Senaste nytt

SJ (åter)startar resebokning till kontinenten

Palazzi

Medlem
SJ erbjuder åter, många år sedan man lade ner internationell bokning, genomgående resor till kontinenten.

Det handlar inte om SJ som internationell operatör utan det är sökmotorn och samarbeten som gör det möjligt.

Bokningarna ska kunna göras så snart som om någon vecka, om inga tekniska problem uppkommer (man räknar med hög belastning vid lansering).

SJ börjar om - snart kan du boka biljett till kontinenten - DN.SE
 

Palazzi

Medlem
Det ska också påtalas att lanseringen sker i samarbete med någon partner och att de finstilta i avtalet ännu inte är klart. Med tanke på att man anger veckor så lär man ligga nära en överenskommelse.
Vem partnern är vet jag inte.
 

Hachans

Medlem
Det ska också påtalas att lanseringen sker i samarbete med någon partner och att de finstilta i avtalet ännu inte är klart. Med tanke på att man anger veckor så lär man ligga nära en överenskommelse.
Vem partnern är vet jag inte.

SJ bytte nyss (eller ska byta) bokningsleverantör från Silverrail till Sqills. Jag anar att den nya leverantören har bättre kopplingar mot andra system och därför medger utlandsbokning?

Sqills - Railway Technology
 

HCas

Medlem
Intressant! Men tror ni man kommer kunna boka genomgående biljetter med de rättigheter det medför, eller pusslar de bara ihop en resa med flera olika biljetter åt en?
 

Palazzi

Medlem
Intressant! Men tror ni man kommer kunna boka genomgående biljetter med de rättigheter det medför, eller pusslar de bara ihop en resa med flera olika biljetter åt en?

En gissning är det sistnämnda. Samarbetet DB/ÖBB/SBB är nog annars det säkraste sättet att boka genomgående biljetter, om man inte vill köpa Interrail.
Jag hoppas innerligt att någon av nämnda operatörer blir de som vinner den svenska upphandlingen, för det skulle göra anslutningar smidiga.
 
Toppen