Senaste nytt

SJ ställer in tågtrafik över Öresundsbron

olo

Medlem
De två senaste veckorna har vi väntat på gränspolisen i Hyllie, men ingen har klivit på. Är det nya bud eller är det redan semestermode..?

Känns (ännu mer) onödigt att stå där i 10 minuter utan kontroll.
 

Hachans

Medlem
Polisen var ute i media för någon vecka sen och sa att operation Alma är avslutad. Det innebär att polisen inte längre är förstärkt och att de står där - i mån av tid - fram tills civila kontrollanter är utbildade då de kommer ta över, arbetsledda av en ensam polis..
 

olo

Medlem
Så de man ser i reflexväst med texten "passkontrollant" är alltså civila? I praktiken kunde Skånetrafiken göra det också, när de ändå kollar biljetterna..? (Vilket fö sker mer noggrannt...)

Då undrar jag ännu mer varför tåget står 10 min i Hyllie och fortfarande bara går var tjugonde minut...
 

Agö

Medlem
Så de man ser i reflexväst med texten "passkontrollant" är alltså civila? I praktiken kunde Skånetrafiken göra det också, när de ändå kollar biljetterna..? (Vilket fö sker mer noggrannt...)

Då undrar jag ännu mer varför tåget står 10 min i Hyllie och fortfarande bara går var tjugonde minut...
Det står i artikeln. Trafikverket har satt tidtabellen efter detta. Eftersom kontrollen är "partiell" går det inte att låta vissa avgångar köra på ett sätt och andra på annat - om inte annat blir det i vart fall rätt lätt för en person utan giltigt ID att "välja rätt tåg".
 

tuesday

Medlem
Anledningen till varför SJ slutade åka ett tag var för att SJ krävdes att sköta id-kontrollen vilket de anställda ombord ställde sig emot genast. Kan förstå varför. Det är trots allt inte deras jobb. Men gränspoliserna är ju fan inte särkilt duktiga heller. Har ju inte ens koll på vad uppehållsrätt innebär för icke EES-medborgare
 

Agö

Medlem
Anledningen till varför SJ slutade åka ett tag var för att SJ krävdes att sköta id-kontrollen vilket de anställda ombord ställde sig emot genast. Kan förstå varför. Det är trots allt inte deras jobb. Men gränspoliserna är ju fan inte särkilt duktiga heller. Har ju inte ens koll på vad uppehållsrätt innebär för icke EES-medborgare
Nja, anledningen var ju att SJ inte omedelbart kunde få tillgång till ett separat spår m m för att kunna utföra kontrollerna på Köpenhamn H. Nu är detta löst och tågen går.
 

Kris

Medlem
Tröstpåsen kallar vi den. Öresundståg tappar kunder dag för dag. Skönt tycker jag, oftast ensam i First.
Nu är det snart vinter igen. Saknar tröstpåsen...
Saknar även utrullningen av nya 1st-kabinen på Ø-tågen.
Men skam den som ger sig. Blir säkert muffinsfrukost snart igen. Optimist!
 

olo

Medlem
Öresundståg tappar kunder dag för dag. Skönt tycker jag, oftast ensam i First.
Det verkar som att resenärstappet fortsätter och att DSB/Skånetrafiken har valt att köra fler turer med enkelkopplade tåg, men följden att det är görtrångt ombord. Det är säkert ytterligare ett vinnande koncept för att få färre resenärer och att avveckla sig själv. Två veckor i rad har inte alla fått/kunnat gå ombord i Malmö, då tåget varit fullt.
 

Kris

Medlem
Det verkar som att resenärstappet fortsätter och att DSB/Skånetrafiken har valt att köra fler turer med enkelkopplade tåg, men följden att det är görtrångt ombord. Det är säkert ytterligare ett vinnande koncept för att få färre resenärer och att avveckla sig själv. Två veckor i rad har inte alla fått/kunnat gå ombord i Malmö, då tåget varit fullt.
Den (kortsiktiga) lösningen heter First. ;)
Agree, störigt med enkelkopplade tåg. Det gör dessutom att folk bara väller in i First-kupén. Som sagt; kortsiktigt...
 
Toppen