Senaste nytt

Sjuk på resa - hjälp!

Forts. Något överraskande är att öl (Carling lager, serveringstemperatur 4-6 C) eller kaffe (Hot black coffee were brewed with freshly boiled still water Highland Spring and served at 60 C, with the temperature being maintained in a hot water bath) inte ger en större diures. Som artikelförfattarna skriver under Discussion:

"The known diuretic effects of caffeine and alcohol, because of their action in inhibiting the release of arginine vasopressin, would influence the response to ingested drinks that contain caffeine or alcohol. An acute dose of, 250–300 mg caffeine is unlikely to have a measurable effect on urine output, although such an effect is likely to be seen when the dose exceeds ~300 mg. In line with these observations, we did not observe an impact from moderate caffeine intake (96–212 mg) on net fluid balance in the present study. Furthermore, the alcohol content of the lager did not increase diuresis over other drinks, but the alcohol may have countered the hypothesized positive influence of energy density on the BHI."

Last edited:
Visa bifogad bild 64332 Och så drick mycket! Få i dig lite energi också. Har du svårt att få i dig, så ta en matsked vatten var 5:e minut. En vanlig turistmagsjuka går över på något dygn.

A randomized trial to assess the potential of different beverages to affect hydration status: development of a beverage hydration index
(Klicka på pdf i högerspalt, läs sid 5 figur 3)
(Bild från National Geographic - These Surprising Drinks Are the Best Thirst-Quenchers )

ORS (vätskeersättning) är klart bäst även för saltbalansen, enkelt att göra egen: till en liter rent vatten tar du en nypa salt och en matsked socker.
Tack för bra tips! Hade turen att sambon hade med några påsar vätskeersättning. Det + lite cola har vart min diet idag.
Febern är äntligen över och jag har fått en del olika läkemedel från läkaren.

SOS håller på att försöka boka mig hem med Emirates. Deras prio var priset (förståeligt att jag inte får välja sas som är ca 5000kr dyrare), ville jag ha något dyrare fick jag stå för mellanskillnaden.
Deras krav var att jag får tidigast resa hem den 27e så att jag med säkerhet har blivit tillräckligt frisk.

Jag får boka 3stjärnigt hotell extranätterna i hongkong men dom ersätter inte någon mat. Finns det något att hämta där med Amex premium?

• Gilla
Reactions: Gus
Vem ersätter inte mat? Jag har fått ersättning för mat från länsförsäkringar & Amex Elite.
Det var SOS jag pratade med, han sa först att det skulle utgå ersättning med 150kr/dag/pers. Men sen ångra han sig och sa att eftersom vår hemresa var planerad den 27/5 så utgår matersättning först från det datumet.

Nu ringde SOS och sa att emirates flighten var borta den 27/5, men helt plötsligt (annan handläggare som ringde) var det ok att åka hem den 26/5 istället. o_O

SOS håller på att försöka boka mig hem med Emirates. Deras prio var priset (förståeligt att jag inte får välja sas som är ca 5000kr dyrare), ville jag ha något dyrare fick jag stå för mellanskillnaden.
Deras krav var att jag får tidigast resa hem den 27e så att jag med säkerhet har blivit tillräckligt frisk.

Jag får boka 3stjärnigt hotell extranätterna i hongkong men dom ersätter inte någon mat. Finns det något att hämta där med Amex premium?
Beroende på hur fare rules på din Finnair biljett ser ut, kan det vara billigare och smidigare att boka om och betala mellanskillnaden till nya bokningsklassen än att köpa en ny enkelbiljett.
Jag tror att SOS International har inget emot att betala mellanskillnaden om det är rimlig nivå.

Så här ser tillgängligheten ut på Finnairs flight från Hong Kong till Stockholm via Helsingfors.

