Senaste nytt

SJ Mastercard ska inte längre ge nivåpoäng

Tips på sweetspots? Jag hade åka nattåg till Norrland i sommar med mina 90000 poäng, men tji fick jag när SJ inte längre kör upp till Riksgränsen...

Jag skulle tipsa om SJ-nattåget till Duved. Från Duved åker du till STF Storulvån via Enafors. Annars nattåg till Undersåker för att ta sig till Vålådalens fjällstation.
Den som längtar söderut kan med fördel bränna poängen på resa till Bohuskusten dit SJ oftast kör under sommarmånaderna. Varför nöja sig med frusna räkor när du kan äta pinfärska?

Jag skulle tipsa om SJ-nattåget till Duved. Från Duved åker du till STF Storulvån via Enafors. Annars nattåg till Undersåker för att ta sig till Vålådalens fjällstation.
Den som längtar söderut kan med fördel bränna poängen på resa till Bohuskusten dit SJ oftast kör under sommarmånaderna. Varför nöja sig med frusna räkor när du kan äta pinfärska?

Spenderat massor av tid på båda platserna då bor i Jämtland.

Vålådalen är hur trevligt som helst med vandring, bad, mat och fjäll alldeles vid boendet. VIntertid finns riktigt bra längdåkning där både Norge och Sveriges landslag brukar hänga samt obegränsat med turåkning. Sommartid kan man vandra, bada i Nulltjärn eller i tunnorna på hotellet, cykla MTB och gå till tex blanktjärn eller upp på Ottfjället. Gillar man flyg så går man till vraket på baksidan från en olycka på 60-talet En resa till Ottfjället (uppdaterad) – Linköpings Flygklubb

Storulvån är mer Sthlm-turistigt á la Åre nuförtiden tyvärr (No offense) men fantastisk miljö och otroligt bra mat. Många blir förvånade hur fint det är och hur nära man kommer högfjällen. MTB finns att hyra och man kan vandra till flera olika stationer/stugor eller bara hänga runt Hotellet och må gott.

Last edited:
25% rabatt på en revenue, 50% poängrabatt på två resor, en 3x poäng, samt 3000 extra poäng vid en bokning för egen del. Används när som helst innan årsskiftet.
Antar att det beror på vilken nivå man ligger på men jag fick 35% rabatt på en revenue, 50% poängrabatt på två resor, en 4x poäng, samt 4000 extra poäng vid en bokning för egen del. Jag ligger på svart nivå.
Den stora frågan är om dessa extra poäng gäller mot nivåpoäng även efter 1Juni. Står inget om det i erbjudandet. Borde gälla mot nivå men man vill vara säker på det.
Har själv brytperiod i slutet av oktober och har inte fått nåt om att jag ska få det förlängt. Hinner inte komma igång med resandet tillräckligt för att kunna resa in en ny period så man får väl försöka lägga in nått stort inköp på SJ MC innan 1 Juni. Kan man räkna in minst 8000 extra poäng från kampanjerna så förenklar det trots allt en hel del.

...
Den stora frågan är om dessa extra poäng gäller mot nivåpoäng även efter 1Juni. Står inget om det i erbjudandet. Borde gälla mot nivå men man vill vara säker på det.
...
Just den biten har jag funderat en del på. När SJ nu väldigt medvetet ändrar så att vissa poäng inte är statusgrundande, så börjar iaf jag fundera över om det är en del av en bredare omgörning 1/6. Kampanjer är en kategori som ligger i riskzonen tänker jag. När den enkla strukturen med "ett poäng är ett poäng" försvinner kan de lika gärna börja plocka bort statuspoäng från en massa andra aktiviteter.

De tar ju också bort skillnaderna i intjäning mellan de olika statusnivåerna (insålt som "du som är medlem på vit nivå nu kommer samla mer poäng per inköp"). Det känns som en helt ologisk ändring i ett lojalitetsprogram som har status-nivåer. Är de kanske på väg mot ett program helt utan nivåer (typ coop)?
Eller är de på väg att förändra intjäningen på SJ-spend? Istället för 1kr-1p för alla kanske de lägger nivå-bonusen där?

Det känns ju som det här kommer innebära en relativt stor gallring av medlemmar på svart nivå, vilket borde göra att det blir glesare i lounger mm. Det gläder ju mig som reser in svart nivå på biljetter varje år. Eller ja, ett vanligt år åtminstone.

En äkta enhancement med motiveringen att det blir enklare - troligen för ekonomerna på SEB kort ;) 33% försämring av intjäning för de som har svart prio mot slopad årsavgift på 295 kr.
PS fördelen med den slopade årsavgiften är egentligen bara 195kr, eftersom svart har haft rabatterad avgift tidigare.

PS fördelen med den slopade årsavgiften är egentligen bara 195kr, eftersom svart har haft rabatterad avgift tidigare.
Jag konstaterade samma sak nu när jag sade upp kortet. Det gick i alla fall snabbt, fick medelande idag att Mastercardkortet är avslutat och att jag bara ska betala sluträkningen :)

De tycks ha fyllt på erbjudandena
Mina erbjudanden - SJ

25% rabatt på en revenue, 50% poängrabatt på två resor, en 3x poäng, samt 3000 extra poäng vid en bokning för egen del. Används när som helst innan årsskiftet.
Bra att du påminde om det! Dags att åka Örebro-Örebro Södra igen då för att få de där 4000 poängen medans de fortfarande ger statusnivå också!

Det som är mindre bra med denna ändring är väl sämre intjäning på svart nivå. Misstänker dock att det kan komma fler ändringar framöver. Annars känns det ganska omotiverat att ha ett SJ Mastercard. Man får ju ändå merparten av poängen på resorna.

Precis, bra tips
Bra att du påminde om det! Dags att åka Örebro-Örebro Södra igen då för att få de där 4000 poängen medans de fortfarande ger statusnivå också!
ah ja just ja..ska fixas så det blir svart 1 år till :)

Fungerar det så enkelt alltså? 55 spänn och 4000 poäng..?

Toppen