Senaste nytt

Smidigt ta sig till och från Victoriafallen Zambia?

Hwange har jag fått höra är snäppet sämre än Chobe. Viktigt att tänka på att de vattenhålen som finns där är alla man-made, och det går dieselgeneratorer på högvarv för att fylla på dessa med vatten. Tydligen låter de ganska mycket.

Chobe däremot rådet det elefantgaranti och floden gjorde verkligen min upplevelse unikt! (även varit i TZ och SUDAF) rek! Har du ambitioner åker kollar du även upp Okavango!

Det är inte nödvändigt att åka t/r från Vic Falls för det finns en flygplats vid Chobe (Kasane) därifrån det går att flyga till JNB.

Tack för snabba svar! Verkar ju vara relativt smidigt att ta sig mellan Vic Falls och Kasane/Chobe.

Vad tror ni om nedan upplägg tidsmässigt?

Dag 1: Ankomst VFA 12:15
Dag 2: Vic Falls
Dag 3-4: Chobe
Dag 5: f.m. Chobe, e.m. avresa från Kasane

@spritfet

vi körde samma upplägg ungefär men flög hem från VFA. Funkar alldeles utmärkt! Minibuss mellan Kasane och VFA tar cirkus 1-1,5 beroende på gränskontroller...

Vet inte vilket skick du/ni är i, men vattennivån under sv sommar i Zambezi floden är låg, vilket innebär en helvetes härlig tur i form av forsränning! Ifall du vill ha en bonus...

Väl i Chobe, skulle jag varmt rek att ni tar en "privat" båttur istället för att ta den stora båtturen så åker ni längre och får mer flexibilitet att kunna komma närmare djuren från floden.

Vi bodde på Chobe Safari Lodge, maten var väl helt ok (buffé, all inclusive), ganska mycket massturism, men fantasktiskt bra guider! Relativt prisvärt beroende på budget och krav...

Ett annat coolt alternativ är att ta en kombinerad tåg/flyg med Rovos Rail/Rovos Air till eller fr. Pretoria / Victoria Falls.
På vissa turer ersätts tågen fr. Victoria Falls med flyg till Polokwane i Sydafrika med en gammal (dock renoverad) DC-4!
http://www.airliners.net/photo/Rovos-Air-DDA-Classic-Airlines/Douglas-DC-4-1009/1017589 :cool:
Åkte med DC-4:an plus tåget för några år sedan när jag var där, Flög då med SAA (South African Airways) fr. Johannesburg till Victoria Falls.
Sedan blev det Ånglok (And I Love Ånglok) sista biten in till Pretoria och gamla fina/hederliga Pullman vagnar med bara FIRST CLASS :D

@DHXSTHLM haha vi är i gott skick ;) Troligt är att detta sker i slutet av mars, så är tidigt ute i planeringen. Har tidigare varit i Etosha 3 dagar med egen bil och tält 2009, vilket var lättillgängligt och lätt att se Big Five (minus Leopard såklart :(). Sneglat lite på Kruger, men mina sydafrikanska vänner säger att ska man på "riktig" safari är det Botswana och Zimbabwe som gäller.

@Mr C-Klass Rovos är på to-do-listan, får se vad budgeten tillåter ;)

Tack för tipsen! BC at its best :)

@spritfet

Varit i kruger och kört runt själv och det var fantastiskt. Gott om noshörningar som oftast är det svåraste att se. Leoparder finns där gott om i Tanzania, Serengeti och Ngorogoro, som enligt mig är det bästa ur wildlife synpunkt.

Är ni i gott skick så är absolut forsränning ett alternativ! Det är en unik upplevelse och ni kommer både frivilligt och ofrivilligt att få bada i Zambezi, akta er för krokodillerna bara.

Bifogar en bild från Serengeti, denna leopard skällde och skällde för att kalla till sig en hona och vi kunde 10 min senare se lite "jiggy-jiggy" uppe i ett träd... =)

IMG_6288.JPG

Om du måste välja, ta Chobe. Har varit både där och i Hwange. Hwange lämnade en del att önska...

Om du är där under "torrperioden" rekommenderar jag dig att ta ett dopp i "Devils pool"! Något av det mest spännande jag gjort...

Som nyblivna pensionärer har vi detta år rest runt i ca 10 månader. Oftast enligt mina förslag.
Dock har fru ulagun ett önskemål som är ständigt återkommande.
Uppleva Victoriafallen i Zambia. Hon har en fallenhet för vattenfall ( dålig ordvits) har sett och beundrat ett flertal utom just Victoria

(samt Angel falls som inte är aktuellt pga politiska läget.)

Ni kan ju besöka Tugela Falls i stället, om ni inte redan gjort det.
LOOK: KZN's very own Tugela Falls is unofficially the highest waterfall in the world (iol.co.za)

Drakensberg national park ligger ca 4-5 timmar från Johannesburg med bil,
men om man sedan ska klättra till toppen av fallen handlar det om många timmar.
Chain Ladder Pass, Tugela Falls & Beacon Buttress Gully - Drakensberg Hikes - explore the Drakensberg

(för övrigt heter det inte Angels Falls längre Hugo Chávez renames Angel Falls | Hugo Chávez | The Guardian )

Toppen