Senaste nytt

SJ Höjer Biljettpriserna Den 28 Maj

Är det nån som provat på deras nya SJ3000 tåg? Går väl på Stockholm - Sundsvall?
Är dom bättre eller sämre än X2000?

Jag har åkt det på sträckan Gävle - Stockholm. Måste faktiskt säga att det var en mycket positiv upplevelse med en oerhört bredd vagn, nätuttag vid varje säte och fällbara stolar.

Twiggs: "Hänger du med? Det är inte samma produkt som säljs och kan därför inte jämföras rakt av så. "

Nu ska vi vara försiktiga i äpple och päron diskussionen tycker jag.

Det är stor skillnad på konkurrenter, indirekta konkurrenter och substitut. De har dock alla effekt på de andra bolagens finansiella situation.

Jag har utfört iaf ett 100-tal sådana här analyser åt företag. När man analyserar konkurrenssituationer bygger man först upp en företagsprofil för det egna företaget, för att kunna se vilka företag som är direkta konkurrenter. Där skulle de flesta troligen inte räkna blå tåget som konkurrent till SJ, helt riktigt.

Däremot ska man komma ihåg att alla resenärer på SJ2000 inte är företagsresenärer som behöver vissa avgångstider. För leisure-resenärer som bara vill ta sig mellan A-B bekvämt (första klass) kan SJ & Blå Tågets bransch vara "transport", utan ytterligare underdivisioner. Där ingår både buss, flyg och andra transportformer.

Ni har ju redan uppmärksammat att två personer bara i denna tråd fallit bort (Jonas C, och jag själv), så helt okontroversiellt är inte beslutet.

Twiggs: "Jag tänker att det lär bli något enklare att hitta plats i 1 klass på SJ Snabbtåg. Hur många betalar egentligt ett pris om 295 kronor?? När det höjs till 395 kronor så blir säkerligen skillnaden ner till 2 klass något högre varpå väldigt priskänsliga väljer SJ AB – baklänges– klassen ( ) Jag som har årskort kan dessutom välja på ännu fler avgångar då det säkert inte lär bli lika fullt, passar mig perfekt!"

Här talar du väl emot dig själv? Om höjningen från 295kr till 395kr skickar bak folk i andra klass (där priserna inte höjs) så förlorar väl SJ pengar?

Sen att det passar dig perfekt betyder ju inte att det gynnar SJ. När det maximalt tjänar 100kr mer på dig enkel väg.... har de redan förlorat mig och Jonas C.

Ännu en anledning till att välja SAS framför SJ. Mitt resemönster för resor inom Sverige gör att jag på reser inom ca 90 minuter från Stockholm gör att jag antingen väljer bilen eller bussen. Swebus är helt ok att åka med till t ex. Nyköping.
För resor till t ex. Gävle väljer jag tåget, eller bilen. Väljer jag tåget får jag kanske bita i det sura äpplet och betala ett högre biljettpris. För övriga resor inom Sverige går det att ta sig med flyg. Och till de platser jag har alternativet att flyga- då gör jag det.

Jag ser ingen som helst exklusiv känsla på X2000´s 1a klass, kan inte uttala mig om X3000. Oserviceinriktade tågvärdinnor som skickar mig till bistron då jag vill ha ett gott vin till min uppgraderade plusmeny. Vart tog servicen vägen?

Nej, inte motiverat att betala från 395 kronor för 1a klass. Nu när t o m resan med X3000 till S-vall tar längre tid än tidigare då de på vissa sträckor kör med reducerad hastighet då de nya tåget inte har samma lutning som X2000 har....en klar försämring i mina ögon.

Hur ofta reser herrarna med SJ då? Kanske är saksamma egentligen?

12 resor/vecka fram tills förra året. Jag hoppas inte SJ's marknadsdivision resonerar likadant...

Man kan inte beräkna customer lifetime-value baserat på rena gissningar. 1X 20.000kr är inte mer än 10X 2.300kr

Känner att det börjar osa mycket sarkasm i tråden nu...

Last edited:
Twiggs: "Hänger du med? Det är inte samma produkt som säljs och kan därför inte jämföras rakt av så. "

Nu ska vi vara försiktiga i äpple och päron diskussionen tycker jag.

Det är stor skillnad på konkurrenter, indirekta konkurrenter och substitut. De har dock alla effekt på de andra bolagens finansiella situation.

Jag har utfört iaf ett 100-tal sådana här analyser åt företag. När man analyserar konkurrenssituationer bygger man först upp en företagsprofil för det egna företaget, för att kunna se vilka företag som är direkta konkurrenter. Där skulle de flesta troligen inte räkna blå tåget som konkurrent till SJ, helt riktigt.

Däremot ska man komma ihåg att alla resenärer på SJ2000 inte är företagsresenärer som behöver vissa avgångstider. För leisure-resenärer som bara vill ta sig mellan A-B bekvämt (första klass) kan SJ & Blå Tågets bransch vara "transport", utan ytterligare underdivisioner. Där ingår både buss, flyg och andra transportformer.

Ni har ju redan uppmärksammat att två personer bara i denna tråd fallit bort (Jonas C, och jag själv), så helt okontroversiellt är inte beslutet.

Twiggs: "Jag tänker att det lär bli något enklare att hitta plats i 1 klass på SJ Snabbtåg. Hur många betalar egentligt ett pris om 295 kronor?? När det höjs till 395 kronor så blir säkerligen skillnaden ner till 2 klass något högre varpå väldigt priskänsliga väljer SJ AB – baklänges– klassen ( ) Jag som har årskort kan dessutom välja på ännu fler avgångar då det säkert inte lär bli lika fullt, passar mig perfekt!"

