt och smärtfritt?
Vi bägge *A gott om poäng. Rent krasst har vi sett och upplevt både det vi vill men även det vi inte vill i Afrika. Så att kuska runt i tex Sydafrika mfl länder är inget vi strävar efter. Någon/några övernattningar i Sydafrika kan vi räkna med.
Till saken hör att hon skarpt ogillar okända flygbolag med gammalt skruttet materiel. Likaså all form av campingliv och liknande äventyrligheter.
Vill alltså överraska henne med en "flyg in titta på fallen samt ut igen upplevelse."
Har kikat tunt men inte hittat något optimalt.
Återstår hoppet att någon här på BC kan hjälpa mig

Finns två internationella flygplatser i närheten (2 mil från fallen) Victoria falls town airport och livingstone airport. South African flyger till båda och Etiopien till ena. Det ser ut att finnas hotell i närheten också.

Ni vill ju naturligtvis se fallen från både Zim(Victoria Falls) och Zam(Livingstone), går utmärkt att flyga till ena stället och hem från det andra
och ta en taxi däremellan, det kan de boka på hotellet.

Bästa hotellet i Livingstone är The Royal Livingstone, även om man inte bor
där kan man sitta på deras uteplats med utsikt över fallen och ta en drink (inte speciellt dyrt)

Perfekt användning av Avioser: Johannesburg - Livingstone/Victoria falls kostar bara 4500.

Last edited:
Nu har jag inte varit där sedan 1995, men då tog vi ett litet 4-sittsigt plan från Windhoek upp, och vi fick lite extra flygtid då det var trafik på flygplatsen så piloten tog oss på en låg sväng över fallet :) Kommer inte ihåg vilket hotell vi bodde på, men ska se om jag inte kan luska ut det. Kommer i alla fall ihåg att dom hade långpannor med physalis till frukost för dom som tycker om denna goda ting.

bumpar tråden...

Kikar på att flyga till Vic Falls, utöver fallen i sig också åka på safari, nån som har erfarenhet?

Tänkte det kunde vara smidigt att kombinera med en open jaw och flyga hem från Kapstaden (lösa VFA-CPT separat).

besökte Vic Falls 2015 då frugan min bungeehoppade och kombinerade med safari i Chobe i Botswana.

Min känsla är att det är lättare att bo och flyga till vic falls än livingstone. Smidigt från flygplatsen till stan, vi bodde på ett ganska enkelt och fullt dugligt hotell och skulle inte heller rekommendera vic falls hotel även om det är inom gångavstånd. Det var säkert och folk var vänliga. En tur till Zambia är klart att rekommendera. Se bara över vilken årstid du skall åka då vattenmängden kan avgöra hur mycket av fallen du ser. Vi tog även en river cruise med 3 rätters middag, vilket var fantastiskt!

Zimbabwe Air var som vilket flygbolag som helst.

Enkelt att sen ta sig till Chobe i Botswana med minibuss och 2-3 nätter där är nästan ett måste. Har varit på i Afrika 3ggr nu på 3 år och Chobe skulle jag ranka som ett av de absolut bästa iom att du har floden som du kan observera djuren från, unikt!

Hoppas att detta hjälper och ha så kul!

Enkelt att kombinera med Chobe National Park som är fantastisk, går tom att göra som en dagsutflykt.

(Hwange National Park i Zim. påstås vara bra, jag har inte varit där)

Toppen