Senaste nytt

SJ ställer in tågtrafik över Öresundsbron

Den "statliga" trafiken här – upphandlad och körd på uppdrag av det offentliga – är Skånetrafikens och DSB:s Öresundståg. SJ:s trafik är rent kommersiell och handlar om en handfull tåg om dagen. Förstår inte hur du kan få ihop detta till att privata bussbolag skulle kunna börja "tjäna multum". Folk kommer att ta Öresundståg i stället och byta i Malmö.

Eller så tar de inget tåg alls och flyttar till Danmark på heltid istället.
 
Den "statliga" trafiken här – upphandlad och körd på uppdrag av det offentliga – är Skånetrafikens och DSB:s Öresundståg. SJ:s trafik är rent kommersiell och handlar om en handfull tåg om dagen. Förstår inte hur du kan få ihop detta till att privata bussbolag skulle kunna börja "tjäna multum". Folk kommer att ta Öresundståg i stället och byta i Malmö.
Ironi är inte din grej eller hur?
 
jag bara älskar att staten kan ställa alla möjligt galna villkor på privata bolag som måste efterföljas till 100%.... men när det gäller ett bolag som ägs av staten så kan man bara tacka NEJ och skita i det!

Verkligen FairPlay!
 
SJ kör kommersiell trafik med avkastningskrav från ägaren – har svårt att se hur det här beslutet är kopplat till att ägaren heter staten. Enligt SJ finns inte förutsättningarna för ID-kontroll på Hovedbanegården idag, men man har bett om nytt spår för avgångarna till Sverige och utesluter inte att trafiken kan komma igång igen.
 
Varför inte bara göra som de gör i Holland kl 4 på morgonen. Endast låta påstigning ske från en dörr i tåget där väktare kontrollerar biljetter. Fast man i detta fall även kontrollerar ID-kort.
 
jag bara älskar att staten kan ställa alla möjligt galna villkor på privata bolag som måste efterföljas till 100%.... men när det gäller ett bolag som ägs av staten så kan man bara tacka NEJ och skita i det!

Verkligen FairPlay!
Men för tredje gången: Det är SJ som beter sig som ett privat bolag här. Man bedömer i nuläget att det blir för dyrt och krångligt i förhållande till vad man kan tjäna och låter därför bli att köra. Kunde lika gärna varit Ryanair. Har inget med statligt ägande att göra.
 
Varför inte bara göra som de gör i Holland kl 4 på morgonen. Endast låta påstigning ske från en dörr i tåget där väktare kontrollerar biljetter. Fast man i detta fall även kontrollerar ID-kort.
Det är inte görligt. Detta tåg är inte ett direkttåg utan ett klassiskt pendeltåg. Det stannar på alltför många stationer för att detta skulle vara praktiskt möjligt.

Även om vi bara ser till SJ går det trots allt ibland från Österport, stannar på Köpenhamn H och Kastrup innan Sverige. Från april till och med augusti reste jag företrädesvis med SJ över sundet, det är faktiskt oväntat många som reser från Köpenhamn H och därtill fler som hoppar av på Kastrup. Även om ingen ska av på dessa tåg blir det stökigt med påverkan på tidtabellen, det är redan känsligt nog för störningar.
 
Men för tredje gången: Det är SJ som beter sig som ett privat bolag här. Man bedömer i nuläget att det blir för dyrt och krångligt i förhållande till vad man kan tjäna och låter därför bli att köra. Kunde lika gärna varit Ryanair. Har inget med statligt ägande att göra.

Håller inte med alls ...
Många privata bolag har inte den ekonomiska möjligheten att sluta med sin verksamhet bara för det är för mycket jobb samt att privata bolag även tänker på kundaspekten dvs MAN TAPPAR FÖRTROENDE hos kunder fall man inte är konsekvent i sin verksamhet!

Alla vet att det har varit för mkt räkmacka för statligt ägda bolag ALLTID ....
 
Toppen