Twiggs: "Hänger du med? Det är inte samma produkt som säljs och kan därför inte jämföras rakt av så. "
Nu ska vi vara försiktiga i äpple och päron diskussionen tycker jag.
Det är stor skillnad på konkurrenter, indirekta konkurrenter och substitut. De har dock alla effekt på de andra bolagens finansiella situation.
Jag har utfört iaf ett 100-tal sådana här analyser åt företag. När man analyserar konkurrenssituationer bygger man först upp en företagsprofil för det egna företaget, för att kunna se vilka företag som är direkta konkurrenter. Där skulle de flesta troligen inte räkna blå tåget som konkurrent till SJ, helt riktigt.
Däremot ska man komma ihåg att alla resenärer på SJ2000 inte är företagsresenärer som behöver vissa avgångstider. För leisure-resenärer som bara vill ta sig mellan A-B bekvämt (första klass) kan SJ & Blå Tågets bransch vara "transport", utan ytterligare underdivisioner. Där ingår både buss, flyg och andra transportformer.
Ni har ju redan uppmärksammat att två personer bara i denna tråd fallit bort (Jonas C, och jag själv), så helt okontroversiellt är inte beslutet.
Twiggs: "Jag tänker att det lär bli något enklare att hitta plats i 1 klass på SJ Snabbtåg. Hur många betalar egentligt ett pris om 295 kronor?? När det höjs till 395 kronor så blir säkerligen skillnaden ner till 2 klass något högre varpå väldigt priskänsliga väljer SJ AB – baklänges– klassen ( ) Jag som har årskort kan dessutom välja på ännu fler avgångar då det säkert inte lär bli lika fullt, passar mig perfekt!"
Här talar du väl emot dig själv? Om höjningen från 295kr till 395kr skickar bak folk i andra klass (där priserna inte höjs) så förlorar väl SJ pengar?
Sen att det passar dig perfekt betyder ju inte att det gynnar SJ. När det maximalt tjänar 100kr mer på dig enkel väg.... har de redan förlorat mig och Jonas C.