Senaste nytt

SJ Prio nivåer

Jag tyckte jag läste det för Svart också (eftersom jag minns att jag tyckte det var bra men lite ologiskt). Nu hittar jag inte det igen.
Men de säljer faktiskt Lund-Malmö öppet på sajten, så kanske de har slutat med begränsningen på sträckan. Rimligen svårt att neka någon att stiga på i Lund med en giltig biljett.

Kanske "pga vårt nya boknigssystem så kan vi för tillfället inte ..." ;)

Jag tyckte jag läste det för Svart också (eftersom jag minns att jag tyckte det var bra men lite ologiskt). Nu hittar jag inte det igen.
Men de säljer faktiskt Lund-Malmö öppet på sajten, så kanske de har slutat med begränsningen på sträckan. Rimligen svårt att neka någon att stiga på i Lund med en giltig biljett.

Kanske "pga vårt nya boknigssystem så kan vi för tillfället inte ..." ;)
Begränsningen finns t.ex. på nörr/södergående snabbtåg förbi Arlanda och Uppsala. Det går inte att köpa biljett som prio svart (i alla fall inte för mig), men som årskortinnehavare har man ju giltig biljett. Jag har under banarbete ibland fått hoppa på intercity/snabbtåg förbi Västerås och ibland inte (som prio svart), det beror på personalens humör. Minns en dag där det gick bra på vägen ut men inte på vägen hem med samma ombordare.

Om SJ stannar och vill inte ta på betalande pax till nästa station är det helt galet.
Men det kanske kräver en annan tråd/ forum för att diskutera det. :)

SJ har väl lagt ner sträckan Malmö-Köpenhamn?!

SJ är i princip obefintlig numera i Danmark. Det var ett bra tag sedan jag såg ett SJ tåg använda spår på Kastrup flygplats när jag väntar på Öresundsdagen eller DSB på CPH. Och inte bättre med SJ på Köpenhamn H nuförtiden, eftersom jag inte har sett SJ där på länge trots att jag stannat runt hörnet ganska ofta.

Jag kanske är fantomryttaren på Örebro Södra - Örebro C. Vissa tror redan att jag är en fantom, så 50 åk mellan Örebro C och Örebro Södra passar mig bra eftersom jag är en fantom i Örebro. Fördelarna med Premium kanske inte passar mig bra.

Last edited:
Resa som betalas med intjänade poäng, s.k. poängresor, räknas inte som Nivågrundande resa.
Då borde man ju kunna växla till presentkort och sen betala med presentkortet istället. Det kanske är ofördelaktigt att göra så i och för sig. Har ett presentkort nu för poäng som skulle gåt tut, det skulle ge mig många av de resor som krävs för 50 kvalificerade resor om man bokar billigaste resorna

SJ har väl lagt ner sträckan Malmö-Köpenhamn?!

Malmö-Lund 95 kr * 50 = 4750.
Man behöver dock vara svart från början, och nyttja förmånen att svart får stiga på och av på stationer som inte tillåter påstigning/avstigning. Det är en doldis-förmån så inte säkert personalen vet och Lund brukar de vara hysteriska på att bevaka att ingen stiger på söderut.
Prognos att trafiken återupptas i juni.

Prognos att trafiken återupptas i juni.

Låt oss hoppas.
Bolagets prognos kring tider, den så kallade tidtabellen och deras prognos för renovering av x2000-tåg håller ner förväntningarna något.

Då borde man ju kunna växla till presentkort och sen betala med presentkortet istället. Det kanske är ofördelaktigt att göra så i och för sig. Har ett presentkort nu för poäng som skulle gåt tut, det skulle ge mig många av de resor som krävs för 50 kvalificerade resor om man bokar billigaste resorna
Vet ej om det är nytt, men i nya villkoren som träder kraft i slutet på februari är det skrivet att värdebevis ej längre kommer generera poäng

Toppen