Senaste nytt

SJ slutar med ombokningsbara biljetter - Nytt bokningssystem

Jag tittade nu på priserna för poängbokningar på ett par olika alternativ och för mig ser det ut som att de också gått över till att prissätta alla awards i kronor och sedan använda kursen 1:16 för poäng.
Det verkar nytt (och med väldigt mycket sämre värde på poäng) än tidigare. eller?

Som jag uppfattat har det även tidigare funnits någon sorts relation mellan bokningsläget och priset i poäng, men jag har inte innan sett ett rakt samband mellan priseri kr och priset i poäng. Utan mer att om det varit väldigt fullt bokat Men nu får jag fram alla poäng-priser genom att ta priset i kr, multiplicera med 16 och sedan avrunda till närmsta 100-tal.

Jag är iaf helt säker på att jag kunnat boka poäng-resor förut med ett värde kring 10 öre per poäng eller bättre. Nu värderar de alltså poängen till 6,25 öre mot sin egen produkt. :(
Jag har noterat samma.

Möjligheten att köpa presentkort på valfria resor eller poängrabattscheckar i SJ Prio poängshop verkar också ha tagits bort trots skrivningen "I våra poängshoppar kan du använda dina SJ Prio-poäng till tågresor, biobiljetter, ljudböcker, hyrfilm och mycket mer. Unna dig själv eller ge bort till någon som du tycker om."

Var detta känt sedan tidigare? Den här "goda nyheten" har iaf jag inte sett förut. Verkar som byte av avgång inte alls stöds i appen längre.

Screenshot_2024-06-03-21-46-04-72_93311c8345f583b8b2ce41564929107b.jpg

Jag saknar också "Mina medresenärer". För visst kunde man tidigare ha sparat uppgifter på medresenärer och enkelt boka biljett för flera? Nu hittar jag inte det längre, utan man måste kanppa in namn och prio-nummer varje gång man gör en sökning.

Ytterligare en "förbättring" med nytt bokningssystem. Så alla värdebevis som gäller till september har plötsligt blivit värdelösa?

Skärmavbild 2024-06-03 kl. 22.04.11.png

OK.
Nu har jag tydligen ett ombokningsvärde och inget värdebevis.
Jag hann inte fråga kundservice innan de stänger och roboten säger att ombokningsvärden omvandlas automatiskt till värdebevis som inte går att använda förrän i slutet på september. Deras online FAQ säger samma sak. Jag får se om de vill återbetala mitt ombokningsvärde eller inte.

Njae. Men man ska boka utan att använda värdebevis, sedan maila koden för att få pengarna tillbaka.

Jag har en del drabbade värdebevis för tidigare ombokade tåg och tycker jag har fått helt ok information om detta.

PS kollade genom FAQ igen och jag hittar ingenstans att de lovar att återbetala elller att värdebevis inte går att använda under 4 månader. Du får gärna länka till info!

Last edited:
Jag saknar också "Mina medresenärer". För visst kunde man tidigare ha sparat uppgifter på medresenärer och enkelt boka biljett för flera? Nu hittar jag inte det längre, utan man måste kanppa in namn och prio-nummer varje gång man gör en sökning.
Jag har lyckats spara medresenär, men det var inte helt uppenbart. Där man lägger till en resenär kan man skrolla längst ner och så finns det "spara resenär" som val (app på ios, iphone 12 mini).

OK.
Nu har jag tydligen ett ombokningsvärde och inget värdebevis.
Jag hann inte fråga kundservice innan de stänger och roboten säger att ombokningsvärden omvandlas automatiskt till värdebevis som inte går att använda förrän i slutet på september. Deras online FAQ säger samma sak. Jag får se om de vill återbetala mitt ombokningsvärde eller inte.

PS kollade genom FAQ igen och jag hittar ingenstans att de lovar att återbetala elller att värdebevis inte går att använda under 4 månader. Du får gärna länka till info!

Genomför köp av din nya resa och betala den som vanligt. Kontakta sedan Kundservice så får du pengarna tillbaka för ditt ombokningsvärde."

Om du försöker betala en resa från 4 juni eller senare kan du inte betala med värdebevis. Betala då resan som vanligt och kontakta sedan vår kundservice så får du pengarna tillbaka för ditt värdebevis.

Toppen