Avgång om ca 4 timmar (nu är kl. 21:45 i Hong Kong tid)

Kod:
AY  70 
HKG 17/05/25 0:25 
HEL 17/05/25 6:00 
359
J2 C1 D1 Y3 B3 H3 K3 M3 P2 T1 G0 X0 E0 

AY  681 
HEL 17/05/25 9:30 
ARN 17/05/25 9:30 
320
J2 C1 D1 Y3 B3 H3 K3 M3 P2 T1 G0 X0 E0

För avgång imorgon kväll från Hong Kong.

Kod:
AY  70 
HKG 17/05/26 0:25 
HEL 17/05/26 6:00 
359
J0 C0 D0 Y4 B4 H4 K4 M4 P4 T4 G0 X0 E0 

AY  643 
HEL 17/05/26 7:55 
ARN 17/05/26 7:55 
321
J0 C0 D0 Y4 B4 H4 K4 M4 P4 T4 G0 X0 E0

Visa bifogad bild 64332 Och så drick mycket! Få i dig lite energi också. Har du svårt att få i dig, så ta en matsked vatten var 5:e minut. En vanlig turistmagsjuka går över på något dygn.

A randomized trial to assess the potential of different beverages to affect hydration status: development of a beverage hydration index
(Klicka på pdf i högerspalt, läs sid 5 figur 3)
(Bild från National Geographic - These Surprising Drinks Are the Best Thirst-Quenchers )

ORS (vätskeersättning) är klart bäst även för saltbalansen, enkelt att göra egen: till en liter rent vatten tar du en nypa salt och en matsked socker.

Nu hör jag förvisso till de personer som är alltför specifika med salter, och alla här är väl vuxna men lite mer specifik än "en nypa" tycker jag nog ändå man kan vara?

Oral rehydration solution består dessutom av 6 teskedar (dvs. 2 matskedar) socker och 1/2 tesked salt.

Det slutade med att vi fick SAS hem på fredag :) Kan någon se hur många platser det finns kvar i Plus/Business då på SK964? Skulle väldigt gärna göra en upgrade med poäng på flygplatsen..
Ser ut så här just nu fredag den 26 maj
C9 D9 Z0 R0 J0 Y9 S9 B9 P0 A0 E9 M9H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0

I stort sätt alla platser öfurom i främre ekonomi-kabinen är tagna i Ekonomi.
För Business och Plus ser tillgängliga platser man kan välja ut så här för tillfället. Det tyder på att det finns några platser i plus och business som man kan uppgradera till för tillfället i alla fall.
upload_2017-5-25_0-50-46.png

Ser ut så här just nu fredag den 26 maj
C9 D9 Z0 R0 J0 Y9 S9 B9 P0 A0 E9 M9H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0

I stort sätt alla platser öfurom i främre ekonomi-kabinen är tagna i Ekonomi.
För Business och Plus ser tillgängliga platser man kan välja ut så här för tillfället. Det tyder på att det finns några platser i plus och business som man kan uppgradera till för tillfället i alla fall.
Visa bifogad bild 64361
Tack!
Gör det någon skillnad om jag checkar in i förväg eller inte när jag vill försöka uppgradera?

Nu hör jag förvisso till de personer som är alltför specifika med salter, och alla här är väl vuxna men lite mer specifik än "en nypa" tycker jag nog ändå man kan vara?
Oral rehydration solution består dessutom av 6 teskedar (dvs. 2 matskedar) socker och 1/2 tesked salt.
Visst är det så. Och jag förmodar att du alltid har med dig ett exakt teskedsmått på resa? Och alltid kommer ihåg exakt vilka mängder som gäller? Om du inte har det, vad gör du då? Den mängd salt som du har i en nypa, är ungefär 1/2 tsk. Och den mängd socker du har i en rågad, vanlig matsked (alternativt den mängd socker du får plats med i handflatan), är 2 msk.
Vitsen med att ha ett mått mellan tumme och pekfinger är att du, just det, alltid har med dig tumme och pekfinger. Och det är lätt att komma ihåg dessa mått och mängder.

Råd och profylax vid resa | Läkemedelsboken

Toppen