Här talar du väl emot dig själv? Om höjningen från 295kr till 395kr skickar bak folk i andra klass (där priserna inte höjs) så förlorar väl SJ pengar?

Sen att det passar dig perfekt betyder ju inte att det gynnar SJ. När det maximalt tjänar 100kr mer på dig enkel väg.... har de redan förlorat mig och Jonas C.

Jag talar inte emot mig själv, jag ställde en generell fråga/påstående "Hur många betalar egentligen ett pris om 295 kronor??" (underförstått 1 klass, Twiggs anm.).

Det mycket lilla fåtal som betalar mindre än 395 kronor för 1 klass på SJ Snabbtåg kommer få sig en liten överraskning måhända, övriga klientelet som betalar 395 eller mer kronor kommer bara att konstatera att priserna har gått upp vilket inte är något konstigt i denna bransch numer; priserna varierar efter efterfrågan varför en avgång 1 timma tidigare kan kosta mer än dubbelt så mycket (har varit med om det!). Alla är vana vid det numera förutom sådana som betalar 295 kronor och just bara det.

Det där med konkurrens, indirekt konkurrens och substitutprodukter känner jag igen från gymnasiets kurs Marknadsföring som jag läste på Komvux/Sfi, så det är ingen nyhet för mig. Det är bara att konstatera att Blå Tåget har halverat sina avgångar och tydligen ska börja med 2 klass. "Lyx"-konceptet gick alltså inte hem eller går för dåligt.

Förövrigt tror jag generellt att vi kommer att se en prisökning från dagens extrema lågpris till mer vettiga nivåer.

Till sist, Palazzi, jag vill absolut inte verka bråkig eller tjafsa emot bara för sakens skull, men:
SJ har nog räknat på detta beslut själva och kommit fram till att det hela är en bra lösning för att förbättra resultatet. Man har säkert också räknat med att förlora kunder som dig och Jonas Casablanca, det är nog ingen fara för dem. Men jag upprepar en fråga igen: Hur mycket bättre flyget än är på sträckan GOT–STO så är tåget betydligt bättre på Alingsås–Södertälje och liknande linjer.

Last edited:
Nej, inte motiverat att betala från 395 kronor för 1a klass.

Men, ingen besvarar följande:
Hur många procent av resenärerna betalar så lite som mellan 295 och 394 kronor och hur många av dessa kan absolut inte tänka sig att betala någon peng mer?

Här låter det som att det handlar om fulla vagnar... :confused:

12 resor/vecka fram tills förra året. Jag hoppas inte SJ's marknadsdivision resonerar likadant...

Man kan inte beräkna customer lifetime-value baserat på rena gissningar. 1X 20.000kr är inte mer än 10X 2.300kr

Känner att det börjar osa mycket sarkasm i tråden nu...

Så du reser alltså inte med SJ, noterat. Men fortfarande så är det inte en så big deal med höjningar, det är trots allt relativt billigt att resa med tåg inom Sverige om man jämför mot andra alternativ.

Jag talar inte emot mig själv, jag ställde en generell fråga/påstående "Hur många betalar egentligen ett pris om 295 kronor??" (underförstått 1 klass, Twiggs anm.).

Det vet vi inte, men det skulle vara kul att se en analys.

Det där med konkurrens, indirekt konkurrens och substitutprodukter känner jag igen från gymnasiets kurs Marknadsföring som jag läste på Komvux/Sfi, så det är ingen nyhet för mig. Det är bara att konstatera att Blå Tåget har halverat sina avgångar och tydligen ska börja med 2 klass. "Lyx"-konceptet gick alltså inte hem eller går för dåligt.

Jag tror inte att det har någonting med konceptet att göra. Blå tåget har ingen marknadsföringsbudget alls, vilket gör det omöjligt att locka kunder. Om vi istället tittar på den italienska järnvägsmarknaden, som avreglerats så går det mycket bra för uppstickarna. De storsatsade på marknadsföring och var rejält uppbackade med kapital.

Till sist, Palazzi, jag vill absolut inte verka bråkig eller tjafsa emot bara för sakens skull, men:
SJ har nog räknat på detta beslut själva och kommit fram till att det hela är en bra lösning för att förbättra resultatet. Man har säkert också räknat med att förlora kunder som dig och Jonas Casablanca, det är nog ingen fara för dem. Men jag upprepar en fråga igen: Hur mycket bättre flyget än är på sträckan GOT–STO så är tåget betydligt bättre på Alingsås–Södertälje och liknande linjer.

Du får gärna "tjafsa" på, gillar att diskutera. Jag vet inte hur mycket jag har tilltro till SJ's analyser... De har haft väldigt få lyckade sådana.
Nu är vi tre personer bara i den här tråden som väljer att byta bort SJ (och då befinner vi oss ändå på ett ganska kapitalstarkt forum). Sedan är både Jonas C och jag marknadsförare..... Det är ju ingen garanti för att våra analyser stämmer, men kanske en varningsklocka om att SJ inte involverat sina marknadsförare...

Så du reser alltså inte med SJ, noterat. Men fortfarande så är det inte en så big deal med höjningar, det är trots allt relativt billigt att resa med tåg inom Sverige om man jämför mot andra alternativ.

Korrekt noterat. Jag bor i Italien, och flyttar till Sverige igen om en månad. Då väljer jag inte SJ.

Tycker tåg är dyrt i Sverige om man jämför med andra länder iaf. Och sedan är det även dyrare än Swebus i Sverige, samt nu lika dyrt som flyget.

Toppen