Senaste nytt

Sjuk på resa - hjälp!

Vilken försäkring är det SOS går på i detta fall?

Ersättning för samtliga utgifter som inte den "första" försäkringen tar kan täckas av t ex en Amex-försäkring.

Visst är det så. Och jag förmodar att du alltid har med dig ett exakt teskedsmått på resa? Och alltid kommer ihåg exakt vilka mängder som gäller? Om du inte har det, vad gör du då? Den mängd salt som du har i en nypa, är ungefär 1/2 tsk. Och den mängd socker du har i en rågad, vanlig matsked (alternativt den mängd socker du får plats med i handflatan), är 2 msk.
Vitsen med att ha ett mått mellan tumme och pekfinger är att du, just det, alltid har med dig tumme och pekfinger. Och det är lätt att komma ihåg dessa mått och mängder.

Råd och profylax vid resa | Läkemedelsboken

Jag hade inte rekommenderat att någon som inte har tillgång till ett mått blandar en egen lösning för att återställa saltbalasen. Du kan inte både säga att ORS är bäst och att det är likgiltigt hur du blandar den - då bör du säga att det är fullständigt likgiltigt vilken vätska människor får i sig. Och det är det kanske, tills du ska dricka 5L av den.

Nej, jag har inte med mig ett mått, jag har med mig resorb och jag skulle köpa mer resorb.

• Gilla
Reactions: Gus
Kanske för sent nu men en dos Bactrim Forte och du hade kunnat glida ombord på bokad flight som om ingenting hade hänt. :)

• Gilla
Reactions: Gus
Jag hade inte rekommenderat att någon som inte har tillgång till ett mått blandar en egen lösning för att återställa saltbalasen. Du kan inte både säga att ORS är bäst och att det är likgiltigt hur du blandar den - då bör du säga att det är fullständigt likgiltigt vilken vätska människor får i sig. Och det är det kanske, tills du ska dricka 5L av den.
Nej, jag har inte med mig ett mått, jag har med mig resorb och jag skulle köpa mer resorb.
Har jag sagt att det är likgiltigt hur man blandar den? Nej.
Har jag sagt att det är likgiltigt vilken vätska man får i sig! Nej.
Varifrån kommer då rådet en nypa salt och en matsked/handfull socker? Från en erfaren barnläkare, på en kurs i elektrolytbalans, för läkare. (Barn är särskilt känsliga för vätskebrist) Men du kanske vet bättre?

Från en erfaren barnläkare, på en kurs i elektrolytbalans, för läkare. (Barn är särskilt känsliga för vätskebrist) Men du kanske vet bättre?

Har du ett namn på barnläkaren som tycker att det inte är så viktigt med hur mycket salt man ska ge till barn i flera liter när de är magsjuka? Jag är inte helt säker på att han skulle stå för det idag.

Om han på kursen elektrolytbalans hos barn för läkare säger "chansa" så tror jag de flesta youtube-profiler vet bättre.

Men det är klart om du anser och tror att de flesta föräldrar är bättre än Skånes universitetssjukhus, Sachsska barnsjukhuset och Drottnings Silvias barnsjukhus att blanda vätskeersättning - som alla köper in färdigblandad vätskeersättning - eller Karolinska - som blandade den själva tills barnen hamnade på intensiven med livshotande skador - står det dig självklart fritt att spara de 50kr och rekommendera andra att göra detsamma.

Jag anser dock fortfarande att det är bättre att köpa färdigblandad lösning om man ska ge den till barn, och om man ska ge den till vuxna i vart fall ha lite koll på vad man sysslar med.

Har du ett namn på barnläkaren som tycker att det inte är så viktigt med hur mycket salt man ska ge till barn i flera liter när de är magsjuka? Jag är inte helt säker på att han skulle stå för det idag.

Om han på kursen elektrolytbalans hos barn för läkare säger "chansa" så tror jag de flesta youtube-profiler vet bättre.

Men det är klart om du anser och tror att de flesta föräldrar är bättre än Skånes universitetssjukhus, Sachsska barnsjukhuset och Drottnings Silvias barnsjukhus att blanda vätskeersättning - som alla köper in färdigblandad vätskeersättning - eller Karolinska - som blandade den själva tills barnen hamnade på intensiven med livshotande skador - står det dig självklart fritt att spara de 50kr och rekommendera andra att göra detsamma.

