Senaste nytt

SK 567 - noll i plus

Jag missade denna diskussion, men jag var väldigt undrande när vi åkte från Zurich till Arlanda den 15 mars och planet var bara halvfullt (3 pers i plus). En söndag eftermiddag mitt i högsäsongen för skidåkning i alperna! En biljett torsdag-söndag kostade 4200 kr i GO och 6500 kr i plus ca en månad innan vi åkte ner. Några dagar innan avresa var priserna ännu högre och jag tror inte ens det fanns GO biljett att köpa på ZRH-ARN. Varför kör SAS ett plan halvfullt från alperna en söndag mitt i mars? Med en vettigare prissättning så tror jag planet hade varit fullt. Gör SAS rätt som håller höga priser och flyger med halvfulla plan?
 
Kan det vara så att de har så mycket tung cargo med sig att de inte kan sälja alla platser ombord pga vikten?
Jag har absolut ingen koll på sådant, bara en fundering.
 
Den här då:
Säg att jag behöver åka till Frankfurt över dagen den 27/4. Det kan jag göra för ca 4000 kr i GO. En fullflex biljett kostar 17000-18000kr. Skämtar SAS? Varför skulle någon betala det? Vill de inte sälja full-flex biljetter?
 
Den här då:
Säg att jag behöver åka till Frankfurt över dagen den 27/4. Det kan jag göra för ca 4000 kr i GO. En fullflex biljett kostar 17000-18000kr. Skämtar SAS? Varför skulle någon betala det? Vill de inte sälja full-flex biljetter?
Frankfurt är väl en business destination och om man absolut måste åka ner samma dag så finns det säkert de som betalar de där priserna. Räcker ju med att sälja en sådan biljett istället för 10-15 "vanliga" GO-biljetter.
 
Jo, men jag kan ju köpa GO biljett och köpa en ny enkelbiljett om jag vill ändra tiden. Det är ju fortfarande hiskeligt mycket billigare.
 
ZRH är konstant en oerhört dyr destination, pga konkurrens vågar jag påstå, även om Swiss flyger bredvid SAS. Dock tycker jag ex vis ARN-HAM ofta har bättre prissättning än CPH-HAM, högst troligt då ju Germanwings nu "konkurrerar" på denna linje.
 
Den här då:
Säg att jag behöver åka till Frankfurt över dagen den 27/4. Det kan jag göra för ca 4000 kr i GO. En fullflex biljett kostar 17000-18000kr. Skämtar SAS? Varför skulle någon betala det? Vill de inte sälja full-flex biljetter?

En kompis till mig åker en del till FRA. Hans företag betalar gladeligen 11-12000 för en ekonomibiljett. Sist hittade jag C med LH för 9000. Men med economy only policy så...;).

Det senaste året har jag flugit en hel del till PMI i Plus. Där har det nästan alltid varit fullt hus och runt 10 rader.
 
Har följt inläggen här med intresse, personligen upplever jag att Plus biljetterna inom Europa har varit lite väl billiga ibland.
Fast Track, Lounger, fri "mat" och drycker, priority bagage om/avbokningsbara för den som köper en Plusbiljett rätt hyfsat med EB poäng.
Jag tror att detta kostar SAS en slant, vilket gör att man inte har så hög intjäning på Plus paxen som bokar låt oss säga 3-4 månader före avresan.
Jag har i mina Europaresor bokat Plus i 95% av resorna. Har två GO resor en resa till Berlin 2014 för 699 SEK tur och retur samt en resa till CPH detta år bokad en vecka före avgång för ca 2500 SEK
På dessa resor har jag alla förmåner som EPD förutom Mat och dryck till Berlin och inget "dricka" på CPH resan.
Har åkt ARN-LPA de senaste tre åren i Plus och dessa resor har kostat 3700-4100 kronor och har gett ca 11500 EB poäng om man har åkt ut via OSL.
Har kollat hur det ser ut i början av feb 2016, priset ut den 6:e och hem 13 feb i Plus 6500 SEK och i Go 5000 SEK ut via CPH de var billigare än direkt flyg, detta ger 4690 EB viket är 59% försämring av poängintjäningen mot 2015.
Har vid bokningar framöver börjat kolla på Business med LH/LX/OS i bokningsklass P, vilket oftast ligger i samma prisnivå som SAS Plus, den största skillnaden är att SAS Plus är avbokningsbara biljetter.
Jag tror att SAS har höjt priset för mycket i Plus för att det skall fortfarande vara intressant att boka i Pus i Europa, i LPA fallet så är höjningen ca 40%
Det finns så mycket mer jag skulle villa utveckla om detta, men då hamnar jag väl på listan igen för att det är för många tecken i ett inlägg.
 
Toppen