Inte direkt oväntat med tanke på nuvarande låga beläggning, och vissa prognoser som pekar mot långsam återhämtning. Antar att de får jobba med de få styrmedel de har till hands för att försöka få tillbaka resenärer, även om jag tror att det är mer otålighet än en övertygande kalkyl som föranlett ändringen.
Om de inte har väldigt mycket bättre marginaler på egen produkt än partnerprogrammets (klart de har, men pratar väsenskilt stora differenser) så tror jag de riskerar ett nollsummespel som bäst. Bör vara väldigt stora transaktioner via SJ Mastercard, och för många klippta kort borde vara negativt för såväl intäktssida som lojalitet.
Om det inte är så att partnerprogrammet går med förlust (vilket jag finner otroligt) så tror jag det är ett felval. Det är pengar in på kontot oavsett om det bara är 3-4% av totala intäkter, och detta är ett alldeles för svagt styrmedel (under/strax efter en pandemi) för att det ska leda till en resandeökning som ska täcka upp.
Baserar inte detta på någon typ av insikt om SJ's finanser eller bonusprogram, men få partnerprogram har varit så statiska över tid. Detta, tillsammans med gängse statistik för andra program, får mig att tro att det var ett rätt välfungerande program fram till resandeunderlaget försvann.