Senaste nytt

SJ Prio Black Mileage Run fram till sista April

Jag kan inte heller se att det är något fel. SJ är ju tydlig med att man erhåller poäng för betalad biljett, inte för rest sträcka. Och man betalar ju faktiskt gällande pris för Säter-Borlänge. Om man nu har betänkligheter för att ta upp bokad plats, kan man ju avboka biljetten innan avgång och ändå erhålla poäng (vilket SJ själva skriver på sina Prio-sidor).

Jag kan inte heller se att det är något fel. SJ är ju tydlig med att man erhåller poäng för betalad biljett, inte för rest sträcka. Och man betalar ju faktiskt gällande pris för Säter-Borlänge. Om man nu har betänkligheter för att ta upp bokad plats, kan man ju avboka biljetten innan avgång och ändå erhålla poäng (vilket SJ själva skriver på sina Prio-sidor).

Eftersom folk verkar resonera så här, så får det vara slut på att tala om trix från min sida. Spelar ingen roll om jag hittar en helt OK fare som låter en flyga F jorden runt för 10kr, jag kommer inte att skriva om den här.

Problemet med det här resonemanget, är att man är på tok för egoistisk. Vad händer om Kalle bokat 3 biljetter till samma avgång (vilket är uppenbart konstigt då biljetterna är personliga) när Pelle ringer SJ och de får upp ögonen för problemet? Ja, SJ kanske inte bryr sig, men det VET VI INTE.

Jag tycker faktiskt ni ska tänka 2mm längre än vad näsan räcker och förstå att ni kan förstöra för andra. Hade detta varit en flygbiljett hade den varit död sedan länge. Det gör mig riktigt ledsen att en del här inte verkar förstå detta.

För min egen del är detta mest en kul grej som jag både kan ha och mista, men nu pratar jag principiellt - jag tycker inte det är OK att riskera deals/trix för andra genom att ringa bolaget.

Eftersom folk verkar resonera så här, så får det vara slut på att tala om trix från min sida. Spelar ingen roll om jag hittar en helt OK fare som låter en flyga F jorden runt för 10kr, jag kommer inte att skriva om den här.

Problemet med det här resonemanget, är att man är på tok för egoistisk. Vad händer om Kalle bokat 3 biljetter till samma avgång (vilket är uppenbart konstigt då biljetterna är personliga) när Pelle ringer SJ och de får upp ögonen för problemet? Ja, SJ kanske inte bryr sig, men det VET VI INTE.

Jag tycker faktiskt ni ska tänka 2mm längre än vad näsan räcker och förstå att ni kan förstöra för andra. Hade detta varit en flygbiljett hade den varit död sedan länge. Det gör mig riktigt ledsen att en del här inte verkar förstå detta.

För min egen del är detta mest en kul grej som jag både kan ha och mista, men nu pratar jag principiellt - jag tycker inte det är OK att riskera deals/trix för andra genom att ringa bolaget.

Jag tror du missförstod mig. Helt klart är det ingen vidare god idé att ringa SJ (BA/SK/LH what have you). Det jag yttrade mig om var huruvida förfarandet att köpa biljetter som man inte åker på (dvs själva MR:n) är fel, vilket jag inte tycker. Särskilt inte om man avbokar dem innan avgång.

Kanske läge för en Trix-hörna på forumet, som är låst för aktiva postare, precis som köp/säljforumet? Då kan ju bolagen inte läsa i klartext i alla fall hur det går till?

Om man nu vill gå in på "fraudulent behaviour" så kunde man tidigare boka SJ Personalbiljett direkt via SJ's hemsida. Genom att ange koden SJPERSONAL. Dessa biljetter innebar att man kunde resa på vilken sträcka som helst i hela sverige för 100kr i 1klass på SJ Snabbtåg.

Helt sjukt, detta fungerar faktisk fortfarande (gick in och tittade för nyfikenhets skull). Sthlm-Malmö för 100 kr, Malmö-Narvik 200 kr i högsta klass. Någon som använt detta? ;)

Risken är väl att använding av rabattkoden på något sätt flaggas på biljetten eller i passagerarmanifestet och att det triggar en särskild kontroll. I slutet av bokningsdialogen står att finna markeringen "SJP":

Resenär 1 - 2
1 kl delad sovkupé wc/dusch SJP 572 SEK
Kan återbetalas Ingår
Summa 572 SEK

Jag är lite för harig för att prova sånt här... "Moraliska" aspekter får tas upp av andra. Skulle tågpriserna generellt se ut som personalrabatterna skulle jag åka tåg betydligt oftare, och i finare sovvagnskupéer...

Last edited:
Det ska bli intressant att se hur det här slutar, känns som att det blir ganska många som får svart kort nu.

Risken är väl att använding av rabattkoden på något sätt flaggas på biljetten eller i passagerarmanifestet och att det triggar en särskild kontroll. I slutet av bokningsdialogen står att finna markeringen "SJP":
Jag är lite för harig för att prova sånt här... "Moraliska" aspekter får tas upp av andra. Skulle tågpriserna generellt se ut som personalrabatterna skulle jag åka tåg betydligt oftare, och i finare sovvagnskupéer...
När jag för några år sedan faktiskt hade ett verkligt SJ Personalresekort var man tvungen att visa upp det tillsammans med legitimation för att kunna åka. Det gällde på alla tåg, förutom några populära snabbtågsavgångar (exv måndag morgon, fredag kväll) som var spärrade. Personalresekortet fanns i två valörer, 1:a respektive 2:a klass, och man köpte det i början av året för en summa plus förmånsskatt. Om man hade ett 2:a klass-kort kunde man ändå rätt ofta prata snällt med tågmästaren och fråga om det gick bra att sitta i den tomma 1:a klassvagnen. Pendlade Linköping - Göteborg i princip varje helg under ett år på det sättet.

På mjölktågen var det bara att hoppa på medan snabbtågen krävde en platsbokning för 50 kronor, vilken på den tiden bara kunde göras via telefon. Det är den jag misstänker att man kan boka och betala på internet nu.

Min erfarenhet är dock ett par år gammal, så det är mycket möjligt att hela systemet är ändrat. Men jag skulle inte vara helt förvånad om SJP-markerade biljetter kräver ett fysiskt kort att visa upp tillsammans med sin bokade platsbiljett.

Toppen