Senaste nytt

SJ Prio Black Mileage Run fram till sista April

Ni missar poängen - man förstör för andra. SJ har givetvis inte tänkt att folk skulle börja pendla Säter-Borlänge för att få Prio Svart. Om man direkt eller indirekt påpekar att för dem att det går att utnyttja, finns alltid en risk att de ändrar reglerna för kampanjen vilket kan sabotera för andra.

Det är klart att om man reser alla resorna och faktiskt sitter i vagnen, kan inte SJ säga så mycket men jag misstänker att ganska många här inte har gjort det.

Skulle aldrig kontaktat SJ om jag fuskat med detta.
Hade nog inte ens gjort det även om jag hade fuskat "mer" ärligt.

Många av er har ju bokat flera biljetter på samma tåg vilket får ses som rejält missbrukande av kampanj.
Jag har i alla fall mitt på det gröna då jag ("har varit på varje tåg") vilket jag kan visa upp på alla kontoutdrag.

Jag förstår inte varför många av er hade så bråttom att åka ihop dessa 25k poäng.
Själv hade jag varit lite nervös för att SJ vidtar åtgärder mot fusket. :p

Last edited:
Om man nu vill gå in på "fraudulent behaviour" så kunde man tidigare boka SJ Personalbiljett direkt via SJ's hemsida. Genom att ange koden SJPERSONAL. Dessa biljetter innebar att man kunde resa på vilken sträcka som helst i hela sverige för 100kr i 1klass på SJ Snabbtåg. Ett annat exempel är årskortsinnehavare som bokar 3st platser åt sig själv i en sovkupé för att få den för sig själv, eller årskortsinnehavare som bokar in sig på försenade tåg (utan att resa) bara för att kunna utnyttja restidsgarantin. Jag känner folk som har utnyttjat dessa "knep" och det värsta som hade inträffat var att personen i fråga fick en tillsägelse. Nu är ju SJ redan ett så passt lönsamt företag, och jag har svårt att tro att de lägger någon större vikt på att åtgärda felen (för att inte tala om all dålig PR de skulle få om de bestämde sig för att stänga ner folks Prio konton). Jag skulle nog påstå att nuvarande SJ3000 är småpotatis i sammanhanget.

Kundernas inställning till SJ får det dessutom att framstå som moraliskt korrekt att utnyttja dessa erbjudanden. Hade samma sak i träffat på SAS tror jag nog att reaktionerna skulle bli helt annorlunda.

Jag håller inte med om din åsikt och jag tror du har fel. Men jag orkar inte argumentera nu.

Rekommenderar bara alla som inte fått sin nya nivå registrerad att inte ringa SJ det första ni gör utan vänta istället. Det lär hända förr eller senare.

Min nivå gick upp några dagar senare efter nivå. Så håll ut bara istället för att ringa är mitt tips.

SJ vinner väldigt mycket på denna kampanj. Genom att många kommer att få SJ Prio Grå-kort så kommer de troligen se mer positivt till resan då man får gratis kaffe. Det behövs nog inte mer för att få de flesta att ta SJ före någon annan operatör vid köp av nästa resa.

Även fast jag inte utnyttjat dealen själv så tror det här trots allt kan vara en vettig deal även för SJ:

De får in 49*25=1 225 kronor för 25 stolar som annars hade stått tomma. I gengäld skickar de hem ett svart plastkort. Plastkortet ger tillträde till 2 lounger, men rimligen kommer ni knappt använda loungen - hade ni rest mycket tåg hade ni redan kunnat ha svart kort och ärligt talat: Varför sitta i loungen på en tågstation - då är det väl trevligare att vara kvar hemma eller på jobbet en stund?

Sen lovar de också att ge er en resa, t.ex. första klass ToR Stockholm-Malmö. Här kan det kanske finnas viss "alternativkostnad" för SJ. Men precis som med US Airways så får SJ in pengar först, och säljer resan sen, d.v.s. dels positivt för deras rörelsekapital, dels "chans" att ni glömmer att utnyttja era poäng eller utnyttjar det för något med lite lägre alternativkostnad för dem.

Hatten av till er som hittade detta, men ärligt talat har jag svårt att se att SJ är så där superarga på hur dealen används - har de tur lyckas de till och med få resenärer att prova och gilla tåget istället för flyget inrikes tack vare det svarta kortet!

Nu har jag äntligen blivit svart. Kom upp i över 26000 nivåpoäng redan den 14/3 men fortsatte vara grå, så idag bokade jag en till resa från falun till borlänge och blev svart direkt när jag fick in poängen. Vet inte varför 26000 poäng inte räckte, men 27000 gjorde det.

Du har uppenbarligen inte läst SJ Prios medlemsvillkor.

Även om du nu råkat åka fram och tillbaka mellan Säter och Borlänge så är det nog ganska många här som råkat missa en avgång eller två och som helst inte vill att SJ ska börja titta närmare på deras kontoutdrag. SJ kan garanterat utesluta medlemmar om de upptäcker att någon gjort konstigheter.

Därför åker jag bara från Säter på morgonen och tillbaka från Borlänge på kvällen:p

Förstår att det är många som tycker det är jobbigt med pendlingen, men det finns gott om hyreslägenheter i Säter (länk). Om man vid kontraktsskrivning uppger värdekoden BCLASS13 erhåller man 1000 kr i hyresrabatt de första tre månaderna.

Last edited:
Toppen