Är det samma SAAB 2000 maskiner som flög redan på Golden Air's tid? Börjar inte de närma sig 100 år vid det här laget?Nu startar Skåne Aviation, uppbackade av 2 lokala finansprofiler, trafik från Bromma. Tanken är att flyga 8 turer per dag med en Saab 2000. Om jag läser rätt så verkar målgruppen tågresenärer
Låst artikel i DI
![]()
Finansprofilerna lyfter mot Bromma: ”Viktigt för Sverige”
Nästa månad lyfter det nya flygbolaget Skåne Aviation för första gången på sträckan Malmö–Bromma. Bakom satsningen står två välkända finansprofiler som vill…www.di.se
Medelålder 30 årÄr det samma SAAB 2000 maskiner som flög redan på Golden Air's tid? Börjar inte de närma sig 100 år vid det här laget?
Jag tog en titt istället i maj när jag behöver åka åt andra hållet. Skåne aviation flyger inte alls på lördagar, och sista flyget på söndag går 1645. Sas har iallafall 2 flyg om dagen i varje riktning,med crj. Samma begränsningar under sommaren förutom att söndags flyg går lite senare. Så det beror helt på när och vart man vill.Konkurrens är bra så jag välkomnar satsningen. Sedan SAS blivit ensamma på sträckan Malmö/Sturup - Stockholm har det blivit klart sämre med förbindelserna. Någon som kikat på SAS tidtabell för sträckan i sommar?
29 juni - 12 juli flyger SAS bara på lördagar och söndagar. D.v.s. inte ett enda flyg på vardagar.
13 juli - 9 augusti är det ett flyg per dag, en ATR.
Billigaste biljetten t.o.r. första helgen i juli går idag på över 7 000 kr. Billigaste t.o.r. överhuvudtaget i juli går idag på över 4 000 kr. Så kan ett flygbolag som är ensamma göra. Ska bli intressant att se om SAS justerar den tidtabellen (och priserna) när Skåne Aviation börjar köra.