Senaste nytt

SK 567 - noll i plus

Det kostar nog en extra avgift för att bagaget skall hanteras på ett speciellt sätt på flygplatserna
Du menar misshandlas lite extra och garanterat levereras sist? ;) Skämt åsido, du har säkert rätt att det kostar en del extra men jag har svårt att tro att det är speciellt mycket, men vad vet jag?

Det är klart att vissa saker kostar extra men det har inget med prissättningen att göra. Priset ska ju sättas utifrån vad marknaden vill betala. Kan det funka för SAS att hålla höga priser och ha en massa tomma platser? För mig som är novis på biljettpriser känns det som att det vore bättre att fylla stolarna.

Frankfurt är väl en business destination och om man absolut måste åka ner samma dag så finns det säkert de som betalar de där priserna. Räcker ju med att sälja en sådan biljett istället för 10-15 "vanliga" GO-biljetter.
Ja, men en businessman har som mål att tjäna pengar och då ingår att hålla ner kostnaderna. Varför skulle man betala 18000kr för en biljett när det går att köpa två enkelbiljetter till mindre än halva priset? Det finns helt enkelt inget mervärde i full-flexbiljetten.

Ja, men en businessman har som mål att tjäna pengar och då ingår att hålla ner kostnaderna. Varför skulle man betala 18000kr för en biljett när det går att köpa två enkelbiljetter till mindre än halva priset? Det finns helt enkelt inget mervärde i full-flexbiljetten.
Det kan jag hålla med om, men det kan kosta en bra bit över 10.000 för economy till Frankfurt också om man har otur. Och om man då behöver en flexibel biljett kan det säkert finnas anledning att köpa det. Det är nog inte direkt vanligt men måste man så måste man. Planet kan ju vara helt fullt men de väljer att sälja en full flex C för 18000 och betalar någon annan som inte får åka med.

Ja jag förstår att en biljett kan bli väldigt dyr om man använder marknadsprissättning. Men i det fall jag exemplifierar så finns det så gott om plats så att en GO biljett kan köpas för 4-5000kr. Varför är då priset för en full-flex 17-18000kr? Om jag skulle prissätta i detta fall så kanske 7-8000kr kan vara rimligt för mervärdet med en full-flex. Då kanske några sådana biljetter blir sålda. 17-18000kr är helt orimligt.

Ja jag förstår att en biljett kan bli väldigt dyr om man använder marknadsprissättning. Men i det fall jag exemplifierar så finns det så gott om plats så att en GO biljett kan köpas för 4-5000kr. Varför är då priset för en full-flex 17-18000kr? Om jag skulle prissätta i detta fall så kanske 7-8000kr kan vara rimligt för mervärdet med en full-flex. Då kanske några sådana biljetter blir sålda. 17-18000kr är helt orimligt.
Jag håller inte med. 17-18000 är självklart väldigt mycket. Men att en full flex skulle kosta 7-8000 på en destination som Frankfurt när man köper den väldigt sent anser jag som väldigt billigt.
Tittade för skojs skull på morgondagen och säg att jag då bara måste åka till Frankfurt och vara där till 10 och sen åka hem runt 16-tiden efter något möte. Billigaste GO kostar då 9000 kronor, PLUS kostar 10300, full flex C kostar 17200. I detta fallet skulle det säkert räcka med att betala för PLUS-biljetten, men säg att jag eventuellt också måste hem lite tidigare pga något viktigt i Stockholm, då skulle det kosta 5200 extra att köpa SAS-flighten hem vid lunch. Om nu den flighten hem skulle vara full så kan man inte boka om plusbiljetten dit. Nu har jag inte stenkoll men antar att en full flex C kan bokas om även om planet är fullt. Det är sådant som kostar.

Ja jag håller med. Så nära avgång kan det hända att man värderar full-flex biljetten högre och det kanske till och med är det enda alternativet. Men jag tittade 20 dagar framåt i exemplet.
Men nu till det intressanta. Om SAS flighten bara är halvfull, varför sjunker inte priset då eller borde inte priset varit ett annat från början så att planet fylls?

Toppen