Grejen är att tåget betjänar så många fler marknader än vad flyget gör. Lycka till med att flyga Alingsås–Södertälje, Mjölby–Malmö, Göteborg–Kalmar och Hudiksvall–Stockholm och måååånga fler sträckor utan att behöva krångla till det mer än vad än många anser rimligt.
Att flyget blivit fullt och helt utkonkurrerat på sträckor som ARN–LPI/ORB/BLE/KVB/GVX/SOO/HUV och säkert någon mer jag glömt är ett faktum. Samtidigt har flygtrafiken minskat ordentligt även på andra såväl stora som små flyglinjer. Har förstås med såväl förbättrade tåglinjer och vägstandard att göra men ändå.
Folk i allmänhet tycker inte att det är särskilt roligt att behöva sitta på Arlanda och vänta i kanske 45 minuter–en timma ("vanligt" folk kommer inte till flygplatsen så sent som frekventa resenärer), tycker det är himla osmidigt med säkerhetskontroller och vätskeregler och behöva gå runt att oroa sig för bagageövervikt känner inte många för. På det viset känner jag också; det är något så förbannat mycket procedurer kring en vanlig inrikesflight (att det är behövligt förstår jag dock) att jag tycker det är betydligt smidigare att ta tåget på många inrikessträckor. Såpass mycket mer smidigt att jag begåvat mig med ett SJ Guldkort!