Senaste nytt

Slut på fakturabetalning med Betalo etc med SAS Mastercard?

Såg att det stod på pappersfakturan att 30 juni är sista dag för att tjäna poäng på kontantuttag. Eftersom betalning från Betalo räknas som kontantuttag antar jag att det är slut på att använda kortet för betalning av räkningar?
 

ekf

Medlem
Såg att det stod på pappersfakturan att 30 juni är sista dag för att tjäna poäng på kontantuttag. Eftersom betalning från Betalo räknas som kontantuttag antar jag att det är slut på att använda kortet för betalning av räkningar?
Det räknas inte som kontantuttag, men det räknas mot samma gräns. Tar du ut kontanter så får du betala ränta, vilket du inte behöver för betalo-betalningar...
 

MrRob

Medlem
Lite irrelevant till frågeställningen men är det ens lönt att betala fakturor med ett SAS Mastercard? Jag förstår att alla har olika preferenser och därför väljer olika vägar för att tjäna in poäng men det är ingen väg jag personligen ens övervägt en enda gång.

(Har man t.ex. ett Amex Elite och behöver betala räkningar för att nå upp till gränsen för den andra 241-vouchern förstår jag däremot absolut värdet av det.)
 

Berglund

Medlem
Lite irrelevant till frågeställningen men är det ens lönt att betala fakturor med ett SAS Mastercard?
Enda tillfället det eventuellt kan komma ifråga är just under kampanj med dubbla poäng. Beroende på vad du är beredd att betala per poäng och hur du värderar dem kan det då finnas fall som är matematiskt tilltalande. Ligger man nära gränsen för 200 000 och förlänga Fly Premium kan det möjligen också spela in för vissa.

Så ja, Your Milage May Vary, men det finns helt klart ett case som går alldeles utmärkt att räkna hem, för en del.
 

hallgren

Medlem
Lite irrelevant till frågeställningen men är det ens lönt att betala fakturor med ett SAS Mastercard? Jag förstår att alla har olika preferenser och därför väljer olika vägar för att tjäna in poäng men det är ingen väg jag personligen ens övervägt en enda gång.

(Har man t.ex. ett Amex Elite och behöver betala räkningar för att nå upp till gränsen för den andra 241-vouchern förstår jag däremot absolut värdet av det.)

Jag gör det inte i normalfallet, men i samband med dubbla poäng-kampanjer gör jag det ibland, då blir priset per poäng 6,33 öre. (30 poäng per 100 kr för 1,90kr i avgift)
 

MrRob

Medlem
Enda tillfället det eventuellt kan komma ifråga är just under kampanj med dubbla poäng. Beroende på vad du är beredd att betala per poäng och hur du värderar dem kan det då finnas fall som är matematiskt tilltalande. Ligger man nära gränsen för 200 000 och förlänga Fly Premium kan det möjligen också spela in för vissa.

Så ja, Your Milage May Vary, men det finns helt klart ett case som går alldeles utmärkt att räkna hem, för en del.

Helt klart går det att använda dubbelpoänghelgerna och då komma ner till knappt 6,5 öre per EB. Nåväl, ingenting jag själv övervägt att använda men YMMV som vanligt. Har gjort det en gång med mitt Elite när det fattades ett par tusenlappar upp till 300k i december för att nå en andra voucher häromåret.
 

M.K

Medlem
Jag har också använt Betalo enstaka gånger under X2 helger. 20’ i räkningsspend en helg för maxning av krediten tycker jag är värt det med följande reella räknestycke:

Räkningsspend: 20’ sek
Mottagna points: 6000p
Enkel inrikes i + (FP): 6000p
Kostnad Betalo: 390:-
Skatter 225:-
Totalkostn: 615:-
Övrigt: Lounge & Fasttrack på ARN samt seat block, polarrulle och Mikkeller på flyget. :p
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Helt klart går det att använda dubbelpoänghelgerna och då komma ner till knappt 6,5 öre per EuroBonus.
Vi var många som hyrde bilar av Avis 2018-19 när man kunde köpa poäng för runt 7 öre stycket, förlåt - hyra bil där för runt 700 kr/helg och få 10 000 poäng per hyra. Jag skulle nog säga att mellan 5-7 öre per poäng hittar du ganska många som är köpare.
 
Toppen