Senaste nytt

Små skidorter

hampafroe

Medlem
Hej!
Jag försöker hitta ngn mindre skidort i Europa, helst, som även passar för barn. Vore kul med en mindre by, måste inte vara jätte skidområde men bonus med bra mat, shopping strunt samma. Ngn som har ett litet guldkorn att tipsa om?

Tack så länge!
 

Juancarlos

Medlem
Kan verkligen rekommendera Sierra Nevada som ligger i Södra Spanien. 1,5 timmar med bil från Malaga. Orten ligger på 2000m, och toppen ligger på 3000 meter. Går att kombinera med sol och bad på solkusten. Finns fantastiska hotell, bra mat och riktigt bra skidåkning för stora och små. Kan även rekommendera Obergurgl i Tirolen, Österrike. Ett exklusivt litet skidområde i Österrike.
 

AABack2ARN

Medlem
För 100 år sen (nåja) var jag i Limone i Italien. Var väl kanske 10 och har för mig att skidåkningen passade bra. Vi flög till Nice och sedan buss upp till byn. Inget större minne av byn
 

LPC123

Medlem
Morzine och Avorias kan jag rekomendera. Morzine är en liten trevlig by och erbjuder bra mat. Frankrike är ju som det är men vi hade det bra när vi var där.
 

ekf

Medlem
Jag vill nog också slå ett slag för Avoriaz och skidsystemet som orten ingår i, ”Les Portes du Soleil”. Det var dit min första alpresa gick (när det pluggades på högskolan). Det kändes som ett jättebra ställe för familjer och bjöd på ski in-ski out i princip överallt vad jag minns...
 

palmen

Moderator
Obergurgl var bra när vi var där för typ 7 år sedan, längst in i Ötztal. De flesta åker inte längre in än till Sölden så man var nästan "ensam" i backarna. Längsta vi stod i kö för lift var 2 minuter.

Byn ligger på 2000 meter och högsta toppen var på typ 3300 meter har jag för mig.
 

trollet

Medlem
Måste ändå nämna Zakopane om man vill ha väldigt mycket för pengarna .
Not : Bokade igår SAS till Krakow (600kr på FF pris) på sportlovet ! Sedan hyrbil 100 km ner til skidortena.

Mycket bra mat .., bad osv i en pittoresk by.

Många mindre skidområden kring Zakopane , det bästa området har dock inte snökanoner = inte snösäkert ..
Bergen inte alls som i alperna längd och höjd mässigt . Men räcker om inte alla i familjen är riktigt bra skidåkare .
 

Erikhaka

Medlem
Axamer Lizum
Hochfugen
Mayrhofen

Fördelen med Österrike är att priserna fortfarande är humana jämför är med grannen Schweiz. Man bor i närliggande by till alla dessa orter. Närheten till Innsbruck skapar också möjligheter för andra aktiviteter om vädret är dåligt.

Verbier är annars en favorit, men med nuvarande valutakurs är det svårt att rättfärdiga resor dit.
 
Toppen