Jag anser dock fortfarande att det är bättre att köpa färdigblandad lösning om man ska ge den till barn, och om man ska ge den till vuxna i vart fall ha lite koll på vad man sysslar med.
Barnläkaren är en kvinna, jag kan ordna referens på pm om du vill. Hon jobbar på ett stort universitetssjukhus.

Hur menar du med att "det inte är så viktigt med hur mycket salt man ska ge till barn i flera liter"?
Har jag påstått
1. Att det är oviktigt? Jag har skrivit en specifik mängd.
2. Ge till barn? TS är, som jag förstår det, vuxen. Eller du kanske har andra uppgifter?

Hur menar du med att "han på kursen elektrolytbalans hos barn för läkare säger 'chansa'"?
Det är inget jag har påstått. Jag har inte ens sagt att kursen var till för att behandla barn. Tipset var till för vuxna på resa. Särskilt vänder jag mig mot att du sätter ut citationstecken, det är hittepå från din sida.

Det absurda är att jag ger ett korrekt tips till en vuxen person som är på resa, medan du hävdar att det skulle vara till barn som ligger på svenskt sjukhus. Det är barockt, @thh.

Lägg ut referens till Karolinska, som ska har blandat vätskeersättning enligt det jag skrivit, och det blev fel. Jag har dessutom aldrig, och skulle aldrig, rekommendera ett svenskt sjukhus att ge barn på slutenvård vätskeersättning på detta sätt. Har du ingen referens, så är det hittepå. Liksom allt annat du påstår. Faktaresistensen har uppenbarligen trängt sig in på bc, suck.

@thh

9360FB46-3BEC-4EFE-AD8F-4ED6E86D273C.jpg IMG_1850.JPG
Resorb är inte ORS, om du skulle tro det.

Ur läkemedelsboken, enligt länk given ovan.
"Behandling av turistdiarré
Ersättning av vätskeförluster
Valet av dryck spelar mindre roll (cola eller annan läsk, te).
Vätskeersättningspulver löst i vatten (”oral rehydration solution” /ORS-lösning) är att föredra till små barn. Alternativt kan man göra egen vätskeersättning: ½ tesked bordssalt och 2 matskedar vanligt socker löses i 1 liter kokt och avsvalnat vatten. Man bör dricka små mängder åt gången men ofta. Resorb brustabletter lösta i vatten är ett alternativ som vätske- och elektrolytersättning till lite äldre barn och vuxna.
"

Last edited:
@thh

1 tablett (4,5g) Resorb blandas i 120 ml vatten.
Det ger (per liter)
Na 1,35 gram
Cl 1,6875 gram
Kalium 0,8625 gram
Glukos 25,5 gram

1 tablett (20,5 gram) ORS blandas i 1 liter vatten.
Det ger (per liter)
NaCl 2,6 gram
Na3 + citrat 2,9 gram
KCl 1,5 gram
Glukos 15,5 gram

Som du ser så motsvarar ORS ungefär 1 stor nypa salt (~1,5 tsk om du även räknar med saltet KCl) och en dryg matsked socker, medan resorb är ungefär hälften så mycket salt och dubbelt så mycket socker.
Jämför det med Coca-Cola eller te (vilket Läkemedelsverket även rekommenderar) och du får ännu större skillnader i salt resp sockerhalt.

Last edited:
Oavsett vad som är rätt enligt vetenskap eller inte så vet jag av erfarenhet att vatten med lite salt och socker i är ganska trevligt om man haft magsjuka. Även om proportionerna inte är optimala så känner man ju själv om man tycker sig bli piggare av det man dricker eller inte.

Allt måste ju också ses i förhållande till personens tillstånd och situation. Om man är helt utslagen och knappt kan röra sig så bör man nog uppsöka sjukhus/läkare, men i många fall har man bara mått pyton och känner att magen är i uppror. Då är det viktigaste för mig att jag får i mig vätska och lite näring, inte att den är 100% optimal. Därför skulle jag inte ha några som helst problem att blanda min egna vätskersättning om jag inte har riktig med mig.

Toppen