Jag ringde Trygg Hansa och frågade vad som gällde. Själv har jag ett flertal försäkringar med dom, bla hemförsäkring med utökat reseskydd. Vid sjukdom utomlands betalas
skäliga kostnader. I detta fall är det frågan om en "Ersättningsresa". I villkoren står följande:
Ersättning lämnas med vad researrangemanget kostat för de som omfattas av försäkringen och deltog på resan. Lämnas ersättning med ersättningsresa kan ersättning inte lämnas för Outnyttjad rese- kostnad, vare sig enligt Grundskyddet eller enligt Utökad Reseförsäkring. Ersättning lämnas med högst 45 000 kronor per person eller sammanlagt högst 75 000 kronor. Om fler personer är med på samma bokning minskar ersättningen i förhållande till antalet resenärer.
Vid sjukdom och ersättningsresa är det SOS som sköter bokningarna. De bokar en
skälig hemresa. Detta kan innebära att man åker business om man tex har brutit ett ben och behöver mer utrymme. (OT: Min vän som nyligen skadade sig svårt i en trafikolycka åkte hem i business med en doktor bredvid sig. Pga skador främst på lungorna var det nödvändig att ligga ned en stor del av tiden och då var business enda alternativet och billigare än att åkta chartrat sjukflyg.) Om man inte har speciella skäl så är det ekonomi som gäller. Vattkoppor är inte skäl för att åka business och därför ska hemresan ske i ekonomi. Att man har åkt business dit är enligt TH inte relevant. Men man kan ju alltid fråga SOS om business är möjligt.... Om man skulle boka resan hem själv så är det nog ingen bra ide att boka i business eftersom TH lär bli mindre glada.
Oklart hur mycket du besökt läkare och sjukhus där borta men att bli sjuk i USA kan vara EXTREMT dyrt. Att tex tillbringa en natt på ett sjukhus kostar enorma summor. (OT: (Exfrugan hade en otrevlig olycka när vi körde hardcore mountainbike i en slalombacke. Hjärnskakning, ambulans till sjukhus, tappade minnet, MRI, catscan och några nätter på sjukhus i en mindre stad. Det var inte billigt........ Jag betalade cash med mitt AMEX, sköna poäng

, och sedan ersatte försäkringen varenda krona. Var då expat så andra villkor, no limit, än vanlig hemförsäkring gällde). Du har säkert folk på hemmaplan som hjälper till annars är det bara skicka ett PM om du behöver assistans med något.