Senaste nytt

SK945 till Chicago rejält försenad. Rättigheter?

Chablis

Medlem
Ser precis att "vi" är högt upp på Aftonbladet eller åtminstone Magnus som var på samma flight - jätteolyckligt säger SAS.
 

AABack2ARN

Medlem
@joa: Planet över Atlanten verkar riktigt fullt i alla klasser så det kan nog bli knepigt med sittplatser tillsammans. Du kan se seatmappen här: Check United and United Express Flight Status | United Airlines med ditt flygnummer. ExpertFlyer visar att det finns några blockade säten på rad 35 som inte syns på united.com Kanske kan incheckningspersonalen fixa det. F och C verkar vara helt bokade vilket inte kommer leda till att så många andra säten öppnas upp med hjälp av uppgraderingar.

SAS och LN-RKG gör ett nytt försök idag att beflyga SK945 - förhoppningsvis går det bättre annars har de en ny uppsättning passagerare som måste bokas om. Planet har två ekonomiplatser till försäljning.
 

jth

Medlem
Det är ju samma problem "på andra sidan" också. Några vänner till mig skulle åka från Chicago igår, de blev ombokade på ett unitedflyg via bryssel istället och är minst sagt missnöjda.
 

Agö

Medlem
Jämförelsen med hur Norwegian beter sig haltar lite då Norwegian inte är särskilt pigga på ombokningar. Det är trots allt skillnad i bolagens attityder "när det skorpar till sig"
SAS: OK, hur kan vi hjälpa dig?
DY: OK, hur kan vi nu tjäna pengar på det här?

Ja, visst men faktum är att det aktuella planet har stått trasigt på ARN sedan landning från Chicago i onsdags - med flera inställda avgångar som följd. Det är med andra ord inte någon större överraskning. Hade man från SAS sida reagerat snabbare hade folk varit framme samma dag - oaktat att man "trodde" att planet skulle kunna ta sig över Atlanten.

Annars håller jag med dig, pax blev ju ombokade här. Hade de flugit med DY hade de varit kvar till Hi-Fly hunnit hit från Portugal...

Som sagt, ett klockrent fall för kompensation.
 

AABack2ARN

Medlem
Så länge Sk945/946 går på nuvarande tider finns en del ombokningsmöjligheter via Europa både från Stockholm men inte minst Chicago (eftersom Atlantflygen inte ännu hunnit starta när de inser att planet inte kommer gå). När SAS skjuter på avgången timme för timme minskar möjligheterna till ombokning drastiskt eftersom det vid 15-tiden inte finns så många alternativ kvar via Europa.

Detta är också en utmaning när SK945/946 ändrar tidtabell i höst. En sen inställning av planet leder till övernattning på Arlanda.
 

Agö

Medlem
Så länge Sk945/946 går på nuvarande tider finns en del ombokningsmöjligheter via Europa både från Stockholm men inte minst Chicago (eftersom Atlantflygen inte ännu hunnit starta när de inser att planet inte kommer gå). När SAS skjuter på avgången timme för timme minskar möjligheterna till ombokning drastiskt eftersom det vid 15-tiden inte finns så många alternativ kvar via Europa.
Precis så! Och därtill ska säkert många pax vidare till andra destinationer, vilket omöjliggörs vid senare ankomst.
 
Toppen