Senaste nytt

Slippa jetlag weekend i Tokyo?

intuition

Medlem
Hej alla vana resenärer. Funderar på att åka på en långweekend med en vän till Tokyo, typ torsdag-måndag. Det är 8 timmars tidsskillnad. Jag funderar på att inte ställa om till lokal tid på resan för att slippa jetlag. Att man alltså sover mellan ca 06-14 lokal tid. Är detta möjligt eller är det något som bara funkar i teorin?

Berätta gärna om era erfarenheter!
Det går alldeles utmärkt att minimera jetlag genom att försöka hålla sig till Svensk tid. jag gör så när det är kortare resor, men det beror också på vilken tid flyget avgår/ankommer. Tex om man flyger i huvudsak under svensk natt och kan sova på flyget.
När jag kommer tidig eftermiddag till Japan brukar jag ha sovit hyfsat och är då uppe till relativt sent och sover sedan lång in på nästa dag. Så extremt sent som kl 06-14 sover jag dock inte, men fram kanske till någonstans mellan 10-12 beroende på vad jag ska och hur jag vill äta.
 

jsn

Medlem
För mig funkar det att resa i C på longhaul, då får jag tillräckligt med sömn när jag flyger mot öster för att dagen efter skall funka relativt bra. Lite skakigt kanske men funkar bra. Sedan lägger jag mig vid normal tid på kvällen, och sedan är jag i den nya tidszonen när jag vaknar på morgonen. När jag flyger dagflyg västerut så är det ännu lättare, slumrar lite i stolen kanske men annars njuter av resan så länge den vara. I säng på kvällen och dagen efter är jag i den nya tidszonen.
Jag gillade verkligen SAS CPH-HKG, den var perfekt för en långhelg. Kvällsflyg/nattflyg så man kunde jobba både före och efter resan och därmed inte slösa med semesterdagarna :)
 

fcx

Medlem
Jag har ett beprövat knep, och det är att flyga västerut till Tokyo. Åka från Sverige på torsdag morgon, någon timmes solljus i USA på torsdag eftermiddag och sedan i säng i Tokyo fredag kväll för att vakna utvilad på lördag morgon. Nackdelen är givetvis att det försvinner en dag...
 

intuition

Medlem
... Jag gillade verkligen SAS CPH-HKG, den var perfekt för en långhelg. Kvällsflyg/nattflyg så man kunde jobba både före och efter resan och därmed inte slösa med semesterdagarna :)
Vad var tiderna för SAS flygen?
Jag flög aldrig SAS på rutten men riktigt många gånger med Finnair. Avång strax innan midnatt från HEL, framme ca 3-4 på eftermiddagen. Lagom för incheck och göra sig iordning för kvällen. Returen på söndagen också vid midnatt, så sova länge, checka ut och sedan ett riktigt bra lounge-häng innan man åkte hem och gick direkt till jobbet på måndag-morgon. Där kunde man glida in till 9-fikan och intresserat fråga vad de andra hade gjort i helgen
;)
 

J1981

Medlem
Jag kan vi behov sova 3-4h och vara ok dagen efter. Förutsätter att det är lieflat :p
Föredrar kvällsflyget.

ANA från London 19:00 som landar 18:00: Sover/vilar 4-5 timmar direkt efter middagen på planet, sen upp och vara vaken för att komma in i rätt tidszon. Inne i Tokyo 19-20, käka nått, och sen är det läggdags. Är i fas dagen efter.

SAS från CPH ca 11:00, landar 08:00. Börjar vända dygnet redan här hemma. Upp runt 03, vaken första delen av resan, sova/vila 4-5h timmar inför ankomst. I säng tidig kväll framåt 19-20. Vaknar man tidigt sen är det bara gå och shoppa på Donki.
 
Toppen