Senaste nytt

SK945 har landat på Grönland

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utanlanden och bagatelliserande av en handelse, uppenbarligen allvarlig nog for att inte fullfolja en flygning som plannerat kanske kan kategoriseras i klass med en numera varldskand informationsminister’s om laget!?!

Jag förstår att om man inte jobbar inom flyget så kan en oplannerad diversion verka rätt ovanlig, och visst procentuellt är det en ganska ovanlig händelse. Däremot om du tittar på antal diversioner varje dag är det inte alls ovanligt, dom flesta beror på sjukdomsfall ombord men många även på olika tekniska fel.

Jag har sett många diversioner in dit jag jobbar, många diversioner ut ifrån oss (när det t.ex. är kasst väder hos oss så kanske man får divertera till annat fält för att landa) och jag har många gånger sett att "våra" inbounds har diverterat någonstans på väg till oss. Endast ett fåtal av dessa (någon enstaka dom tre åren jag jobbat här) har faktiskt haft någon form av ovanligare anledning och ingen av dessa slutade med något annat än en säker landning.

Man kan kalla det bagatelisera om man vill, men faktum är att en diversion i sig är en relativt bagatellartad historia. Det är lite som en go-around, många blir skrämda eller upprörda men för oss som arbetar i branschen är det en fullständigt normal procedur. Bara för något är ovanligt är det inte onormalt.

Tror många här har varit med om diversions. Jag har varit med om 3st och jag flyger inte i närheten så mycket som många här gör.
Har varit allt ifrån soppabrist till utrustning som gått sönder att kaptenen bedömt att landa omgående.
Shit happens :)

Välkommen till businessclass @Fredenvall! Trist att du drabbades av följderna från kaffemaskinen som strulade. Det är ju aldrig kul att råka ut för problem när man reser.

Det du ska göra är först och främst att kolla upp ifall du har rätt till ersättning från din reseförsäkring (som jag hoppas du har). De flesta ger inte ersättning för problem vid hemresor, men det är värt att kolla upp.

Det andra du ska göra är att begära ersättning enligt EU261/2004 vilket i ditt fall kommer att innebära €600/person. Det finns en hel tråd enbart om EU261/2004 här som jag rekommenderar att du tittar igenom: Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Hej agehall, tack för välkomnandet, har smugit runt här inne i ett halvår. Och tänkte att en sån här händelse är värd att starta ett konto för.

Jag har handelsbanken platinum. Så där finns det en bra reseförsäkring om jag inte minns fel.

Jag ska kolla in det där med EU lagen.

Tack för hjälpen.

Är det löst nu då? Har planet lyft igen? Tur att Hong kong-linjen inte går tis-ons, så att SAS har ett plan över på ARN.

Ja, det är ju en bra fråga. Är det någon som kan kolla upp det? Jag är orolig att det inte kommer att gå idag heller. Men vi får väl se.

Antar att man kanske ska försöka få lite bättre platser som plåster på såren.

De har sagt till oss att flyget ska gå imorgon kl 1530. Och att vi ska vara på plats kl 13 på ORD igen.

Glöm det. Det är ni plus de som redan var bokade idag som ska hem. Med andra ord ska du vara glad om du ens får en plats.

Nja, det tror jag inte är fallet. Jag tror de tar flyget från Grönland till ORD och sätter in som en extra flight.
Men nu när jag tänker på det, så låter det som en konstig plan.

Ja, det är ju en bra fråga. Är det någon som kan kolla upp det? Jag är orolig att det inte kommer att gå idag heller. Men vi får väl se.

Antar att man kanske ska försöka få lite bättre platser som plåster på såren.

De har sagt till oss att flyget ska gå imorgon kl 1530. Och att vi ska vara på plats kl 13 på ORD igen.
Varför blir ni inte satta på första bästa LH/United-flight till EUROPA nu på morgonen? Borde vara svårt att få plats med två avgångar på samma plan idag om inte den ena kärran ens har lyft från Grönland i nuläget.

Varför blir ni inte satta på första bästa LH/United-flight till EUROPA nu på morgonen? Borde vara svårt att få plats med två avgångar på samma plan idag om inte den ena kärran ens har lyft från Grönland i nuläget.

Det var tre andra flyg inställda igår samtidigt. Lufthansa, LOT oh något till. Så det är många som sitter i samma position tror jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen