Senaste nytt

Skall jag signa ett Platinum?

Hej!

Funderar på att skaffa ett AMEX Platinum. Tänkte fråga forumet om det är ett bra beslut, överdriver jag eller finns det bättre alternativ?

Lite bakgrund:
Jag flyger med SAS minst 3-4ggr per år inom Sverige (utgår från Malmö, åker främst till Sthlm). Ungefär lika många resor utomlands per år, men utgår från Kastrup då.

Har redan SAS AMEX Premium betalkort & SAS MC Premium som jag använder flitigt privat och med jobbet, total spend på 500K+ / år. Eurobonus-poängen trillar in på det hållet.

...

Min tanke är att Platinum-kortet endast skall "betala sig" via perks som kortet ger, inte främst för att samla poäng. Tänker tex på tex Dining by Amex, samt att vi skall åka till Island i början på nästa år och då kommer jag använda mig av hyrbil. Hyrbilsförsäkringen på Platinum verkar vara "bäst i klassen".

Är Platinum-kortet något för mig?
 

M.K

Medlem
Jag hade i Din situation bosatt i Malmö och med begränsat resande valt Amex Gold som klubbkort för ett antal loungebesök mm. Perfekt med fyra Pontusbesök per år också med detta!

Som primärt kreditkort hade jag uppgraderat Ditt Premium till Elite under en kampanj ( det ges då ofta 30k extrapoäng efter viss spend). Du får då 5p/100kr extra och två vouchers med Din relativt höga spend, samt minst EBS hos SAS. Det ingår även hyrbilsförsäkring med detta kort.

Total månadskostnad med Amex, 575:- (400+175) istället för 750:- ( 650+100) med Platkombinationen som ger Dig mindre.
 
Last edited:
Jag hade i Din situation bosatt i Malmö och med begränsat resande valt Amex Gold som klubbkort för ett antal loungebesök mm. Perfekt med fyra Pontusbesök per år också med detta!

Som primärt kreditkort hade jag uppgraderat Ditt Premium till Elite under en kampanj ( det ges då ofta 30k extrapoäng efter viss spend). Du får då 5p/100kr extra och två vouchers med Din relativt höga spend, samt minst EBS hos SAS. Det ingår även hyrbilsförsäkring med detta kort.

Total månadskostnad med Amex, 575:- (400+175) istället för 750:- ( 650+100) med Platkombinationen som ger Dig mindre.

Bra input!

Jag gillar mitt AMEX SAS Premium kort för att det är ett betalkort, ingen kredit belastad och det kan ta riktigt stora belopp (då jag göra stooora utlägg). Kör det kortet upp till 150K, sen går resten på mitt SAS MC Premium kort (15p/100kr) så jag blir Fly Premium.

Käkar en del ute och tänkte att bara Dining by AMEX + lite andra perks ev. räcker för att motivera Platinum. Det är väl precis på gränsen att nyttan finns, jag vet inte om hur man skall se på ICA-bonusar och andra sporadiska erbjudanden motiverar kortet?
 

M.K

Medlem
Du kan alltid avvakta hur nya klubbkortsstrategin utvecklar sig. Kan bli riktigt bra, och du slipper bli av med Ditt betalkort. Jag saknar mitt ska sägas för större utlägg utan stress innan månadsslut.

Jag har själv haft Plat i många år, men reser frekvent och bor i Stockholm där de allra flesta aktiviteter äger rum. Dining perken är nice men ändå inget avgörande för kortval i min värld.

Jag hade därför kört med ett Gold som boende i Malmö med 3-4 flygningar per år dit från ARN. Då räcker det för Pontus och du har ytterligare 4 PP besök för andra resor från CPH samt fika både på Kastrup och CPH på Espresso House. Dessutom en större möjlighet till EBG och mycket högre värde med SAS genom Elite. Enbart EBS ger även sedan en stund 10% mer baspoäng med Dina SAS flighter.
 
Du kan alltid avvakta hur nya klubbkortsstrategin utvecklar sig. Kan bli riktigt bra, och du slipper bli av med Ditt betalkort. Jag saknar mitt ska sägas för större utlägg utan stress innan månadsslut.

Jag har själv haft Plat i många år, men reser frekvent och bor i Stockholm där de allra flesta aktiviteter äger rum. Dining perken är nice men ändå inget avgörande för kortval i min värld.

Jag hade därför kört med ett Gold som boende i Malmö med 3-4 flygningar per år dit från ARN. Då räcker det för Pontus och du har ytterligare 4 PP besök för andra resor från CPH samt fika både på Kastrup och CPH på Espresso House. Dessutom en större möjlighet till EBG och mycket högre värde med SAS genom Elite. Enbart EBS ger även sedan en stund 10% mer baspoäng med Dina SAS flighter.

Då man signar ett Platinum kort får man (4st) Guldkort också, betyder det att man får 'perks' som man skulle fått då man signar ett Guldkort? Tänker på att Guldkortet ger 100 Uber krediter tex?
 

bvs

Medlem
Då man signar ett Platinum kort får man (4st) Guldkort också, betyder det att man får 'perks' som man skulle fått då man signar ett Guldkort? Tänker på att Guldkortet ger 100 Uber krediter tex?

Du får ett endast ett extra Platinum utan extra kostnad numera.

https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/medlemsvillkor/kreditkort.pdf

American Express® Platinum Card Ett (1) Platinum extrakort ingår utan extra kostnad.
 

EgOscar

Medlem

MrRob

Medlem
Bra input!

Jag gillar mitt AMEX SAS Premium kort för att det är ett betalkort, ingen kredit belastad och det kan ta riktigt stora belopp (då jag göra stooora utlägg). Kör det kortet upp till 150K, sen går resten på mitt SAS MC Premium kort (15p/100kr) så jag blir Fly Premium. [..]

Lägger du 350.000:- på ett Amex SAS Elite-kort istället så får 17.500 EB-poäng mer årligen som hjälper till med FlyPremium och dessutom två extra 241-vouchers på köpet. Oklart om du har något behov av två ytterligare 241-vouchers iofs..
 

Thornado

Medlem
sen går resten på mitt SAS MC Premium kort (15p/100kr) så jag blir Fly Premium.

Kan vara värt att förtydliga att du behöver INTE spendera något på ditt SAS Mastercard Premium för att komma upp i FlyPremium-nivå, utan den baseras enbart på antalet poäng som kommer in på ditt Eurobonuskonto (oavsett var de kommer från) per 12-månadersperiod. Dock är det ju förstås bra att ha åtminstone ett köp per månad på sitt Mastercard för att få de 1000 baspoäng per månad som kortet ger.
 
Toppen