Senaste nytt

SK 567 - noll i plus

Ja jag håller med. Så nära avgång kan det hända att man värderar full-flex biljetten högre och det kanske till och med är det enda alternativet. Men jag tittade 20 dagar framåt i exemplet.
Men nu till det intressanta. Om SAS flighten bara är halvfull, varför sjunker inte priset då eller borde inte priset varit ett annat från början så att planet fylls?
Det får du fråga revenue management om ;)
Jag tror inte SAS är ute efter att sälja så många full flex biljetter som möjligt, det är nog ytterst få som köper dessa om man inte har avtalspriser. De som dock måste ha en sådan biljett av någon anledning betalar vad det kostar, där tjänar SAS stora pengar skulle jag gissa på. Om SAS kan sälja 1 full flex biljett var 10e flight, varför ska de då "rea" ut den platsen så att 3 personer åker för samma intäkt men med större omkostnader?
 
Om alternativet till rea är att inte sälja alls så skulle jag välja rea. Om det är 50 platser kvar på planet och en dag kvar till avgång, varför försöker man fortfarande sälja dessa platser för 10000kr?
 
Om alternativet till rea är att inte sälja alls så skulle jag välja rea. Om det är 50 platser kvar på planet och en dag kvar till avgång, varför försöker man fortfarande sälja dessa platser för 10000kr?

För att om du gör det tillräckligt ofta så etablerar du en genomgående lägre prisnivå på linjen. Då är det bättre att låta några platser stå tomma och ta igen den uteblivna intäkten på resterande passagerare.
 
Om alternativet till rea är att inte sälja alls så skulle jag välja rea. Om det är 50 platser kvar på planet och en dag kvar till avgång, varför försöker man fortfarande sälja dessa platser för 10000kr?

Med tanke på at man har driftet flyselskapet SAS i 70år +/-, så har de nok best peiling på dette de som sitter med den daglige revenue-styringen ;)
 
Ja, för SAS har ju gång på gång visat upp fantastiskt fina bokslut...
Nominerar till månadens kommentar :)

Om alternativet till rea är att inte sälja alls så skulle jag välja rea. Om det är 50 platser kvar på planet och en dag kvar till avgång, varför försöker man fortfarande sälja dessa platser för 10000kr?
Precis som fcx säger, om man skulle börja rea ut platser sista dagarna, vem skulle då köpa en biljett i förväg om det "alltid" blir billigare ju närmre avgångar man komemr bara planet är halvfullt?
 
Ja, för SAS har ju gång på gång visat upp fantastiskt fina bokslut...

Sukk, alltid så lite humoristisk, alltid så villig til å se på glasset som halvtomt :) Det var en tounge-in-cheek-kommentar basert på at folk skal ha svar på hvorfor alt er som det er. Noen ting kan faktisk ikke besvares i offentlig forum, og hvis man er rivende uenig så må man nesten ta seg jobben selv...
 
Sukk, alltid så lite humoristisk, alltid så villig til å se på glasset som halvtomt :) Det var en tounge-in-cheek-kommentar basert på at folk skal ha svar på hvorfor alt er som det er. Noen ting kan faktisk ikke besvares i offentlig forum, og hvis man er rivende uenig så må man nesten ta seg jobben selv...
Personligen tycket jag Agös kommentar var väldigt humoristisk, nu kanske det är norskan som spökar igen så att jag inte förstår exakt vad du menar i och för sig.
 
Sukk, alltid så lite humoristisk, alltid så villig til å se på glasset som halvtomt :) Det var en tounge-in-cheek-kommentar basert på at folk skal ha svar på hvorfor alt er som det er. Noen ting kan faktisk ikke besvares i offentlig forum, og hvis man er rivende uenig så må man nesten ta seg jobben selv...

Kom igen Aurora!

Du kom med en skön tounge-in-cheek-kommentar, och fick en minst lika skön tounge-in-cheek-kommentar som svar.
 
Nominerar till månadens kommentar :)


Precis som fcx säger, om man skulle börja rea ut platser sista dagarna, vem skulle då köpa en biljett i förväg om det "alltid" blir billigare ju närmre avgångar man komemr bara planet är halvfullt?
Alltid är ett starkt ord. Vågar du riskera att stå utan biljett? Det kan förstås också gå åt andra hållet och bli mycket dyrare ju närmare avgång du kommer.
 
Toppen