Senaste nytt

Ska KLM och Airfrance flytta till Terminal 5 på Arlanda?

Noterade nu på några kommande bokningar i vinter och vår att min avgångsterminal på Arlanda med KLM har ändrats från 2 till 5. Bör man tolka detta som att flytten nu är officiell? Gissar från och med tidtabellsbytet sista helgen i oktober.
Var inne och kollade våra bokningar.
Frugan och jag landar på Arlanda i mars 2027 med Air France
Hon landar på terminal 5 och jag på terminal 2
Det skumma är att vi kommer med samma flyg :)
Rykte ett säger att BA, Finnair, KLM, AF och Air Portugal ska flytta till T5 (kan/kommer förstås innebära även gamla T4) och att det kommer ske i olika steg.
Rykte två säger att vissa av dessa bolag inte vill flytta (pga korta ledtider jmf T5).
Rykte tre säger att T2 ska husera Ryanair, Wizz osv (lågpris och ev charter).

Skräp,
som jag skrivit tidigare är gamla terminal 4 det absolut sämsta på Arlanda. Nedgången terminal och det perfekta exemplet på onödigt långa avstånd. Det är där lågprisbolagen hör hemma.
Hoppas inte detta stämmer mer än som tillfällig lösning, om ens det.

Rykte ett säger att BA, Finnair, KLM, AF och Air Portugal ska flytta till T5 (kan/kommer förstås innebära även gamla T4) och att det kommer ske i olika steg.
Rykte två säger att vissa av dessa bolag inte vill flytta (pga korta ledtider jmf T5).

Jag levde i villfarelsen att TAP flög från T5! Har inte flugit TAP på typ 10 år från ARN men jag är väldigt säker att jag flög från T5 då.
När flyttade de T5->T2?

Förstår verkligen att de är skeptiska pga ledtiderna på T5..

Skräp,
som jag skrivit tidigare är gamla terminal 4 det absolut sämsta på Arlanda.
Helt enig, från att ha varit den bästa till den sämsta!
Tyckte den var grymt bra att flyga inrikes (och även transferera inrikes) på! Smidigt flöde Betabuss/Flygbuss/Taxi->Incheckning->Säkerhetskontroll->Gate!

Nu tar det istället 7 svåra år att ta sig mellan C-piren och Betabussen...

Det är nog mycket logistik runt vika bolag som skalla vara här och där.
Inbillar mig att i hyresavtalet med butiksägarna ingår det säkert hur många passagerare som passera genom terminalen, optimalt utnyttjande av P-hus, passager genom säkerhetskontrollen passkontrollen.
En fundering jag går och undrar över, varför flyttar man inte över Norwegian till T2

Helt enig, från att ha varit den bästa till den sämsta!
Tyckte den var grymt bra att flyga inrikes (och även transferera inrikes) på! Smidigt flöde Betabuss/Flygbuss/Taxi->Incheckning->Säkerhetskontroll->Gate!
Det blev ju så mycket bättre när de integrerade den i T5, äntligen slapp man att gå ut och kryssa genom sky city för att sedan köa för ny säkerhetskontroll varje resa. Rullbanden snabbar upp det och betydligt bättre lounge också.

En fundering jag går och undrar över, varför flyttar man inte över Norwegian till T2
De har nog för många flighter. Särskilt I rusningstid. T2 är inte så stor. Och man vill ju absolut inte hamna i ett läge där samma bolag får vissa flighter på olika terminaler.

Det blev ju så mycket bättre när de integrerade den i T5, äntligen slapp man att gå ut och kryssa genom sky city för att sedan köa för ny säkerhetskontroll varje resa. Rullbanden snabbar upp det och betydligt bättre lounge också.
Ja, för en som är baserad på utestation och vill åka utrikes absolut!
Men för mig som är baserad ARN, reser oftast inrikes och kommer med Flygbuss/Betabuss är det ett rejält nerköp
Back in the days kunde man glida in med flygbussen 07.45 för en avgång 8.15
Det kan man inte längre :(

Har ett KLM flyg från ARN 22:a oktober. Bokningsbekräftelse anger T5 som terminal.

Toppen