Senaste nytt

Sjuk på resa, fast i USA med flygförbud

Nemo

Medlem
Kan du inte prata med SOS International igen? Det är vardag för dem att boka flygresor med kort varsel och i konstiga konfigurationer för folk med allehanda sjukdomar.
 

NiNE

Medlem
Kan du inte prata med SOS International igen? Det är vardag för dem att boka flygresor med kort varsel och i konstiga konfigurationer för folk med allehanda sjukdomar.

Jovisst, de är otroligt hjälpsamma. De säger att de fixar det med kort varsel, men eftersom jag har bokat businessbiljetter som nu brinner inne så vill jag gärna flyga business hem. SOS kommer ju inte att betala för business.
 

LarsCph

Medlem
Det bliver spændende hvad det ender med.

Med en 5-årig her har kender jeg alt for god til spændingen, for et par år siden var der et udbrud i dagis cirka en uge før vi skulle rejse på ferie. Der har nu været flere udbrud i løbet af de sidste par år, men hun virker ikke at være blevet smittet. Nu funderer vi faktisk på at lade hende vaccinere for at undgå bekymringen. Det koster så vidt jeg kunne se under 1000 kr.
 

thh

Medlem
Jovisst, de är otroligt hjälpsamma. De säger att de fixar det med kort varsel, men eftersom jag har bokat businessbiljetter som nu brinner inne så vill jag gärna flyga business hem. SOS kommer ju inte att betala för business.

SOS international betalar inte för något alls, de är inte ett försäkringsbolag, och varför skulle försäkringen inte betala för motsvarande resa hem?

Och att vaska returen skulle jag tro att försäkringen bara betalar det som det står är kostnaden för hemresan, inte den fulla kostnaden.
 

jumbooze

Medlem
SOS international betalar inte för något alls, de är inte ett försäkringsbolag, och varför skulle försäkringen inte betala för motsvarande resa hem?

Och att vaska returen skulle jag tro att försäkringen bara betalar det som det står är kostnaden för hemresan, inte den fulla kostnaden.
SOS international hanterar ju iaf försäkringar för t.ex. Länsförsäkringar och där har iaf SOS international koordinerat hela hemresan vid olycka dörr till dörr i ett fall som jag vet.
 

NiNE

Medlem
SOS international betalar inte för något alls, de är inte ett försäkringsbolag, och varför skulle försäkringen inte betala för motsvarande resa hem?

Och att vaska returen skulle jag tro att försäkringen bara betalar det som det står är kostnaden för hemresan, inte den fulla kostnaden.

Förlåt, menade naturligtvis att Trygghansa står för kostnaden. Men SOS bokar och de lär inte få boka business för Trygghansa.
 

kaktusen

Medlem
SOS international hanterar ju iaf försäkringar för t.ex. Länsförsäkringar och där har iaf SOS international koordinerat hela hemresan vid olycka dörr till dörr i ett fall som jag vet.
Att koordinera och betala är skilda saker. SOS är extremt kompetenta och bokar självklart resor i tätt samråd me försäkringsbolagen. Säger försäkringsbolaget nej bokar SOS ingenting.

Jag har trots extremt mycket resande turligen aldrig behövt utnyttja SOS (och jag hoppas turen fortsätter:)) För sex månader sedan hade jag en vän som blev påkörd och svårt skadad utomlands lååååååångt bort från Sverige. Sjukhus ett par veckor på plats och sedan hemresa i business med doktor på planet som var koordinerad via SOS. Service och bemötande var inget annat än världsklass.

Jag hoppas allt ordnar sig på bästa sätt för @NiNE!
 

NiNE

Medlem
Att koordinera och betala är skilda saker. SOS är extremt kompetenta och bokar självklart resor i tätt samråd me försäkringsbolagen. Säger försäkringsbolaget nej bokar SOS ingenting.

Jag har trots extremt mycket resande turligen aldrig behövt utnyttja SOS (och jag hoppas turen fortsätter:)) För sex månader sedan hade jag en vän som blev påkörd och svårt skadad utomlands lååååååångt bort från Sverige. Sjukhus ett par veckor på plats och sedan hemresa i business med doktor på planet som var koordinerad via SOS. Service och bemötande var inget annat än världsklass.

Jag hoppas allt ordnar sig på bästa sätt för @NiNE!


Tack! De bokar business om det behövs, t.ex. om man har brutit benet eller liknande och man inte kan sitta trångt. I det fallet endast för drabbad person (och möjligen en förälder antar jag). Jag kan bekräfta att bemötande och hantering av SOS är i världsklass.
 

taxvalp

Medlem
Hoppas att det löser sig på bästa sätt! Jag arbetar i andra änden av SOS-kedjan, på ett svenskt sjukhus där vi inte sällan tar emot transporter med svenskar som skadat sig utomlands. Min bild är också att de är väldigt kompetenta, dock nästan så att de ibland överdriver medicinsk övervakning på patienter som är helt stabila och hade varit hemskrivna för länge sedan med motsvarande skada i Sverige. Men som kund/patient skulle jag förstås vara nöjd och notan står ju försäkringsbolagen för så man ska inte klaga...
 

AABack2ARN

Medlem
Inte bara det, undvik Saver-priser/motsvarande så är returen återbetalningsbar...

Nja? Det gäller väl inte på interkontinentala resor? Du kan vaska returresan men vill du ha tillbaka pengar för den räknas biljetten om till enkelresa.

Hoppas verkligen allt löser sig på bästa sätt för er @NiNE.
 
Toppen