Senaste nytt

SKARPT LÄGE - riskerar missa anslutande flight idag lördag

Kom igen. Meddelandet skrevs ju i desperation, eftersom han trodde de skulle missa sitt flyg etc. Att han frågar om han kan få priotaggning för att förbättra hans chanser att hinna med sitt plan är väl inget konstigt? Vem har inte önskat att reglerna ska bändas lite för än själv i vissa situationer?

Han var en passagerare som var orolig, hade hoppats på att få någon hjälp men upplevde att han inte fick något gehör av någon. Det är väl inget konstigt att skriva och känna saker i affekt? Ni är ju bara löjliga paragrafryttare nu...

Nåja, visst kan man skriva saker i affekt, men då får man kanske också förstå att det finns de som reagerar.
Önskan om att Landvetter personalen skulle bli sjuk, skrevs över ett dygn efter att resenärerna hade kommit fram till sitt slutmål i San Fransicso, så då tycker jag åtminstone att man borde ha hunnit fundera igenom vad som var rätt/fel hanterat.

Som jag skrev ursprungligen, så tycker jag att det är helt ok att fråga/be om mer än vad man är berättigad till, men att bli sur när man inte får det anser jag vara fel. Hade JacobGBG fått priotaggen, så hade det varit helt rätt att poängtera vilken fantastisk service han fick, men att klaga för att man bara får det man är berättigad till?

Återigen, det stod redan vid incheckning klart att flyget var över 3h försenat, slutlig försening blev 3h45m. Vid 4h försening så utfärdas ersättningskrav som flygbolagen är skyldiga till att ställa upp på.

Att den där sista kvarten mellan böter och ingen formell åtgärd innebär att flygbolaget "ej gjort något fel" och ej behöver ge resenär någon hjälp även om det ej skulle kosta dom något, ja då har vi helt enkelt oerhört olika syn på vad service innebär och inget mer att diskutera.

Jag behöver nu liknande hjälp.

Sitter på Arlanda och ska flyga SK903 ARN-EWR.
Därifrån skulle jag resa vidare EWR-PTY-GYE-PTY-EWR på en separat biljett (jag vet, jättedumt, men det blev rätt så mycket billigare).
Jag hade ca 4 timmar connection på EWR, men nu är flighten från ARN redan 90 minuter sen och det verkar som att det kommer att dröja ytterligare ett bra tag (de försöker bestämma sig om de kan fixa detta plan eller om de ska flyga upp en ersättningskärra från CPH).

Min flight EWR-PTY är på Copa ticket stock och Copa-flightnummer (codeshare.... förlåt agehall) men operated by United.

Är jag körd här eller finns några möjligheter. Vad jag förstår så kan jag inte använda Uniteds same day change när det inte är United biljettnummer (och finns inga senare flighter idag ändå, men min flight PTY-GYE är inte förrän ganska sent imorgon, så skulle funka att åka med morgonflighten EWR-PTY imorgon också).
Har jag någon chans att få ändra detta leg om jag ringer Copa? Är det mitt bästa alternativ eller finns det något annat att göra?

Boka en enkelresa EWR-PTY eller EWR-GYE skulle jag kunna tänka mig att göra, men då antar jag att returen GYE-PTY-EWR brinner inne. Sista utvägen är ju att köpa en helt ny biljett EWR-GYE-EWR, men det går på nästan 10kSEK, så det slipper jag gärna....

All eventuell hjälp eller tips uppskattas stort.

(Jag vet att jag har brutit i stort sett alla agehalls budord, och nu får jag lida för det...)

Är biljetten köpt av COPA eller resebyrå?
Det står nu Beräknad 17:20, vad säger SAS om rebooking?
Blir du mer än 4-timmar sen? (EU ersättning kan lindra kostnaderna beroende på anledning)

Har du *A status?

Är biljetten köpt av COPA eller resebyrå?
Det står nu Beräknad 17:20, vad säger SAS om rebooking?
Blir du mer än 4-timmar sen? (EU ersättning kan lindra kostnaderna beroende på anledning)

Har du *A status?

Tyvärr så bröt jag som sagt var mot alla agehalls budord och bokade denna resa via online-resebyrå.
Pratade just med SAS Servicecenter för att se om de kunde hjälpa mig, men de tyckte jag skulle ringa resebyrån, så ska göra det, och sen är nästa steg att ringa Copa.
Eftersom vi kommer att vara 7 timmar sena vid avgång så lär vi bli mer än 4 timmar sena till EWR, ja. Än så länge vet vi bara att anledningen är "tekniskt problem", så förhoppningsvis blir det EU-ersättning.

Jag är EBD.

Tyvärr så bröt jag som sagt var mot alla agehalls budord och bokade denna resa via online-resebyrå.
Pratade just med SAS Servicecenter för att se om de kunde hjälpa mig, men de tyckte jag skulle ringa resebyrån, så ska göra det, och sen är nästa steg att ringa Copa.
Eftersom vi kommer att vara 7 timmar sena vid avgång så lär vi bli mer än 4 timmar sena till EWR, ja. Än så länge vet vi bara att anledningen är "tekniskt problem", så förhoppningsvis blir det EU-ersättning.

Jag är EBD.

Går inte snabbare via CPH? SK901 ska vara framme 21:05

Har du kollat vilket försäkringsskydd du har? Hur är resan betald? Hemförsäkring?

Vad har du för cancellation terms på din codeshare biljett? Även om det är en låg ekonomi så har vissa klausuler att du kan byta för $150 el dyl.

Sitter nu och överväger att begära att få boka av SAS-resan helt (det borde jag få göra vid 7 timmars försening väl?) och istället boka ARN-AMS-GYE med KLM som går från Arlanda imorgon bitti.

Den biljetten går på 14800 nu, och borde få tillbaka strax under 8000 från SAS, så går back 7000, men bättre än att betala 10k för ny biljett från EWR-GYE (plus övernattning i NY).

Testade att ringa resebyrån för att ändra bokningen, och de har de underbara telefontiderna mån-fre 9.30-12.30 och självklart var klockan 12.40 när jag ringde.
Ringde då United och de hänvisade till Copa då biljetten är utställd på deras ticket stock.
Ringde till Copa som sa att jag måste kontakta resebyrån...

Visst borde jag även kunna få tillbaka ett par kronor för skatterna på Copa/United-biljetten om jag inte använder den?

Vad har du för cancellation terms på din codeshare biljett? Även om det är en låg ekonomi så har vissa klausuler att du kan byta för $150 el dyl.

Jo, hade den varit bokad direkt med Copa eller United så är det ganska troligt att det gått att ändra mot en avgift (+fare difference) och det hade jag kunnat ta, men nu blev jag som sagt var hänvisad till resebyrån som inte kommer att svara i telefon förrän på måndag morgon...

Toppen