Senaste nytt

Små skidorter

FFlash

Medlem
Obergurgl var bra när vi var där för typ 7 år sedan, längst in i Ötztal. De flesta åker inte längre in än till Sölden så man var nästan "ensam" i backarna. Längsta vi stod i kö för lift var 2 minuter.

Byn ligger på 2000 meter och högsta toppen var på typ 3300 meter har jag för mig.

Håller med, speciellt om man vill ha lite skidåkning och inte enbart barn...
Annars rekommenderar jag i närheten av Innsbruck - Axamer Lizum samt Kühtai är billigare och bra alternative!
En bit bort mot Ischgl kan jag även rekommendera Kappl som är billig med familjen och finns varierande piste av god kvalitet samt fina vyer.
 

nili

Medlem
Vars i södra Frankrike. Humana priser, lätt att hitta boende nära liftarna, bra mat och dryck och barnvänliga backar. Enda minuset är att det är lite knöligt att ta sig dit. Men med hyrbil är det ju inga problem. Ett annat litet minus är att det är inte många icke fransoser där och det kan vara lite problem med språket om man inte kan franska. Även på hotellen.
 

FF#1

Medlem
Var i en "Håla" som heter Nesselvang för nått år sen.
Var inte där för att åka skidor utanför att vi letade efter nått genuint ställe att bo på i södra Tysklands berg på en jobbresa däromkring.

Google Maps

Fanns skidbackar på vart och vartannat berg där och massor av trevliga byar var billigt boende och bra mat där.

passade på att besöka Neuschwanstein vilket var facinerande när vi ändå var där, fans självklart en backe där men men vi hade inte tid för några skidor

Nära till Österike och Garmish visade det sig när vi var på en biltur.

Har funderat på att åka tillbaka någon gång för att åka skidor mm

Någon som har åkt skidor där i området?
 

erc

Medlem
Har spenderat åtskilliga dagar i Vent, Ötztal, Österrike. Både sommar och vinter. Orten ligger på 1900möh och är min absoluta favoritplats i alperna.

Här har du grundläggande skidåkning för hela familjen och enorma anläggningar i närheten (Sölden, Obergurg).

Kan varmt rekommendera Berghotel Gstrein!

Vent - ski holiday - winter holiday in Tyrol - Austria
 

fly4fun

Medlem
Måste ändå nämna Zakopane om man vill ha väldigt mycket för pengarna .
Not : Bokade igår SAS till Krakow (600kr på FF pris) på sportlovet ! Sedan hyrbil 100 km ner til skidortena.

Mycket bra mat .., bad osv i en pittoresk by.

Många mindre skidområden kring Zakopane , det bästa området har dock inte snökanoner = inte snösäkert ..
Bergen inte alls som i alperna längd och höjd mässigt . Men räcker om inte alla i familjen är riktigt bra skidåkare .

Zakopane är verkligen prisvärt om man jämför med Alperna, men det är en väldigt populär turistort året om, så det kan vara mycket folk både i Zakopane och på vägarna till och från. 100km sträckan till flygplatsen kan i värsta fall ta 3-5 timmar att köra om man åker i anslutning till en långhelg.
 

Berglund

Medlem
Lilla alpbyn Livigno, Italien.

Man flyger till Innsbruck, tar hyrbil eller köper in sig i någon busstransport, som går via Schweiz och därefter en tunnel genom bergen tills man kommer till den lilla byn som ligger ett par tusen meter upp. Mycket solsäkert, väldigt fina, långa backar och två stora system, ett på vardera bergsvägg om den lilla byn. Noterbart är att pisterna håller sig fina även långt in på eftermiddagarna och man lider inte av att det skulle bli uppåkt.

Alla bussar i byn är gratis, man ska egentligen visa liftkort för att få åka med men chaufförerna brukar bara vinka förbi allihopa. Det här gör att man kan ställa bilen under hela vistelsen. Bussarna går långt in på natten och byn är inte större än att man i värsta fall kan gå från restaurangen till hotellet. Väldigt geniun och pittoresk alpby, jag såg inga kedjehotell eller större anläggningar senast jag var här utan det är små familjeägda hotell över hela byn.

Det är dessutom ett litet "skatteparadis" vilket gör exempelvis alkohol otroligt billigt, en liter Bombay Saphire kostade €4.99 Euro. Dock får man bara ta med sig en liter starksprit ut ur landet när man åker tunneln via Schweiz. Det står tullkontrollanter vid gränsen som gör stickprov och man kan bli utplockad att på gammalt manér köra åt sidan och tömma hela bilen. Tar man rygg på en tjeckisk turistbuss ökar dock sannolikheten, något, för att de inte väljer just din bil...
 
Last edited:
Toppen