Den "statliga" trafiken här – upphandlad och körd på uppdrag av det offentliga – är Skånetrafikens och DSB:s Öresundståg. SJ:s trafik är rent kommersiell och handlar om en handfull tåg om dagen. Förstår inte hur du kan få ihop detta till att privata bussbolag skulle kunna börja "tjäna multum". Folk kommer att ta Öresundståg i stället och byta i Malmö.
Ironi är inte din grej eller hur?Den "statliga" trafiken här – upphandlad och körd på uppdrag av det offentliga – är Skånetrafikens och DSB:s Öresundståg. SJ:s trafik är rent kommersiell och handlar om en handfull tåg om dagen. Förstår inte hur du kan få ihop detta till att privata bussbolag skulle kunna börja "tjäna multum". Folk kommer att ta Öresundståg i stället och byta i Malmö.
Ironin funkar ju inte, eftersom det i det här fallet är SJ som är den kommersiella aktören.Ironi är inte din grej eller hur?
Men för tredje gången: Det är SJ som beter sig som ett privat bolag här. Man bedömer i nuläget att det blir för dyrt och krångligt i förhållande till vad man kan tjäna och låter därför bli att köra. Kunde lika gärna varit Ryanair. Har inget med statligt ägande att göra.jag bara älskar att staten kan ställa alla möjligt galna villkor på privata bolag som måste efterföljas till 100%.... men när det gäller ett bolag som ägs av staten så kan man bara tacka NEJ och skita i det!
Verkligen FairPlay!
Det är inte görligt. Detta tåg är inte ett direkttåg utan ett klassiskt pendeltåg. Det stannar på alltför många stationer för att detta skulle vara praktiskt möjligt.Varför inte bara göra som de gör i Holland kl 4 på morgonen. Endast låta påstigning ske från en dörr i tåget där väktare kontrollerar biljetter. Fast man i detta fall även kontrollerar ID-kort.
Men för tredje gången: Det är SJ som beter sig som ett privat bolag här. Man bedömer i nuläget att det blir för dyrt och krångligt i förhållande till vad man kan tjäna och låter därför bli att köra. Kunde lika gärna varit Ryanair. Har inget med statligt ägande att göra.