Senaste nytt

Slippa jetlag weekend i Tokyo?

D

Deleted member 4140

Guest
Kan ni så kör en halvdag på jobbet på onsdagen och ta sedan ANA vid 19 från London, drick ett par drinkar och somna in, vakna upp i Tokyo dagen efteråt likt J1981 sa och checka in på hotellet, sen går ni ut och gör stan osäker och festar hela natten, äter en ramen på morgonen när klubbarna stängt.

Tyvärr kan jag själv inte göra detta för då blir det hus i helvete. :D
 

Mr Basic

Medlem
framme ca 3-4 på eftermiddagen.
Nedan handlar inte om jobbresa, sådana får jag aldrig göra.
Det är nog enda ggn jag klarat mig riktigt bra vid resa till Asien (oaktat kabinklass). Ankomst eftermiddag/tidig kväll. Några öl i baren på hotellet för att därefter äta middag, sen i säng.
När man ankommer tidig morgon går jag bara runt och längtar efter att få sova, ganska värdelöst. Har oftast slutat med några timmars tupplur för att humöret inte ska gå helt sideways.
On topic. Att vara vaken 14-06 låter ju sådär, tänk ut nytt upplägg.
 

trskial

Medlem
Jag har jättesvårt att sova på flyg. Kan absolut inte somna.

När frugan och jag flög Oslo-Bangkok (6 timmar tidsskillnad) med Emirates så lyfte vi jag tror 13.00 och landade i Bangkok 12.10 (lokal tid). Jag gick i säng först på kvällen lokal tid. Hade väl mer eller mindre varit vaken i nästan ett dygn innan jag sov. Frugan däremot har jättelätt för att sova på flyg.
 

Hyveln

Medlem
Tack för alla bra svar! Nu blev det dock en bokning åt andra hållet, ARN-LAX med SAS i business fredag-tisdag, här tänker jag mig följande upplägg:

Nerresa fredag ARN-CPH-LAX
Första flight redan 7.10. Jobba så mycket det går på den och sedan jobba ungefär halva långflighten/ sova halva. ( eventuellt med hjälp av en imovane eller dylikt). Landar ca 12 lokal tid.

Hemresa måndag LAX-CPH-ARN
Avfärd kl 14, mat+dryck+imovane eller dylikt, sova 6-7 timmar. Landar 10 lokal tid på cph med lång väntan till Arnflighten (6 h). Kan man lämna flygplatsen för en lunch på ströget kanske? Annars blir det jobba i loungen.

Detta är för mig en helt galen resa som jag aldrig ens hade funderat på om jag inte läst detta forum. Ser det lite som ett experiment och hoppas på att min plan kommer hålla hyfsat för att inte vara helt död under vad som kommer bli intensiva jobbveckor efter hemkomst :)
 

ilon

Medlem
Själv kanske jag är knäpp, men mitt upplägg är, oavsett riktning, destination, kabinklass och tidsskillnad:
Gå upp som vanligt (eller tidigare om flyget går tidigt), jobba tills det är dags att åka till flygplatsen (om sent flyg), sedan vara vaken hela flighten (dricka bubbel / vin samt kolla på film), för att när jag vaknat åka och checka in på hotellet där jag lämnar grejerna, sedan är det bara bita ihop och hålla sig vaken tills det är dags att sova lokal tid.

Värt att notera att jag sällan / aldrig reser i jobbet, men ändå har ett gäng resor per år, inklusive konferenser och utbildningar.

Lite självdisciplin krävs, men är för mig väldigt effektivt sätt att snabbt ställa om kroppen till tidszonen jag är i, vilket dock inte riktigt är detsamma som att slippa jetlag.
 

Hyveln

Medlem
Själv kanske jag är knäpp, men mitt upplägg är, oavsett riktning, destination, kabinklass och tidsskillnad:
Gå upp som vanligt (eller tidigare om flyget går tidigt), jobba tills det är dags att åka till flygplatsen (om sent flyg), sedan vara vaken hela flighten (dricka bubbel / vin samt kolla på film), för att när jag vaknat åka och checka in på hotellet där jag lämnar grejerna, sedan är det bara bita ihop och hålla sig vaken tills det är dags att sova lokal tid.

Värt att notera att jag sällan / aldrig reser i jobbet, men ändå har ett gäng resor per år, inklusive konferenser och utbildningar.

Lite självdisciplin krävs, men är för mig väldigt effektivt sätt att snabbt ställa om kroppen till tidszonen jag är i, vilket dock inte riktigt är detsamma som att slippa jetlag.
Ja jag misstänker att det är så här det kommer bli, åtminstone på vägen ner då man inte alls kommer vara speciellt trött. På vägen hem kanske man kan få några timmar då det hinner bli kväll LA-tid. Men har notoriskt svårt att sova på plan, med undantag för lie-flat i kombination med att man reser på tider man faktiskt är trött, vilket inte riktigt är fallet nu. Oavsett tycker jag det är en avsevärd skillnad att kunna vila i en bekväm stol mot att kuska eco så det kommer bli bra i vilket fall!
 

FilipJ

Medlem
Ja jag misstänker att det är så här det kommer bli, åtminstone på vägen ner då man inte alls kommer vara speciellt trött. På vägen hem kanske man kan få några timmar då det hinner bli kväll LA-tid. Men har notoriskt svårt att sova på plan, med undantag för lie-flat i kombination med att man reser på tider man faktiskt är trött, vilket inte riktigt är fallet nu. Oavsett tycker jag det är en avsevärd skillnad att kunna vila i en bekväm stol mot att kuska eco så det kommer bli bra i vilket fall!
Jag skulle rekommendera dig att gå upp så tidigt du bara kan på tisdagen du skall resa hem...
 

Axxo

Medlem
Tack för alla bra svar! Nu blev det dock en bokning åt andra hållet, ARN-LAX med SAS i business fredag-tisdag, här tänker jag mig följande upplägg:

Nerresa fredag ARN-CPH-LAX
Första flight redan 7.10. Jobba så mycket det går på den och sedan jobba ungefär halva långflighten/ sova halva. ( eventuellt med hjälp av en imovane eller dylikt). Landar ca 12 lokal tid.

Hemresa måndag LAX-CPH-ARN
Avfärd kl 14, mat+dryck+imovane eller dylikt, sova 6-7 timmar. Landar 10 lokal tid på cph med lång väntan till Arnflighten (6 h). Kan man lämna flygplatsen för en lunch på ströget kanske? Annars blir det jobba i loungen.

Detta är för mig en helt galen resa som jag aldrig ens hade funderat på om jag inte läst detta forum. Ser det lite som ett experiment och hoppas på att min plan kommer hålla hyfsat för att inte vara helt död under vad som kommer bli intensiva jobbveckor efter hemkomst :)
ARN-CPH blir inte många minuters jobb :)

Jag har rest väldigt mycket i olika tidszoner på weekend resor och då har jag alltid använt mig av melatonin10mg (Märke: Natrol - 10mg). Finns att köpa i USA.

Funkar jätte bra för jetlag, melatonin är något naturlig du har i kroppen. Det som är bra är att dom flesta inte får några biverkningar samt att det inte är beroendeframkallande.

Melatonin funkar väldigt bra när du ska sova, du sover mycket djupare och känner dig mer utvilad. Däremot så funkar det lite sämre att ta det när kroppen är "pigg" Jag rekommenderar att du kör den varje natt på resan samt 2-3 nätter när du kommer hem.
 
Toppen